Ja, met een beetje pech gaat je vliegwiel van je krukas af met alle gevolgen van dien.
Idd, als je een echt 100% goede conische passing hebt, kan je in principe zonder vliegwielmoer en spie rijden als het vliegwiel er goed op geklemd zit. De spie heeft ook puur alleen de functie voor het op tijd zetten van het vliegwiel t.o.v. de grondplaat (om het openen van de contactpunten te bepalen)
Spie erop, vliegwiel erop, veerring monteren, moer aandraaien. Vliegwiel blokkeren (ik doe dit met een oliefiltersleutel met een leren riem).
Vliegwiel blokkeren kan op veel (foute) manieren
Tombo schreef:Spie erop, vliegwiel erop, veerring monteren, moer aandraaien. Vliegwiel blokkeren (ik doe dit met een oliefiltersleutel met een leren riem). Vliegwiel blokkeren kan op veel (foute) manieren
Mag ook zoals bij de revisie beschreven staat?
Staat hier ergens een foto van jouw methode?
Tombo schreef:Spie erop, vliegwiel erop, veerring monteren, moer aandraaien. Vliegwiel blokkeren (ik doe dit met een oliefiltersleutel met een leren riem). Vliegwiel blokkeren kan op veel (foute) manieren
Mag ook zoals bij de revisie beschreven staat? Staat hier ergens een foto van jouw methode?
Ik gebruik deze:
Nu plaats je de veerring en de moer en draai je ze vast door de krukas te blokkeren door een oude doek tussen het primaire tandwiel en de koppeling te doen of door de stang door de drijfstang (met 2 blokjes hout).
Dat laatste zou ik niet doen, zo belast je het big-end behoorlijk hard. De 1e methode zou ik prefereren, maar niet iedereen is hier fan van, omdat je je krukaswangen t.o.v. kan laten bewegen. Dan is je krukas getordeerd. Dat zorgt weer voor trillingen en abnormale krukaslager slijtage