Vastlopertje..... Pruts fotootjes en vraagjes....

Alles over de techniek en sleutelen
Gebruikersavatar
joosie1234
250km gereden
250km gereden
Berichten: 413
Lid geworden op: 07 nov 2011, 20:39
Locatie: delft

Vastlopertje..... Pruts fotootjes en vraagjes....

Bericht door joosie1234 »

Helaas ben ik zo stom geweest om mijn olie reservoir leeg te laten lopen met als gevolg dat ik een [s]warm[/s] vastloper heb gekregen...

fotootjes:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Helemaal ****** :wtf: :wtf: :wtf: :wtf:

Zover ik het allemaal kan beoordelen is er een compleet stuk van de zuiger aan de wand gaan plakken en heel veel schade aan gericht. Overal op de zuigen en de wand nog dikke vegen.... Wat zou ik hier allemaal tegen kunnen laten doen? (honen, overmaat boren, zoizo nieuwe zuiger/zuigerringen, toch?) of is het beter om een een (reeds ingereden) 2e hands setje te claimen ergens? Ik was wel onder de indruk van de eigenschappen van deze cilinder (goed, laagtoerig door trekken in de 4) en een mooie max. van 70 (wind mee, plat op de tank). Het is volgensmij een orri 2RU die bewerkt is door NIX (uitlaat poort bewerkt geloof ik....), kop was @RU HD, ook bewerkt door NIX. Daaraan geen schade.
Wat kan ik het beste doen? Hou er wel rekening mee dat ik zo snel mogelijk weer wil kunnen rijden, volgas knallen, omdat dit tenslotte wel mijn gebruiksbrommertje is. ---> RADENLOOS!!

Joost
Alles wat ik wil is oud en ruig.
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10820
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

Ik heb nog een gebruikte zuiger liggen, schuur met waterproof schuurpapier alle sporen uit de cilinder, zet de boel in elkaar en kijk of de krukas heel blijft. Ik zou niet deze cilinder laten boren, daar de draad van de uitlaat niet de mooiste is.
Kijk eerst even in de FAQ.
the_destroyers
5000km gereden
5000km gereden
Berichten: 6744
Lid geworden op: 14 jan 2010, 20:35
Locatie: gent

Bericht door the_destroyers »

En olie reservoir nu direct bijvullen! ;)
Gebruikersavatar
hans.m
1500km gereden
1500km gereden
Berichten: 1684
Lid geworden op: 29 mei 2011, 21:41
Locatie: Nijlen, België

Bericht door hans.m »

Mh jammer, misschien beter zelfmengen? dan hoef je er zelf niet aan te denken om het reservoir te checken.
Komt wel goed. :wink:
YamaSam
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 12187
Lid geworden op: 12 sep 2006, 19:02
Locatie: Mariakerke-Gent-Baasrode
Contacteer:

Bericht door YamaSam »

die is mooi naar de zak! 8)

zonde van het werk :evil: én de originele cilinder! :evil:
when men were men, and helmets were for divers
Gebruikersavatar
Jeti
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 19340
Lid geworden op: 10 aug 2008, 16:05

Bericht door Jeti »

YamaSam schreef:die is mooi naar de zak! 8)

zonde van het werk :evil: én de originele cilinder! :evil:

Beter met originele spullen dagelijks rijden met risico dat het stuk gaat, dan er niet mee durven te rijden en de brommer/onderdelen niet gebruiken :prof:
Maar door zo een stom olie pomp foutje is het wel zonde ja........ :wtf:
Maar ik weet zeker dat Joost geleerd heeft en dit hem nooit meer gaat overkomen :P
YamaSam
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 12187
Lid geworden op: 12 sep 2006, 19:02
Locatie: Mariakerke-Gent-Baasrode
Contacteer:

Bericht door YamaSam »

laat ons daar van uitgaan ja :P
when men were men, and helmets were for divers
rise and shine
7500km gereden
7500km gereden
Berichten: 9573
Lid geworden op: 24 jan 2007, 16:00
Locatie: Bolt'n City
Contacteer:

Bericht door rise and shine »

heb volgens mij nog wel een 2ru cilinder liggen die minder verrot is, wel even zelf een zuiger bij zoeken dan...
wiebo
500km gereden
500km gereden
Berichten: 857
Lid geworden op: 01 dec 2006, 15:26
Locatie: Groesbeek, waar anders?

