vliegwieltrekker

Alles over de techniek en sleutelen
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23448
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Bericht door marco »

Heb je heel veel geluk gehad.
Yamaha Sheriff 1981
wannesfs1
100km gereden
100km gereden
Berichten: 162
Lid geworden op: 12 feb 2012, 17:08
Locatie: mechelen(hombeek)

Bericht door wannesfs1 »

*oeps verkeerd antwoord
Laatst gewijzigd door wannesfs1 op 25 apr 2012, 21:19, 1 keer totaal gewijzigd.
the_destroyers
5000km gereden
5000km gereden
Berichten: 6744
Lid geworden op: 14 jan 2010, 20:35
Locatie: gent

Bericht door the_destroyers »

marco schreef:Heb je heel veel geluk gehad.


Dat ging over mijn vraag?
Twowheeler
7500km gereden
7500km gereden
Berichten: 7718
Lid geworden op: 29 mar 2009, 13:36
Locatie: vlakbij marco want die woont ook in the-middle-of-nowhere-noord-holland net als niek trouwens

Bericht door Twowheeler »

ja
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23448
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Bericht door marco »

the_destroyers schreef:
marco schreef:Heb je heel veel geluk gehad.


Dat ging over mijn vraag?


Ja, met een beetje pech gaat je vliegwiel van je krukas af met alle gevolgen van dien.
Yamaha Sheriff 1981
the_destroyers
5000km gereden
5000km gereden
Berichten: 6744
Lid geworden op: 14 jan 2010, 20:35
Locatie: gent

Bericht door the_destroyers »

Gelukkig dan maar!
Zal es kijken of ik em vast kan zeten, met mn vliegwieltrekker, die bij Sam ligt :think:
Twowheeler
7500km gereden
7500km gereden
Berichten: 7718
Lid geworden op: 29 mar 2009, 13:36
Locatie: vlakbij marco want die woont ook in the-middle-of-nowhere-noord-holland net als niek trouwens

Bericht door Twowheeler »

Vastzetten doe je niet met een trekker :wink:
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18362
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Bericht door Tombo »

marco schreef:
the_destroyers schreef:
marco schreef:Heb je heel veel geluk gehad.


Dat ging over mijn vraag?


Ja, met een beetje pech gaat je vliegwiel van je krukas af met alle gevolgen van dien.

Idd, als je een echt 100% goede conische passing hebt, kan je in principe zonder vliegwielmoer en spie rijden als het vliegwiel er goed op geklemd zit. De spie heeft ook puur alleen de functie voor het op tijd zetten van het vliegwiel t.o.v. de grondplaat (om het openen van de contactpunten te bepalen)
the_destroyers
5000km gereden
5000km gereden
Berichten: 6744
Lid geworden op: 14 jan 2010, 20:35
Locatie: gent

Bericht door the_destroyers »

Twowheeler schreef:Vastzetten doe je niet met een trekker :wink:


Sta hier ergens p het forum hoe dan wel? :P
Want wss heeft de vorige eigenaar dat dan verkeerd gedaan, zoals nog een paar dingetjes!
wannesfs1
100km gereden
100km gereden
Berichten: 162
Lid geworden op: 12 feb 2012, 17:08
Locatie: mechelen(hombeek)

Bericht door wannesfs1 »

hoe zet je het vliegwiel er dan weer op?
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18362
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Bericht door Tombo »

Spie erop, vliegwiel erop, veerring monteren, moer aandraaien. Vliegwiel blokkeren (ik doe dit met een oliefiltersleutel met een leren riem).
Vliegwiel blokkeren kan op veel (foute) manieren
the_destroyers
5000km gereden
5000km gereden
Berichten: 6744
Lid geworden op: 14 jan 2010, 20:35
Locatie: gent

Bericht door the_destroyers »

Tombo schreef:Spie erop, vliegwiel erop, veerring monteren, moer aandraaien. Vliegwiel blokkeren (ik doe dit met een oliefiltersleutel met een leren riem).
Vliegwiel blokkeren kan op veel (foute) manieren


Mag ook zoals bij de revisie beschreven staat?
Staat hier ergens een foto van jouw methode?
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23448
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Bericht door marco »

Wel opletten dat de spie niet versleten is en dat je met het erop zetten het nokje van de contactpunten niet verbuigt.
Yamaha Sheriff 1981
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18362
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Bericht door Tombo »

the_destroyers schreef:
Tombo schreef:Spie erop, vliegwiel erop, veerring monteren, moer aandraaien. Vliegwiel blokkeren (ik doe dit met een oliefiltersleutel met een leren riem).
Vliegwiel blokkeren kan op veel (foute) manieren


Mag ook zoals bij de revisie beschreven staat?
Staat hier ergens een foto van jouw methode?

Ik gebruik deze:
Afbeelding

Nu plaats je de veerring en de moer en draai je ze vast door de krukas te blokkeren door een oude doek tussen het primaire tandwiel en de koppeling te doen of door de stang door de drijfstang (met 2 blokjes hout).

Dat laatste zou ik niet doen, zo belast je het big-end behoorlijk hard. De 1e methode zou ik prefereren, maar niet iedereen is hier fan van, omdat je je krukaswangen t.o.v. kan laten bewegen. Dan is je krukas getordeerd. Dat zorgt weer voor trillingen en abnormale krukaslager slijtage :P
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23448
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Bericht door marco »

Dus ook niet het vliegwiel tegen houden om de moer van het primaire tandwiel los te draaien :P
Yamaha Sheriff 1981
Plaats reactie