Snelle of langzame schijf?

Opvoeren en modificeren van de FS1
Gebruikersavatar
degoelaman
100km gereden
100km gereden
Berichten: 204
Lid geworden op: 19 apr 2009, 09:31
Locatie: Hoorn

Bericht door degoelaman »

ginofs1 schreef:
degoelaman schreef:Hangt toch ook van de expansie af?
Want als je je inlaat laat openen als de spoelers nog open zijn moet je wel zorgen dat er dan een sterke onderdruk heerst in de cilinder.


niet echt


O, oke. Dat dacht ik :wink:
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18341
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Bericht door Tombo »

ginofs1 schreef:130 gr ?
het heeft allemaal met je spoel en uitlaat poorten te maken.
dus bij elke cilinder type weer anders.
al je voor max. gaat

Hun zeggen ook, het zijn richtwaardes gebaseerd op ervaring (en ik denk dat je best mag aannemen dat die ervaring van hun wel goed is :P). Het optimale resultaat haal je op de testbank
ginofs1
Tombo is mijn testpiloot
Tombo is mijn testpiloot
Berichten: 14483
Lid geworden op: 27 dec 2006, 11:58
Locatie: hilversum

Bericht door ginofs1 »

Tombo schreef:
ginofs1 schreef:130 gr ?
het heeft allemaal met je spoel en uitlaat poorten te maken.
dus bij elke cilinder type weer anders.
al je voor max. gaat

Hun zeggen ook, het zijn richtwaardes gebaseerd op ervaring Het optimale resultaat haal je op de testbank



pffff.
bij onze brommers en ook de kr### sluit de spoeler 130gr voor het bovenst punt.
een standaard schijf opent dus al op 130 gr,
je kan je schijf iets eerder laten openen en wel een paar graden. :lol: .
de tijd dat je hem open laat is bepalend voor het rij gedrag.
regel is meer toeren langer open.
de 180gr is een snelle fs1 schijf, maak je meer toeren dan kan hij een paar gr langer open blijven :lol: .
dus bij 130 gr open IS STANDARD, TSSSSS. (en ik denk dat je best mag aannemen dat die ervaring van hun wel goed is :P).
en dan kan je dus nog gaan tjoenen :lol:

leuk om te weten, in Haarlem zit een prof kr### race team.
ben daar een paar jaar geleden geweest om ervaring uit te wisselen.
betreft de schijfjes zaten we dicht bij elkaar :wink:
moet nog aan gewerkt worden maar ok als ik tijd heb ;)
http://www.ginostuning.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
mpro09
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 14285
Lid geworden op: 10 nov 2006, 15:31
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door mpro09 »

ze hebben het daar over 130 voor bdp en 70 na, das dus 200graden.

niet 130graden intotaal :lol:
ginofs1
Tombo is mijn testpiloot
Tombo is mijn testpiloot
Berichten: 14483
Lid geworden op: 27 dec 2006, 11:58
Locatie: hilversum

Bericht door ginofs1 »

mpro09 schreef:ze hebben het daar over 130 voor bdp en 70 na, das dus 200graden.

niet 130graden intotaal :lol:



dat zeg ik .
de poorten sluiten 130gr voor het bdp :roll:
en een duur van 200gr haalt zeer hoge toeren maar neemt bij lage rpm voor geen meter op.
is niet voor de sprint maar voor de top, dus geen straat gebruik
moet nog aan gewerkt worden maar ok als ik tijd heb ;)
http://www.ginostuning.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18341
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Bericht door Tombo »

Ik zeg toch ook niet dat je het moet doen :P Het was alleen maar als tip. Mss boeken sommige mensen met die timingen er wel hele goede resultaten mee, weet jij veel :P
Dat de schijf(timing) van een FS1 niet voor maximaal vermogen is, is nogal logisch :P anders valt er niet mee te rijden :P
Gebruikersavatar
Triforce
2500km gereden
2500km gereden
Berichten: 4927
Lid geworden op: 05 dec 2007, 19:50
Locatie: Zwolle

Bericht door Triforce »

Ik heb bij mijn 2RU blok een aangepaste snelle schijf erin zitten, deze opent iets eerder en volgens mij sloot hij ook iets later, maar dit was een positief effect, ik kon makkelijker hogere toeren halen en hij was zelfs zuiniger in gebruik geworden :D en hij was vanaf onderin ook een stuk sterker geworden, ik heb uit mijn hoofd 8 graden van de inlaat kant en 5 graden bij de uitlaat kant.

reed met een fs1 en 1z beide 40mm boring echt heel erg prettig!
jan-lommaert
50km gereden
50km gereden
Berichten: 83
Lid geworden op: 18 jul 2009, 15:37
Locatie: Herselt

Bericht door jan-lommaert »