Bericht door wiebo »

NIX schreef:Ik heb nog een gebruikte zuiger liggen, schuur met waterproof schuurpapier alle sporen uit de cilinder, zet de boel in elkaar en kijk of de krukas heel blijft. Ik zou niet deze cilinder laten boren, daar de draad van de uitlaat niet de mooiste is.

Zou dat met schuren nog te redden zijn?
Gebruikersavatar
Jeti
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 19340
Lid geworden op: 10 aug 2008, 16:05

Bericht door Jeti »

Tuurlijk.
Warmgelopen cilinder schuren 4 laif @ 378 FS1-60cc @ 90 km/u.. :D
Gebruikersavatar
joosie1234
250km gereden
250km gereden
Berichten: 413
Lid geworden op: 07 nov 2011, 20:39
Locatie: delft

Bericht door joosie1234 »

Flink mijn best gedaan om de boel mooi glad te krijgen, eerst 220 op de erge plekken (zoals op de foto) en toen richting 1000. Alleen zitten er een paar (relatief) diepe krassen in. Die zitten een beetje aan de onderkant van de cilinder. ik kan die niet weg schuren zonder dat de cilinder ovaal wordt. Ik heb ze iig smooth gemaakt, kijken hoever ik om. Hoe zal ik de boel inrijden als in een gebruikte zuiger van NIX krijg?
Alles wat ik wil is oud en ruig.
yamaha_fs1_2ru
1250km gereden
1250km gereden
Berichten: 1414
Lid geworden op: 26 sep 2006, 20:33
Locatie: Fryslân

Bericht door yamaha_fs1_2ru »

ik zou hem gewoon overmaat laten honen. zo duur is dat ook alweer niet.
Gebruikersavatar
Jeti
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 19340
Lid geworden op: 10 aug 2008, 16:05

Bericht door Jeti »

Dan dus een andere cilinder zoeken, als Nix zegt dat deze niet de moeite is om te laten boren..
Je kunt het proberen met een gebruikte zuiger, maar je loopt wel het risico dat je meer schade aanricht voor de rest van je blok.
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10820
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

Wat voor schade in welk deel en waarom?

Als de andere zuiger weer de cilinder in kan, rij dan een km of 100 rustig aan. Het belangrijkst is of de krukas en lagers nog goed zijn. Als alles daarna nog loopt, dan kun je een keer proberen een andere cilinder te scoren, een nieuwe overmaat zuiger en daar ie andere cilinder op te honen. Deze cilinder is prima bewerkt, maar de uitlaatdraad is op z'n eind.

In het vervelendste geval heb je straks een berg speling op bigend en lagers, en kun je een andere kruk met nieuwe lagers monteren, naast een andere cilinderset. Voordeel is een greviseerd blok, maar kost wel een boel centjes allemaal.

Ik zeg het 1x: laat ene ori versleten cilinder naar een overmaat boren, koop geen nieuwe imi, koop al helemaal geen FS1 cilinder.
Kijk eerst even in de FAQ.
yamaha_fs1_2ru
1250km gereden
1250km gereden
Berichten: 1414
Lid geworden op: 26 sep 2006, 20:33
Locatie: Fryslân

Bericht door yamaha_fs1_2ru »

Ik heb ook nog wel een 2ru cilinder liggen..

en een overmaats zuiger. moet alleen dus nog maar gehoond worden
Plaats reactie