koppelingsheveltje klinken
-
- 100km gereden
- Berichten: 157
- Lid geworden op: 13 okt 2009, 21:05
koppelingsheveltje klinken
om het koppelingsheveltje vast te maken aan het wormwieltje las ik dat dat normaal gebeurd door hem vast te klinken.
Hoe werkt dat precies? gewoon met een hamer erop rammen tot hij een beetje afgeplat is? of gebruik je hier nog een speciaal hulpmiddel voor?
(boutje er in omdat je anders het plastic kapot mept gebruik ik)
Hoe werkt dat precies? gewoon met een hamer erop rammen tot hij een beetje afgeplat is? of gebruik je hier nog een speciaal hulpmiddel voor?
(boutje er in omdat je anders het plastic kapot mept gebruik ik)
-
- 2000km gereden
- Berichten: 2208
- Lid geworden op: 31 mei 2011, 16:57
Beter om een dop te gebruiken. Deze plaats je met de rand over het gat (zijkantjes) en dan geef je er een mep op met de hamer. Handig om wel eerst het kogeltje te plaatsen en de stelschroef te verwijderen.
Let wel op dat je het heveltje juist om plaatst, want anders krijg je hem niet goed in het carter en heb je daar amper grip op de worm met veel speling en slijtage als gevolg.
Kijk na montage van het geheel ook even of je drukstang wel in je wormwiel valt. Ik had dus gewoon een te kort drukstangetje geplaatsts en dan gaat dat niet werken.
Let wel op dat je het heveltje juist om plaatst, want anders krijg je hem niet goed in het carter en heb je daar amper grip op de worm met veel speling en slijtage als gevolg.
Kijk na montage van het geheel ook even of je drukstang wel in je wormwiel valt. Ik had dus gewoon een te kort drukstangetje geplaatsts en dan gaat dat niet werken.
-
- 2000km gereden
- Berichten: 2208
- Lid geworden op: 31 mei 2011, 16:57
Ik zal vanavond even een fotootje maken van de heveltjes voor in de FAQ.
Overigens wil ik niet klagen, maar soms zijn onderwerpen hier erg moeilijk terug te vinden. Beetje jammer. Op andere fora heb ik weleens FAQ's gezien waarin een onderwerp behandeld werd, maar waarop eigenlijk niet gereageerd kon/moest worden, behalve dan via "pm".
Zo blijven onderwerpen namelijk wel duidelijker en sneeuwen ze niet onder.
Zo'n verhaal over een lekkende carburateur vind ik ook eigenlijk niet onder FAQ thuishoren. Een verhaal over het demonteren en schoonmaken van een carburateur wel bijvoorbeeld.
Overigens wil ik niet klagen, maar soms zijn onderwerpen hier erg moeilijk terug te vinden. Beetje jammer. Op andere fora heb ik weleens FAQ's gezien waarin een onderwerp behandeld werd, maar waarop eigenlijk niet gereageerd kon/moest worden, behalve dan via "pm".
Zo blijven onderwerpen namelijk wel duidelijker en sneeuwen ze niet onder.
Zo'n verhaal over een lekkende carburateur vind ik ook eigenlijk niet onder FAQ thuishoren. Een verhaal over het demonteren en schoonmaken van een carburateur wel bijvoorbeeld.
Laatst gewijzigd door fs1willem op 18 jul 2011, 16:55, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- 7500km gereden
- Berichten: 7718
- Lid geworden op: 29 mar 2009, 13:36
- Locatie: vlakbij marco want die woont ook in the-middle-of-nowhere-noord-holland net als niek trouwens
- marco
- Sheriff of the Posbank
- Berichten: 23438
- Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
- Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam
- NIX
- 10000km gereden
- Berichten: 10820
- Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
- Locatie: Milsbeek
-
- 100km gereden
- Berichten: 157
- Lid geworden op: 13 okt 2009, 21:05
ja klopt, ik had het gedeelte wel gevonden maar het "klinken" zelf stond niet echt uitgelegd (waar ik keek dan)
Tis ondertussen gelukt
Alle tips hier gebruikt, in het verleden toen ik hem dagelijks gebruikte heb ik al veel gekloot met dat wormwieltje dus ik was al door schade en schande wijs geworden van eerst de stand uitvinden etc.
Vroeger had dat veel gescheeld als er toen al zulke fora waren, dat klinken had ik toen nooit gedaan (vond het al klote steeds om het erin te krijgen met het haakje erop) en ook dat kogeltje wist ik niks van. Oja, en dat rubberen pakkinkje was ook nieuw voor me maar heb ik er nou wel op zitten...
Tis ondertussen gelukt

Alle tips hier gebruikt, in het verleden toen ik hem dagelijks gebruikte heb ik al veel gekloot met dat wormwieltje dus ik was al door schade en schande wijs geworden van eerst de stand uitvinden etc.
Vroeger had dat veel gescheeld als er toen al zulke fora waren, dat klinken had ik toen nooit gedaan (vond het al klote steeds om het erin te krijgen met het haakje erop) en ook dat kogeltje wist ik niks van. Oja, en dat rubberen pakkinkje was ook nieuw voor me maar heb ik er nou wel op zitten...
-
- 2000km gereden
- Berichten: 2208
- Lid geworden op: 31 mei 2011, 16:57
Het koppelingsheveltje :
Links fout gemonteerd en rechts goed gemonteerd. Let op het pijltje en de "schroefdraad".
Klap met de hamer erop en het zit netjes vast. Eventueel zou je hem ook nog even kruislings kunnen vastslaan.
Puntlassen lijkt mij echter niet zo handig. Als je heveltje stuk is moet je dan gelijk de hele boel vernieuwen. Zo'n vastgeklonken heveltje is daarentegen nog te verwijderen.

Links fout gemonteerd en rechts goed gemonteerd. Let op het pijltje en de "schroefdraad".

Klap met de hamer erop en het zit netjes vast. Eventueel zou je hem ook nog even kruislings kunnen vastslaan.
Puntlassen lijkt mij echter niet zo handig. Als je heveltje stuk is moet je dan gelijk de hele boel vernieuwen. Zo'n vastgeklonken heveltje is daarentegen nog te verwijderen.
-
- 2000km gereden
- Berichten: 2208
- Lid geworden op: 31 mei 2011, 16:57
koppel schreef:in 30 jaar is bij mij nog nooit een hevel kapot gegaan, het is altijd het plastic wat barst of gewoon versleten is
immi kosten die setjes haast niks, ori zijn ze wel prijzig
Bij goede montage gaan ze ook lang mee. Maar ik ga zelf toch voor orri omdat er wel een duidelijk verschil in kwaliteit in zit.
- marco
- Sheriff of the Posbank
- Berichten: 23438
- Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
- Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam