Het grote kleine vragen topic deel 4

Algemene vragen en antwoorden over de FS1
Gesloten
paull
1250km gereden
1250km gereden

Bericht door paull »

koppel schreef:fs1 koppeling blijft een zwak punt

vervang de volgende zaken in één keer:

-veren
-gevoerde platen
-de aluminium onder en bovendeksels
-voeg een extra stalen plaat toe
-10w40 motorfietsolie voor natte koppeling

zowel iets vrije slag op wormwiel als op de kabel

volgende stap is rigoreuzer; bouw een rd50 koppelingshuis in een fs1, schijnt te passen met enig werk

:roll: Ik denk dat je sommige mensen hiermee dingen laat kopen wat onnodig is....Je allu boven plaat moet je alleen vervangen als dat echt nodig is. En de allu onderdeksel? Je bedoelt de koppelingskorf? Vaak helpen nieuwe plaatjes en 10w30 olie, fabrieksopgave, (die motul van JMPB bijv.) al een hele hoop. Ik rij met eeen gangetje van 90, met een standaard koppeling en orri veerjes van 25 jaar terug, nooit last van slippen... :wink:
Vincent2
250km gereden
250km gereden

Bericht door Vincent2 »

ik heb 15w-40 semi-synth gekocht gistere. Is die goed? Voorwat staat die cijfercombinatie eig?
paull
1250km gereden
1250km gereden

Bericht door paull »

hoe lager het getal bij de W hoe dunner en hoe hoger het tweede getal des te dikker. En de w scheid de viscositeit(das dus de dikte aanduiding van de olie) getallen.(edit)

Ohjah en het best kan je dus 10w30 olie nemen, die is speciaal voor de bak van een fs1.
Wimmel O
1000km gereden
1000km gereden

Bericht door Wimmel O »

waaraan kan je zien of een fs1 cilinder ori of immi is?
Wimmel O
1000km gereden
1000km gereden

Bericht door Wimmel O »

waaraan kan je zien of een fs1 cilinder ori of immi is?
Dingetje
250km gereden
250km gereden

Bericht door Dingetje »

ik heb zojuist ringetjes tussen de veertjes gezet en nog een keer perfect afgesteld
ennnn HIJ SLIPT NIET MEER 8) 8)

dat is erg mooi want dan kan k morgen gewoon mee op de brommer naar markelo en niet in de bezemwagen :D
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank

Bericht door marco »

Je kan zien of het een orginele fs1 cilinder is aan de tatoe op het cilinderhemd.
Hier een foto van mijn ori fs1 cilinder:

Afbeelding
Afbeelding
Yamaha Sheriff 1981
koppel
1500km gereden
1500km gereden

Bericht door koppel »

koppel schreef:
fs1 koppeling blijft een zwak punt

vervang de volgende zaken in één keer:

-veren
-gevoerde platen
-de aluminium onder en bovendeksels
-voeg een extra stalen plaat toe
-10w40 motorfietsolie voor natte koppeling

zowel iets vrije slag op wormwiel als op de kabel

volgende stap is rigoreuzer; bouw een rd50 koppelingshuis in een fs1, schijnt te passen met enig werk

Ik denk dat je sommige mensen hiermee dingen laat kopen wat onnodig is....Je allu boven plaat moet je alleen vervangen als dat echt nodig is. En de allu onderdeksel? Je bedoelt de koppelingskorf? Vaak helpen nieuwe plaatjes en 10w30 olie, fabrieksopgave, (die motul van JMPB bijv.) al een hele hoop. Ik rij met eeen gangetje van 90, met een standaard koppeling en orri veerjes van 25 jaar terug, nooit last van slippen...

ik laat zien hoe ik zaken aanpak, ik maak één keer een blok open en dan hopelijk nooit meer, die aluminium korf/deksel slijt behoorlijk weg, wordt dunner, daarnaast zitten er groeven in waardoor de olie sneller wegkan, na een tijdje zijn die groeven weggesleten.

olie aanduiding........zover ik weet betekent 10w40 dat de olie bij normale buitentemperatuur een viscositeit van 10 heeft en bij winterse temperaturen een viscositeit van 40............hoe dichter deze getallen bij elkaar komen bv 10w30, hoe stabieler de olie is...........zo is het mij ooit verteld.

30 jaar terug moest je vlak voor de zomer en vlak voor de winter olie verversen voor de juiste dikte
Vincent2
250km gereden
250km gereden

Bericht door Vincent2 »

koppel schreef:[b]koppel schreef:

olie aanduiding........zover ik weet betekent 10w40 dat de olie bij normale buitentemperatuur een viscositeit van 10 heeft en bij winterse temperaturen een viscositeit van 40............hoe dichter deze getallen bij elkaar komen bv 10w30, hoe stabieler de olie is...........zo is het mij ooit verteld.

30 jaar terug moest je vlak voor de zomer en vlak voor de winter olie verversen voor de juiste dikte

hoe stabieler? atomair ^^?
ook als ik m'n vliegwiel laat spinnen gaan m'n contactpunten niet open en toe; kan da liggen aan het feit dat er geen bout opzit (langs kant v/h vliegwiel)?
Vincent2
250km gereden
250km gereden

Bericht door Vincent2 »

http://www.yamahafs1.com/site/html/inho ... tikelID=79

weet er iemand of die stekkertjes op ne 1j5 passen?

tnx :D komt steeds dichterbij! Straks of morege is probere te starte
paull
1250km gereden
1250km gereden

Bericht door paull »

...er staat toch dx :wink: ....
Vincent2
250km gereden
250km gereden

Bericht door Vincent2 »

en die van dx en gewoon zijn dus dezelfde ? ^^
Frederik
250km gereden
250km gereden

Bericht door Frederik »

Vincent2 schreef:

ook als ik m'n vliegwiel laat spinnen gaan m'n contactpunten niet open en toe; kan da liggen aan het feit dat er geen bout opzit (langs kant v/h vliegwiel)?

ik dacht dat het eerste getal de viscositeit was bij normale temperatuur, en het tweede getal de viscositeit als de motor op bedrijfstemperatuur is
niels16

Bericht door niels16 »

Frederik schreef:
Vincent2 schreef:

ik dacht dat het eerste getal de viscositeit was bij normale temperatuur, en het tweede getal de viscositeit als de motor op bedrijfstemperatuur is

klopt ja de tweede is volgens mij voor de olie op bedrijfs temperatuur is ook klimaat gebonden volgens
bijvoorbeeld op de noordpool heeb je dunnere olie nodig als in de sahara :wink:
Axel

Bericht door Axel »

Vincent2 schreef:ook als ik m'n vliegwiel laat spinnen gaan m'n contactpunten niet open en toe; kan da liggen aan het feit dat er geen bout opzit (langs kant v/h vliegwiel)?

Op de as van de krukas zit een spie en die drukt elke keer de punten open, aan de punten zit namelijk een nokje. Dus waarschijnlijk raakt de spie het nokje niet. Je moet dan even de stelschroef van de punten losdraaien en de punten naar beneden duwen (en uiteraard weer de punten afstellen).
Gesloten