Poortmaps

Alles over de techniek en sleutelen
YamaSam
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 12187
Lid geworden op: 12 sep 2006, 19:02
Locatie: Mariakerke-Gent-Baasrode
Contacteer:

Bericht door YamaSam »

Tombo schreef:hoe hard rijd die? Zal wel zo´n 75/80 km/h zijn of niet?


geen flauw idee man, zoals je kan lezen in mijn fs1 topic is dit een nieuwe cylinder, in Wellen gekocht voor €50..

mijn fs1 heeft een jaar of 8 in de tuin gestaan, en daarvoor was het een rat-runaway-bike


de top van deze zal ik in originele vorm waarsch. nooit weten, want vanaf ie gerodeerd is vijl'k em tepletter voor mijn opdracht..
MisterBos
Aan het inrijden
Aan het inrijden
Berichten: 33
Lid geworden op: 08 aug 2006, 11:53
Locatie: Den Oever, Wieringen

Bericht door MisterBos »

eentje van men 378 cilindertje.. gaat hij zon beetje 70 mee..
Afbeelding
YamaSam
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 12187
Lid geworden op: 12 sep 2006, 19:02
Locatie: Mariakerke-Gent-Baasrode
Contacteer:

Bericht door YamaSam »

aha.. het begint hier zowaar te lopen...

maar MisterBos vergeet de verticale maten naar de top van de slag geloof ik :?
de hoogte van de uitlaatpoort is heel kenmerkend voor het gedrag van een bepaalde cylinder...
(vrij maffe setup trouwes, die laatste!)
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18362
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Bericht door Tombo »

dat is een 378 cilinder, die heeft standaard maar 2 spoelpoorten ipv 4, de meest slome cilinder die er is dus (origineel :P).
Riemer

Bericht door Riemer »

hoe kun je de spoelpoorten vergroten? met wat voor gereedschappen?
Niels
Site Admin
Site Admin
Berichten: 11146
Lid geworden op: 11 jun 2006, 22:13
Locatie: Den Haag

Bericht door Niels »

Ik dacht met een haakse frees... :shock:
YamaSam
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 12187
Lid geworden op: 12 sep 2006, 19:02
Locatie: Mariakerke-Gent-Baasrode
Contacteer:

Bericht door YamaSam »

Riemer schreef:hoe kun je de spoelpoorten vergroten? met wat voor gereedschappen?

denk dat iedere modificator hier wel zowat zijn eigen gereedschap heeft,
je zal ze 10 tegen 1 ook wel kunnen kopen,

het belangrijkste is een haaks frees, en het meestgebruikte zijn sleutelvijltjes

met een (bloody) dremel zal zal het ook gaan,
maar het risico is groot dat je es uitschiet, en de dremel effe rondtolt in de cyl,
dan is alles nr de knoppen en moet je eigenlijk weer boren of honen..

het moeilijkste is weten tot waar je moet gaan, en de juiste chamfer (afgeplatte hoek v.e. rand) van de poort, een rechte hoek is nooit goed en botst op de segmenten

over het algemeen wordt aangenomen dat er minimum 5mm metaal tussen twee poorten moet zitten,
maximale breedte voor een poort hangt af van de hardheid van je segmenten, doorgaan wordt 70% van de diameter als max bekeken als ik het goed heb..

vergeet ook niet de naad van de segmenten, die lopen best de ganse tijd langs metaal

mijn 'thing' is een hoopje gemodifiëerde pistons, waarin een diepte-regelbaar freesje zit, daar kan je vrij exact mee werken

de uitlaatpoort kan je gewoon vijlen met een rattestaartvijl, wel plankjein de cyl steken, dat je niet tegen de overkant botst..( cylwand is heilig!!)

neus op de rand en na elke steek van je vijl, afblazen en meticuleus kijken wat er weg is (en zweten)

scherpe krasnaalden zal je ook wel massaal slijten..

als bengel had ik geen frees en bestond er geen dremel, zo werden we wreed creatief met het breken van kleine vijltjes,
en met de toen minder dikke vingers ging het net :D
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18362
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Bericht door Tombo »

tandartsboortjes willen ze ook nog wel eens gebruiken! Die zijn klein en draaien vet veel toeren.
Met de dremel kan je vaak net niet fatsoenlijk bij de spoelpoorten, ik ben nog steeds benieuwd of er een soort van haakse opzetstukje te verkrijgen zijn.
BTW, het ligt ook aan de vorm van je poort hoe breed je kan gaan. Een echt praktisch vierkante uitlaatpoort van bv 60% breed, zal geheid een keer gaan happen, een poort die een mooie ovaalvorm heeft hapt veel minder snel en je kan dus nog breder.
Mooiste is een vlinderpoort (2 uitlaatpoorten naast elkaar), die kan je echt onmundig breed maken :D Wat ook trouwens goed kan, zijn 2 fluitpoorten naast je uitlaatpoort, dat is trouwens denk ik nog makkelijk te realiseren met een fs1 cilinder, als je uitlaatpoort niet te breed is...
harmen251
1000km gereden
1000km gereden
Berichten: 1094
Lid geworden op: 14 jun 2006, 22:58
Locatie: oostakker