Ik sta op het punt mijn schijf bij te werken, nu vraag ik mij af welke schijftimingen het meest geschikt zijn voor mij.
Ik rijd met een originele fs1 cilinder, snelle pijp en 16mm carburateur.
Kan ik mijn schijf het best laten openen meteen na het odp of beter een paar graden later?
Waneer hij terug sluit, daar hoef ik denk ik niets aan te veranderen. (hij sluit op bdp)
Momenteel opent de schijf zich waneer de zijspoelers juist gesloten zijn.
alvast bedankt
Gebruikersavatar
Triforce
2500km gereden
2500km gereden
Berichten: 4927
Lid geworden op: 05 dec 2007, 19:50
Locatie: Zwolle

Bericht door Triforce »

jan-lommaert schreef:Ik sta op het punt mijn schijf bij te werken, nu vraag ik mij af welke schijftimingen het meest geschikt zijn voor mij.
Ik rijd met een originele fs1 cilinder, snelle pijp en 16mm carburateur.
Kan ik mijn schijf het best laten openen meteen na het odp of beter een paar graden later?
Waneer hij terug sluit, daar hoef ik denk ik niets aan te veranderen. (hij sluit op bdp)
Momenteel opent de schijf zich waneer de zijspoelers juist gesloten zijn.
alvast bedankt


ik zou hem maken zoals de ori orginele schijf, dan zit je veel beter dan dat je hem hebt aan gepast.
jan-lommaert
50km gereden
50km gereden
Berichten: 83
Lid geworden op: 18 jul 2009, 15:37
Locatie: Herselt

Bericht door jan-lommaert »

Triforce schreef:
jan-lommaert schreef:Ik sta op het punt mijn schijf bij te werken, nu vraag ik mij af welke schijftimingen het meest geschikt zijn voor mij.
Ik rijd met een originele fs1 cilinder, snelle pijp en 16mm carburateur.
Kan ik mijn schijf het best laten openen meteen na het odp of beter een paar graden later?
Waneer hij terug sluit, daar hoef ik denk ik niets aan te veranderen. (hij sluit op bdp)
Momenteel opent de schijf zich waneer de zijspoelers juist gesloten zijn.
alvast bedankt


ik zou hem maken zoals de ori orginele schijf, dan zit je veel beter dan dat je hem hebt aan gepast.


Kan er mij iemand zeggen welke hoe deze er uitziet. (kwa graden)
Dus vanaf wanneer deze opent en wanneer deze sluit.
Het zou me veel voorthelpen.
mvg
Gebruikersavatar
Triforce
2500km gereden
2500km gereden
Berichten: 4927
Lid geworden op: 05 dec 2007, 19:50
Locatie: Zwolle

Bericht door Triforce »

Afbeelding

:wink:
jan-lommaert
50km gereden
50km gereden
Berichten: 83
Lid geworden op: 18 jul 2009, 15:37
Locatie: Herselt

Bericht door jan-lommaert »

Ok bedankt
Ik had deze foto al gevonden maar ik wist niet welk de oorspronkelijke timingen van die schijf waren, maar deze zullen wel hetzelfde zijn als degene die op mijn brommer zit.
mvg
Twowheeler
7500km gereden
7500km gereden
Berichten: 7718
Lid geworden op: 29 mar 2009, 13:36
Locatie: vlakbij marco want die woont ook in the-middle-of-nowhere-noord-holland net als niek trouwens

Bericht door Twowheeler »

wat is nou het effect van een snelle schijf op een cillinder?
werkt hij ook icm een f5b?
want heb volgens mij wel eens ergens een uitleg van nix gelezen dat het bij een f5b niet zoveel verschil maakt?
het is eigenlijk best een ingewikkeld onderdeel als je er wat meer over uitzoekt qua timing
wordt hij ook onzuiniger?
Wimmel O
1000km gereden
1000km gereden
Berichten: 1072
Lid geworden op: 14 mar 2009, 17:15
Locatie: Kerkdriel

Bericht door Wimmel O »

Twowheeler schreef:wat is nou het effect van een snelle schijf op een cillinder?
werkt hij ook icm een f5b?
want heb volgens mij wel eens ergens een uitleg van nix gelezen dat het bij een f5b niet zoveel verschil maakt?
het is eigenlijk best een ingewikkeld onderdeel als je er wat meer over uitzoekt qua timing
wordt hij ook onzuiniger?


je hebt veel meer brandstof toevoer naar je cilinder dus dat ie meer gaat zuipen lijkt me zo goed als zeker. Als je een echte toerenmaken zoals een z1 of ori fs1 cilinder hebt dan is het wel zinnig om een snelle schijf te plaatsen, F5B weet ik zo niet
Twowheeler
7500km gereden
7500km gereden
Berichten: 7718
Lid geworden op: 29 mar 2009, 13:36
Locatie: vlakbij marco want die woont ook in the-middle-of-nowhere-noord-holland net als niek trouwens

Bericht door Twowheeler »

Ja zoiets begreep ik ook uit de uitleg van Gino hierboven
maar bij een f5b moet het vermogen natuurlijk redelijk vroeg vrijkomen.
Dus dan is eerder sluiten wel goed?
Plaats reactie