koppelingsheveltje klinken

Alles over de techniek en sleutelen
Plaats reactie
maartuh
100km gereden
100km gereden

koppelingsheveltje klinken

Bericht door maartuh »

om het koppelingsheveltje vast te maken aan het wormwieltje las ik dat dat normaal gebeurd door hem vast te klinken.
Hoe werkt dat precies? gewoon met een hamer erop rammen tot hij een beetje afgeplat is? of gebruik je hier nog een speciaal hulpmiddel voor?

(boutje er in omdat je anders het plastic kapot mept gebruik ik)
NIX
10000km gereden
10000km gereden

Bericht door NIX »

Juist, en zo staat het in de FAQ beschreven.
Kijk eerst even in de FAQ.
fs1willem
2000km gereden
2000km gereden

Bericht door fs1willem »

Beter om een dop te gebruiken. Deze plaats je met de rand over het gat (zijkantjes) en dan geef je er een mep op met de hamer. Handig om wel eerst het kogeltje te plaatsen en de stelschroef te verwijderen.

Let wel op dat je het heveltje juist om plaatst, want anders krijg je hem niet goed in het carter en heb je daar amper grip op de worm met veel speling en slijtage als gevolg.

Kijk na montage van het geheel ook even of je drukstang wel in je wormwiel valt. Ik had dus gewoon een te kort drukstangetje geplaatsts en dan gaat dat niet werken.
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank

Bericht door marco »

Voordat je gaat klinken eerst ff kijken met de kap erbij in welke stand je het heveltje er op moet klinken.
Yamaha Sheriff 1981
fs1willem
2000km gereden
2000km gereden

Bericht door fs1willem »

Ik zal vanavond even een fotootje maken van de heveltjes voor in de FAQ.

Overigens wil ik niet klagen, maar soms zijn onderwerpen hier erg moeilijk terug te vinden. Beetje jammer. Op andere fora heb ik weleens FAQ's gezien waarin een onderwerp behandeld werd, maar waarop eigenlijk niet gereageerd kon/moest worden, behalve dan via "pm".
Zo blijven onderwerpen namelijk wel duidelijker en sneeuwen ze niet onder.

Zo'n verhaal over een lekkende carburateur vind ik ook eigenlijk niet onder FAQ thuishoren. Een verhaal over het demonteren en schoonmaken van een carburateur wel bijvoorbeeld.
Laatst gewijzigd door fs1willem op 18 jul 2011, 16:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Twowheeler
7500km gereden
7500km gereden
Locatie: vlakbij marco want die woont ook in the-middle-of-nowhere-noord-holland net als niek trouwens

Bericht door Twowheeler »

dat probeert nix hier ook, alleen vergeten een hoop mensen het bestaan ervan helaas of wordt het gebruikt als klaagbaak en klets platform
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank

Bericht door marco »

Nix heeft de faq al aardig opgeruimd en aan gevuld een tijdje geleden.

Maar is ondertussen al weer aardig gevult met vragen die in een ander topic horen.
Yamaha Sheriff 1981
NIX
10000km gereden
10000km gereden

Bericht door NIX »

En die knikker ik er over een tijdje gewoon weer uit. Of ik pas de FAQ eerst even een beetje aan. Het is misschien niet superstrak geregeld hier, maar in de FAQ staat het meeste wel en het is hier verder meestal vrij relaxed en vriendelijk, dat is ook belangrijk.
Kijk eerst even in de FAQ.
maartuh
100km gereden
100km gereden

Bericht door maartuh »

ja klopt, ik had het gedeelte wel gevonden maar het "klinken" zelf stond niet echt uitgelegd (waar ik keek dan)

Tis ondertussen gelukt :)
Alle tips hier gebruikt, in het verleden toen ik hem dagelijks gebruikte heb ik al veel gekloot met dat wormwieltje dus ik was al door schade en schande wijs geworden van eerst de stand uitvinden etc.

Vroeger had dat veel gescheeld als er toen al zulke fora waren, dat klinken had ik toen nooit gedaan (vond het al klote steeds om het erin te krijgen met het haakje erop) en ook dat kogeltje wist ik niks van. Oja, en dat rubberen pakkinkje was ook nieuw voor me maar heb ik er nou wel op zitten...
koppel
1500km gereden
1500km gereden

Bericht door koppel »

puntlassen is het beste, maar wel met beleid anders smelt het plastic weg.
fs1willem
2000km gereden
2000km gereden

Bericht door fs1willem »

Het koppelingsheveltje :

Afbeelding

Links fout gemonteerd en rechts goed gemonteerd. Let op het pijltje en de "schroefdraad".

Afbeelding

Klap met de hamer erop en het zit netjes vast. Eventueel zou je hem ook nog even kruislings kunnen vastslaan.

Puntlassen lijkt mij echter niet zo handig. Als je heveltje stuk is moet je dan gelijk de hele boel vernieuwen. Zo'n vastgeklonken heveltje is daarentegen nog te verwijderen.
koppel
1500km gereden
1500km gereden

Bericht door koppel »

in 30 jaar is bij mij nog nooit een hevel kapot gegaan, het is altijd het plastic wat barst of gewoon versleten is

immi kosten die setjes haast niks, ori zijn ze wel prijzig
fs1willem
2000km gereden
2000km gereden

Bericht door fs1willem »

koppel schreef:in 30 jaar is bij mij nog nooit een hevel kapot gegaan, het is altijd het plastic wat barst of gewoon versleten is

immi kosten die setjes haast niks, ori zijn ze wel prijzig

Bij goede montage gaan ze ook lang mee. Maar ik ga zelf toch voor orri omdat er wel een duidelijk verschil in kwaliteit in zit.
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank

Bericht door marco »

Die heveltjes slijten vaak op het voortandwiel als het schroefdraad van de koppelings begint op te raken dan kan die wat kantelen.

Klinken moet je met beleid doen en rustig slaan.
Yamaha Sheriff 1981
Plaats reactie