Oplopende toeren...

Alles over de techniek en sleutelen
michiel1978

Oplopende toeren...

Bericht door michiel1978 »

Na zoveel jaar eindelijk weer een ritje op mijn FS1 gemaakt...wat is het weer leuk! En daarna weer die ouderwetse lucht van zo'n blok dat gewerkt heeft....ik kreeg even een flashback! 8)

Nu even een vraagje. Hij loopt goed stationair, trekt goed op, maar als ik voorzichtig iets doortrek dan lopen de toeren ineens erg veel op, lijkt wel of er dan ineens de koppeling ingrijpt, zo klinkt het in ieder geval.
Moet ik het dan in de koppeling zoeken? Is het een afstelling van het wormwiel? Het gekke is dat het optrekken vanuit stilstand goed gaat, maar als hij eenmaal wat meer toeren maakt en ik wat doortrek lijkt het wel op ik opstijg :shock:
Wie o wie helpt mij de goeie kant op?
Tombo
17500km gereden
17500km gereden

Bericht door Tombo »

Slippende koppeling :wink:
Dat kan idd met de afstelling van de koppeling te maken hebben. Het kan eventueel ook aande olie liggen, of de koppeling is gewoon versleten (pplaten en/of koppelingsveertjes)
michiel1978

Heb er gisteren nieuwe olie in gegooid, 10W40 en de veren moet ik eigenlijk nog vervangen, maar ben eigenwijs en heb niet willen wachten tot de nieuwe binnen waren en met de oude gereden. De oude meten nog 32,5 mm en ze moeten geloof ik eigenlijk 34mm zijn. Kan dit de oorzaak zijn, olie is volgens mij in orde.
michiel1978

zal morgen eens de veren vervangen...kan ook niets anders verzinnen, koppelingsplaten zijn ook vernieuwd met blokrevisie dus dat mag het ook niet zijn.
fs50
100km gereden
100km gereden

Bericht door fs50 »

kijk misschien eerst even na of je het wormpje goed hebt afgesteld.

moet je misschien niet meteen het blok openen

david
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank

Bericht door marco »

Welke olie gebruik je?
Yamaha Sheriff 1981
michiel1978

ik heb nu de stelschroef van het wormpje nu uitgedraaid, weer opnieuw totdat ik weerstand voel en dan een ietsje terug. Moet er nog mee rijden om te testen, kan pas vanavond of morgen, ben nu aan het werk...Lijkt me goed gestelt dan.

Olie weet ik alleen 10W40, merk kan ik even niet opkomen. Is een of andere syntetisch iets. Wat is trouwens de beste olie?
Tombo
17500km gereden
17500km gereden

Bericht door Tombo »

Het gaat er voornamelijk om of dat de olie geschikt is voor een natte platenkoppeling. Als je er auto-olie in gooit, bestaat er een kans dat je koppeling gaat slippen, omdat daar allemaal wazige additieven inzitten :P
michiel1978

ga ik dat eens nakijken dan...als ik de olie moet vervangen dan moet ik zeker ook de koppelingsplaten eerst schoonmaken en de verkeerde olie eraf poetsen?
Triforce
2500km gereden
2500km gereden

Bericht door Triforce »

michiel1978 schreef:ga ik dat eens nakijken dan...als ik de olie moet vervangen dan moet ik zeker ook de koppelingsplaten eerst schoonmaken en de verkeerde olie eraf poetsen?

Eerder nieuwe platen, want de olie zit namelijk in de voering en dat krijg je er niet zomaar uit ;)
michiel1978

balen, zitten net nieuwe in...heb net olie gehaald, speciale 2 takt versnellingsbakolie...kijk wel eens wat het doet
michiel1978

en als ik er een bus remmenreiniger op leegspuit, zou dat effect hebben? Als ik nieuwe platen moet bestellen sta ik weer een paar dagen stil..
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank

Bericht door marco »

Denk het niet de platen zijn helemaal verzadigd met olie.
Yamaha Sheriff 1981
michiel1978

Het gatver, wist niet dat het allemaal zo nauw kwam..heb het wormwiel opnieuw afgesteld en ik kijk wat het doet...ga denk ik vast platen orderen!
michiel1978

iemand ervaring met imi koppelingsplaten? scheelt dit veel met de ori?
Plaats reactie