Lekkend darmpje bij carburateur

Alles over de techniek en sleutelen
BelgMattijs
250km gereden
250km gereden

Lekkend darmpje bij carburateur

Bericht door BelgMattijs »

Hellow

Ik ben redelijk nieuw hier, korte presentatie: Ik ben Mattijs, woon in Antwerpen, België en rij sinds pakweg 2 jaar met een blauwe Yamaha fs1 2RU uit '86. Ik ben een liefhebber van oude brommers (heb ook al een Yamaha RD 50M uit '77 gehad), maar ben jammer genoeg geen talent wat sleutelen aan brommers betreft. Maar gelukkig komt het internet daar goed van pas!

Nu goed, mijn probleem:
Sinds ik mijn FS1 gekocht heb, lekt hij benzine als ik de benzinekraan open laat staan. Dat was niet zo erg, want als de kraan dichtstond was er geen probleem. Nu lekt hij sinds kort echter ook wanneer de kraan dichtstaat. Het gaat weliswaar wel om een kleine hoeveelheid, maar ik vind toch liever geen plasje meer onder mijn brommer! Na een kleine speurtocht denk ik te hebben gevonden waar de benzine uit lekt. Ziehier een foto:

Afbeelding

Mijn vraag is of iemand weet welk nut dit darmpje heeft, en of ik het eventueel kan opstoppen zodat er geen benzine meer uit kan lekken.

Groetjes!
Laatst gewijzigd door BelgMattijs op 20 apr 2012, 20:35, 1 keer totaal gewijzigd.
NIX
10000km gereden
10000km gereden

Bericht door NIX »

Je kraantje lekt, dus uit elkaar halen, schoonmaken en het rubber nakijken/omdraaien en je vlotternaald sluit niet af dus carb schoonmaken en naaldzitting en naald schoonmaken. Ontluchting van de vlotterbak dichtstoppen gaat je probleem niet verhelpen, maar je nog een paar extra problemen opleveren. Los problemen op waar ze ontstaan.
Kijk eerst even in de FAQ.
YamaSam
10000km gereden
10000km gereden
Contacteer:

Bericht door YamaSam »

welkom kerel :fries:

ene van't stad allee

wa de lek betreft moet ge eens eerst kijken of er naft uit de kraan komt als die dichtstaat of ni,

die carburateur uitkuisen zult ge ni knne omzeilen, ma da weet ge dan ook ineens
when men were men, and helmets were for divers
hans.m
1500km gereden
1500km gereden

Bericht door hans.m »

denk dat er op dinsdag 21 februari (ergens in krokusvakantie), een 2ru in de buurt van van de Nationalestraat in Antwerpen stond. Was jij dit toevallig? :lol:
BelgMattijs
250km gereden
250km gereden

hans.m schreef:denk dat er op dinsdag 21 februari (ergens in krokusvakantie), een 2ru in de buurt van van de Nationalestraat in Antwerpen stond. Was jij dit toevallig? :lol:

Hmm ik denk het niet. Was het een blauwe?
Ik ben daar wel al dikwijls geweest omdat ik in de buurt op school zat, maar ben dus niet zeker of ik daar die dag was :p

Excuses voor de late respons, maar heb het nogal druk met schoolwerk enzo!

Ik zou dus blijkbaar best mijn carburateur uitkuisen, zo blijkt. Ik heb al eens enkele tutorials opgezocht, maar nooit mijn type carburateur tegengekomen. En mijn eerste probleem is al de carburateur loskoppelen van de rest :D Weet er iemand misschien een FS1 carburateur-uitkuis-tutorial op het net rondzwerven?
Of misschien iemand die even wil zeggen hoe ik de carb loskoppel, want ik neem aan dat ik me voor het uitkuisen zelf wel zal kunnen baseren op tutorials van andere carburateurs.