Bericht door harmen251 »

Afbeelding
top een goede 65 met volledig originele setup (voor de warmloper :( )

Afbeelding
heeft een overmaat nodig, gekocht in wellen voor 5 euro

Afbeelding
top 82 nog na warmloper (kon weer niet wachten met inrijden

Afbeelding
top 70 met onbegrensde ori uitlaat en 16mm en 13-44

Afbeelding
nog in de doos

Afbeelding
gekocht in wellen voor 7 euro en nog 3 maten over 8)

mss dat ik ooit nog eens een poortmap maak van mijn andere immi met uitgevijlde uitlaat poort maar voor de moment zit hij goed op mijn brommer en laat dat liever zo
Laatst gewijzigd door harmen251 op 04 okt 2006, 19:58, 1 keer totaal gewijzigd.
YamaSam
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 12187
Lid geworden op: 12 sep 2006, 19:02
Locatie: Mariakerke-Gent-Baasrode
Contacteer:

Bericht door YamaSam »

Afbeelding
deze vind ik wel bizar,

normaal gezien zou de bodem van de uitlaatpoort min of meer gelijk moeten staan met het pistondek op z'n onderste punt,
op de poortmaps zou dus de uitlaatpoorthoogte + afstand boven de poort,
ongeveer gelijk moeten zijn aan 40 (de slag)

bij de rest ligt dat doorgaans blijkbaar rond de 38mm, hier is dit slechts 32.7!

zijn alle uitvoeringen van de blok slag 40? of hebben oudere n kortere slag of zo?
harmen251
1000km gereden
1000km gereden
Berichten: 1094
Lid geworden op: 14 jun 2006, 22:58
Locatie: oostakker

Bericht door harmen251 »

heb het opnieuw gemeten, die 21 moet 26 zijn

alle uitlaat poorten schelen een paar mm (ze zijn hoger) dan de spoelpoorten

de afstanden van de poorten tot de top zijn minder nauwkeurig dan alle andere maten dus kan wel een mm schelen. zal al die maten nog eens herberekenen
Riemer

Bericht door Riemer »

dur moet eigenlijks een topic komen, over hoe je een cilinder, schijf/membraam, kop, carb, uitlaat enz kunt tunen, zodat alle fs1's weer 120 gaan, zoals vroeger.

ikzelf zou het namelijk heel erg leuk vinden om te weten hoe je zelf kunt tunen, maar wel op de goede manier. de theorie erachter te weten zeg maar, en dat dan in praktijk brengen.
Niels
Site Admin
Site Admin
Berichten: 11146
Lid geworden op: 11 jun 2006, 22:13
Locatie: Den Haag

Bericht door Niels »

Jah idd. lijkt mij ook wel leuk om te weten...
Helaas was ik er vroegâh nog niet, dus ik heb geeeeen idee :roll: :P
Martijn

Bericht door Martijn »

Bij de garage aan de overkant heeft die man vroeger ook een fs1 gehad, hij had ook stuk uit de zuiger gehaald waardoor hij meer en sneller benzine kreeg ofzo ... ik geloofde er geen ruk van.

Ook een snelle uitlaat, 16 mm carb, snelle cilinder en hij deed nog iets met het vliegwiel. die van hem liep ook 120 ... maar nogmaals ik geloofde er vrij weinig van :P
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18362
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Bericht door Tombo »

jaaaaaa vroegah liepen alle brommers 120, dat moet je gewoon neit geloven :lol:
stukken uit zuigers halen heeft naar mijn inziens geen nut, aangezien het een bromfiets is met carterinlaat en geen zuigergestuurde inlaat (die discussie hebben we al eens gehad op t andere forum :P), hooguit alleen door de gewichtsbesparing :lol:
BTW ik wil binnenkort wel eens een simpele basic tuning FAQ maken? Kwa cilinders wordt het dan alleen de uitlaatpoort bijwerken, want spoelpoorten kan praktisch niemand hier, maar de uitlaatpoort wel (en dan op de goeie manier :P)
Plaats reactie