Stationair onregelmatig

Alles over de techniek en sleutelen
rubberbutt
100km gereden
100km gereden

Stationair onregelmatig

Bericht door rubberbutt »

Na alle regenbuien vandaag voor het eerst (sinds vele jaren) weer de fs1 uitgelaten. Wat een drama :shock: Starten ging al moeizaam. Staat stationair te laag. Een keer of meerdere keren hard aan het gas jengelen, en dan blijft hij erg hoog stationair lopen (zeker 3/4 gas).
Rijd de straat uit, en 300m verder begint hij te pruttelen.
O jee, benzinetank zit vol, kraantje staat open. Dat wordt weer naar huis lopen. Eenmaal thuis de bougie maar eens bekijken....en ja hoor. Zit een miniscuul draadbrugje tussen de elektroden geslagen. Nieuwe bougie (Bosch bougie :o ). En hij doet het weer.

Daarna weer verder rijden. conclusie : het rijdt voor geen meter. Maar ja, ik ben natuurlijk de motor gewend met 90 pk.
16mm carb. snelle uitlaat en F5b cilinder. top tegen de 60 aan. Maar dan moet het wel windstil zijn. Normaal 50 km. beetje tegenwind of klein heuveltje op 45 km. Nee. is niet zo prettig op de rijbaan met de auto's achter je als je maar 45 gaat :|

Wat mij opvalt is dat er aan de voorkant van het blok net voor de carburateur een rond gat is. Hoort hier nou een rubber afdekdopje in ? Als ik de brommer start en ik houd mijn vinger op dat gat maakt het voor de luchtstroom en de werking van de carburatuer niet zo veel uit.
Na een tijdje rijden sproeit er wel wat benzine op het afdekrubber van de carb. Ook achter het carb.deksel is het wat nat.
Maar dat toerental blijft niet mooi. Soms te hoog , dan weer te laag. Kabel blijft af en toe hangen.
Had vanmiddag zo'n 10 km gereden. Brommer heeft daarna een uur stilgestaan, daarna weer aantrappen.
Dat was haast niet te doen. Moest wel 30 x trappen :evil:
Warme motor met choke: dat gaat helemaal niet. Choke uit en een klein beetje gas geven, want anders lukt het gewoon niet.

Wordt er nu ergens wat valse lucht aangezogen, of is de carburateur versleten ?
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank

Re: Stationair onregelmatig

Bericht door marco »

Krukaskeerring al nagekeken?

Heb je membraam of schijf?
fs1willem
2000km gereden
2000km gereden

Bericht door fs1willem »

rubberbutt schreef:Wat mij opvalt is dat er aan de voorkant van het blok net voor de carburateur een rond gat is. Hoort hier nou een rubber afdekdopje in ?

Ja...
fs1man
2500km gereden
2500km gereden

Bericht door fs1man »

klinkt bekent bij mij lag toen de sproeier los onder in het bakje was blijkbaar los getrilt of niet goed vast gedraait.
dat harde stationair kan meerdere oorzaken hebben gskabel die niet overal vrij loopt of een te kleine sproeier.
in dat gat hoord een rubber dopje ja.
bosch bougies heb ik geen ervaring mee gebruik altijd ngk kan er dus niks over zeggen.
the_destroyers
5000km gereden
5000km gereden

Bericht door the_destroyers »

Die bougie die je er nu hebt ingedraaid, is die dezelfde als diegene die ervoorheen in zat?
En idd, losgetrilde sproeier heb ik ook als es gehad.
Mss best toch es je carb uitkuisen ed, kan nooit kwaad na lang stilstaan.
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank

Bericht door marco »

Heb je wel de goede warmtegraad bougie?

Bij bosch is het precies andersom.
rubberbutt
100km gereden
100km gereden

De bougie is een W4AP van Bosch. De bougie die erin zat was erg oud. Enorm gecorrodeerd en zwart geblakerd. Het was wel een NGK B8HS. De brommerboer bij mij in Soest had geen NGK meer. Die jongen die daar werkt zit al 20 jaar in de bromfietsbusiness.
Ik ga er van uit dat hij toch echt wel weet dat die Bosch een goede vervanger is.