Dank!
clamdxp
500km gereden
500km gereden

Bericht door clamdxp »

BelgMattijs schreef:
hans.m schreef:denk dat er op dinsdag 21 februari (ergens in krokusvakantie), een 2ru in de buurt van van de Nationalestraat in Antwerpen stond. Was jij dit toevallig? :lol:

Hmm ik denk het niet. Was het een blauwe?
Ik ben daar wel al dikwijls geweest omdat ik in de buurt op school zat, maar ben dus niet zeker of ik daar die dag was :p

Excuses voor de late respons, maar heb het nogal druk met schoolwerk enzo!

Ik zou dus blijkbaar best mijn carburateur uitkuisen, zo blijkt. Ik heb al eens enkele tutorials opgezocht, maar nooit mijn type carburateur tegengekomen. En mijn eerste probleem is al de carburateur loskoppelen van de rest :D Weet er iemand misschien een FS1 carburateur-uitkuis-tutorial op het net rondzwerven?
Of misschien iemand die even wil zeggen hoe ik de carb loskoppel, want ik neem aan dat ik me voor het uitkuisen zelf wel zal kunnen baseren op tutorials van andere carburateurs.

Dank!

aan de rechterkant naast de cilinder heb je een zwart rubber dopje zitten.
wip dat eruit en dan kun je met een platte schroevendraaier naar binnen om het boutje van de carb. los te draaien.
BelgMattijs
250km gereden
250km gereden

Eindelijk mijn carburateur uitgekuist, en dat was niet echt een probleem. Wel wat vuil er kunnen uithalen! Maar nu heb ik alles weer in elkaar gezet en is er iets mis :(

Als ik hem in gang trap gebeurt dit
-SOMS gaat hij ineens in heel hoge toeren (valse lucht? Het afdekrubber sluit niet meer helemaal goed af, kan daar aan liggen)
-als ik vol gas geef gaan de toeren omlaag, en als ik dan geen gas meer geef valt ie uit.
-als ik de choke opzet als hij even draait slaagt de motor ook af...

Ben ook wat gaan testdriven, met volgend resultaat:
-Trekt redelijk goed op in eerste, maar vanaf 2e haalt hij geen hoge toeren meer
-max 40/u ongeveer :| Voordien was dit ook niet veel (45-55), maar dus wel wat beter.
-bij het ontkoppelen hoge toeren

Ben ook naar de Yamaha-garagist geweest (dat was het doel van mijn testrit :lol:, die woont op 200 met er van mijn deur, life saver!) en die zei dat er iets mis kon zijn met de gasschuif. Ik heb die echter met rust gelaten tijdens het kuisen, weet niet wat ik daar aan fout kan gedaan hebben :(

In onderstaand filmpje hoor je het geluid dat hij maakt bij volle gas. Ik moet zeggen dat het al niet zo bijzonder aangenaam en rustig en kalm klinkt als ie in gang schiet. Geef ik vol gas, dan dalen de toeren tot hij bijna stilvalt. Dat is nu wel niet gebeurd in dat filmpje.

Hopelijk kunnen jullie me helpen dit op te lossen, zodat ik weer niet naar de garage moet en veel geld kwijt ben :(

Alvast bedankt!
pee67
5000km gereden
5000km gereden

Bericht door pee67 »

Ik zou als eerste je stAtionarstelschroef naar beneden draaien want je gasschuif staat stationair veels te hoog afgesteld
Wie naar het verleden kijkt, staat met zijn rug naar de toekomst.
NIX
10000km gereden
10000km gereden

Bericht door NIX »

En de luchtschroef helemaal indraaien en dan 1,25 slag uit.
Kijk eerst even in de FAQ.
Pa_Tombo
1250km gereden
1250km gereden

Bericht door Pa_Tombo »

Misschien snap je je het niet helemaal.(geeft ook niet)
Daarom stel je vragen.
Maar heb je iets speling op je gaskabel.?
(buitenkabel dus)
Wat wij constateren is, dat je gasschuif veel te hoog staat stationair.
Volgens mij blijft hij hangen en als je gas geeft zakt hij naar beneden.
Is hij dan ook omlaag?
Dan staat hij weer te laag om hem stat. te laten lopen.
Controleer dit ook eens.
Kan liggen aan de kabel of schuif zelf die niet lekker loopt.
Vanaf hier, een voor ons simpel probleem (of we krijgen het valse lucht of sproeier probleem.)
Maar wel heel goed dat je er een filmpje bijzet :lol:
Niet naar de garage gaan kost veel geld, wij proberen je ze goed mogelijk te helpen.
Mogelijk zijn er wel forum leden bij je in de buurt die je aan huis kunnen helpen. :D
BelgMattijs
250km gereden
250km gereden

Bedankt voor de reacties!

