Na zoveel jaar eindelijk weer een ritje op mijn FS1 gemaakt...wat is het weer leuk! En daarna weer die ouderwetse lucht van zo'n blok dat gewerkt heeft....ik kreeg even een flashback!
Nu even een vraagje. Hij loopt goed stationair, trekt goed op, maar als ik voorzichtig iets doortrek dan lopen de toeren ineens erg veel op, lijkt wel of er dan ineens de koppeling ingrijpt, zo klinkt het in ieder geval.
Moet ik het dan in de koppeling zoeken? Is het een afstelling van het wormwiel? Het gekke is dat het optrekken vanuit stilstand goed gaat, maar als hij eenmaal wat meer toeren maakt en ik wat doortrek lijkt het wel op ik opstijg Wie o wie helpt mij de goeie kant op?
Slippende koppeling Dat kan idd met de afstelling van de koppeling te maken hebben. Het kan eventueel ook aande olie liggen, of de koppeling is gewoon versleten (pplaten en/of koppelingsveertjes)
Heb er gisteren nieuwe olie in gegooid, 10W40 en de veren moet ik eigenlijk nog vervangen, maar ben eigenwijs en heb niet willen wachten tot de nieuwe binnen waren en met de oude gereden. De oude meten nog 32,5 mm en ze moeten geloof ik eigenlijk 34mm zijn. Kan dit de oorzaak zijn, olie is volgens mij in orde.
zal morgen eens de veren vervangen...kan ook niets anders verzinnen, koppelingsplaten zijn ook vernieuwd met blokrevisie dus dat mag het ook niet zijn.
ik heb nu de stelschroef van het wormpje nu uitgedraaid, weer opnieuw totdat ik weerstand voel en dan een ietsje terug. Moet er nog mee rijden om te testen, kan pas vanavond of morgen, ben nu aan het werk...Lijkt me goed gestelt dan.
Olie weet ik alleen 10W40, merk kan ik even niet opkomen. Is een of andere syntetisch iets. Wat is trouwens de beste olie?
Het gaat er voornamelijk om of dat de olie geschikt is voor een natte platenkoppeling. Als je er auto-olie in gooit, bestaat er een kans dat je koppeling gaat slippen, omdat daar allemaal wazige additieven inzitten
ga ik dat eens nakijken dan...als ik de olie moet vervangen dan moet ik zeker ook de koppelingsplaten eerst schoonmaken en de verkeerde olie eraf poetsen?
michiel1978 schreef:ga ik dat eens nakijken dan...als ik de olie moet vervangen dan moet ik zeker ook de koppelingsplaten eerst schoonmaken en de verkeerde olie eraf poetsen?
Eerder nieuwe platen, want de olie zit namelijk in de voering en dat krijg je er niet zomaar uit