Via deze site staat een .pdf met NGK en Bosch bougies. kijk maar in de rechtertabel op pagina 4. Daar kun je duidelijk zien dat de w4ap gelijk is aan de B8HS:
http://static.rad.eu/media/media650883584.pdf

Maar om het uit te sluiten ga ik ergens anders maar toch die NGK halen.
Het blok is een membraantype.
Kun je die krukas keering inspecteren als het inlaat spruitstuk eraf is ?
Zal morgen inderdaad de carburateur en het vlotterbakje maar loshalen en kijken of alles vast zit, en evt schoonmaken.
Laat na het weekend wel even weten of het gelukt is.
thanx in ieder geval voor de tips 8)
NIX
10000km gereden
10000km gereden

Bericht door NIX »

Rechterkeerring geeft een rookgordijn, linkerkeerring geeft een vette ontsteking.
Laars
2500km gereden
2500km gereden

Bericht door Laars »

Kijk dan ook gelijk je stationairsproeier na.
Als de carb los is en de onderbak ervan af, kijk dan vanaf onder naast je sproeier, daar moet je met een klein smal schroevendraaiertje deze verwijderen en schoonblazen/doorprikken met een draadje van een staalborstel.
rubberbutt
100km gereden
100km gereden

Laars: ik ga morgen dat spul bekijken (weet ik gelijk wat voor maat sproeiers erin zitten).
NIX: Alleen bij het starten is er een klein beetje rook zichtbaar, maar dat is voor een 2-takt normaal. Als het blokje 1 minuut heeft gelopen is er geen rookgordijn.
Als de linker keering lek is, dan lekt er olie op het vliegwiel en contactpunten.Ik neem aan dat je dat bedoelt ?
Da's een goeie tip. Had ik zelf niet zo gauw aan gedacht. Gaan we morgen checken... :wink:
NIX
10000km gereden
10000km gereden

Bericht door NIX »

Een deel van het mengsel wordt er dan langs de keerring uit geblazen.
rubberbutt
100km gereden
100km gereden

Zo vandaag weer hete een en ander uitgeprobeerd.
Ik ben blij dat bromfietsboer Leertouwer bij mij in de buurt zit zeg...
Zat vandaag de schroef van de vlotterbak los te halen, breekt de chokeknop af... :evil:
Het is een originele Mikuni en geen imi. Gelukkig was er in de shop nog een chokeplunjer beschikbaar.
De sproeier in mijn carb. bleek een 180 te zijn :shock: :shock: veel te groot... Heb maar extra sproeier 160 en 170 gekocht. Zijn 2,50 € per stuk, dus wordt ik ook niet arm van.

Gelijk maar chromen blokbeugels gekocht. € 10,90 extra reserver 16 mm carburateur (uiteraard een imi) van € 49.
En hij had nog een mooi afgewerkte FS1 cilinder + zuiger liggen voor € 50.
Die cilinder zet ik er later wel op. Eerst maar zorgen dat hij een beetje netjes gaat lopen.
Originele carb. losgehaald, en alles zat goed vast. Wel een beetje aanslag in het vlotterbakje, maar dat zit er waarschijnlijk al 30 jaar in. Het komt in ieder geval niet losgeweekt met de benzine.

Vliegwiel en grondplaat losgehaald, en linker krukas keerring ziet er goed uit. kurkdroog, geen lekkage.
Afbeelding

Hij lekt echter wel een beetje bij de koppeling drukstift.
Ik heb de 160 sproeier nu in de carburateur gezet, en ik merk eigenlijk weinig verschil. Ik denk toch dat de gaskabel af en toe een beetje opgelicht wordt. Het is de juiste lengte kaskabel, en hij zit nergens klem.
Als het blok goed warm blijft het moeilijk om hem met een of 2 kicken te starten.

Ik zal morgen die imi carburateur erop zetten, en dan kijken of er verschil is. Had er vanmiddag effe geen zin meer in.
Het was lekker weer. De DT 400 heeft ook al weer een paar weken stilgestaan, dus die mocht vandaag ook even uit.
fizzie
500km gereden
500km gereden

Bericht door fizzie »

Die krukas keerring zit er wel heel raar op. Lijkt wel of de dichtlip naar buiten gedrukt zit.
pee67
5000km gereden
5000km gereden

Bericht door pee67 »

Zit inderdaad niet helemaal goed nee, richting rechtsonder en ok iets te ver naar binnen geduwd ten opzichte van de linkerkant

succes met je imitatie carburateur, die kun je beter terugbrengen en een 2e hands originele carburateur kopen
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank

Bericht door marco »

Zet daar maar een andere keerring in.
En zorg dat de bovenkant van de keerring gelijk is met je carter.

Er mist ook een bout van je carter :o
Plaats reactie