Ik zal al eens beginnen met de stationairschroef (volledig?) naar beneden te zetten (dan gaat de gasschuif ook naar benden, right?), en de luchtschroef volledig dicht +1,25 draai!
Helaas, ik vertrek morgen een weekje op vakantie (zonder brommer :lol: ), dus het zal weer even duren voor ik jullie iets kan laten weten ...
hans.m
1500km gereden
1500km gereden

Bericht door hans.m »

BelgMattijs schreef:Bedankt voor de reacties!

Ik zal al eens beginnen met de stationairschroef (volledig?) naar beneden te zetten (dan gaat de gasschuif ook naar benden, right?), en de luchtschroef volledig dicht +1,25 draai!
Helaas, ik vertrek morgen een weekje op vakantie (zonder brommer :lol: ), dus het zal weer even duren voor ik jullie iets kan laten weten ...

Niet volledig want dan zal de brommer bij stationair draaien stilvallen omdat de gasschuif helemaal dicht staat.
Hier staat goed hoe je de carburator afstelt: http://www.fs1forum.com/viewtopic.php?t=2085
BelgMattijs
250km gereden
250km gereden

Luchtschroef op de basisafstelling gezet, stationairschroef op een stand gezet waar de motor redelijk normaal klinkt (heel laag, en eigenlijk ging hij nog steeds in hoge toeren in neutrale stand) en een ritje gaan doen. Ik geraak nooit echt in hoge toeren (vooral derde is maar triest), en haal 45-50 per uur.
Was maar een klein toertje (nog geen kilometer), maar toen ik hem thuis weer in neutraal zet ging hij weer hoger in toeren dan bij vertrek, onaangenaam geluid ook, en ging ie heel hard trillen. EN na dat kleine toertje stond de motor echt wel heel warm. Ik heb mijn bougie er even uitgehaald om de kleur te bekijken, maar kon hem amper vasthouden door de warmte. De bougie zag er overigens droog en zwart uit. Volgens het
bougie-afleestopic duidt dat op een rijk mengsel en te grote sproeier, maar in het topic over de carburateur afstellen staat dat bij een kleine sproeier en te arm mengsel de motor "heel snel heel heet" wordt, en dat is dus ook het geval :?

Maar er komt ook veel rook uit de uitlaat, wat zou kunnen wijzen op een te rijke afstelling...

En ik heb ook gezien dat de ontluchting van de vlotterbak vol naft loopt.
Pa_Tombo
1250km gereden
1250km gereden

Bericht door Pa_Tombo »

Wat is heel heet .
Bougie na een rit kan je nooit vasthouden(is bij goede afstelling ook heet)
Cil. kan je al helemaal niet vasthouden ook heet.
Ik denk toch dat je met sproeiers moet gaan spelen.
Zo te lezen te groot.
Wat zit er nu in?
BelgMattijs
250km gereden
250km gereden

Ja dat kan, het was me gewoon nog nooit opgevallen na een rit dat het allemaal zo heet werd :)

Ik weet niet welke sproeier er nu inzit, eigenlijk :? Maar eigenlijk, behalve die carburateur uitkuisen heb ik er verder niets aan gedaan. Vóór het uitkuisen zat er dezelfde in als nu, dus.
Maar ik wil het wel eens proberen met een andere sproeier, uit nieuwsgierigheid dan :lol: , dus ik zal eens kijken wat er nu inzit en het nog laten weten!
Plaats reactie