Welke vertanding?
-
- 2500km gereden
- Berichten: 3738
- Lid geworden op: 11 jan 2008, 14:20
- Locatie: Dordrecht
Welke vertanding?
Ben nu mijn Z1 aan het inrijden.
Heb er al 220 km opzitten.
Set Up is:
Z1 60 cc immi (van John)
Snelle FS1 uitlaat
16 mm orri Mikuni met 120 lang
Mooie koffie bruine bougie
Vertanding nu is 12-44
Je raad het al, hij trekt als een wezenloos.
Topsnelheid is 65 (heel even aangeraakt met allejezus veel toeren, je wordt er bang van).
Nu wil ik mijn vertanding aanpassen zowel gunstig voor het inrijden als voor een snelheid van 70-75 km/uur
Wie heeft de oplossing? Eigenlijk wil ik de 12 laten zitten en achter kleiner gaan ivm lengte ketting.
Heb er al 220 km opzitten.
Set Up is:
Z1 60 cc immi (van John)
Snelle FS1 uitlaat
16 mm orri Mikuni met 120 lang
Mooie koffie bruine bougie
Vertanding nu is 12-44
Je raad het al, hij trekt als een wezenloos.
Topsnelheid is 65 (heel even aangeraakt met allejezus veel toeren, je wordt er bang van).
Nu wil ik mijn vertanding aanpassen zowel gunstig voor het inrijden als voor een snelheid van 70-75 km/uur
Wie heeft de oplossing? Eigenlijk wil ik de 12 laten zitten en achter kleiner gaan ivm lengte ketting.
1978 chroom 60 cc
- NIX
- 10000km gereden
- Berichten: 10820
- Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
- Locatie: Milsbeek
Je kunt met een verhouding van ongeveer 1:3 gaan rijden. Dus 15/45, 14/44 of 12/36. Ik denk dat je het minst verandert door je 44 achter te laten zitten en voor een 14 te monteren. Eventueel voor het inrijden nog even een 13 voor, maar die jankt net zo hard als die 12. Die 1 of 2 schakels zijn meestal wel te stellen, dus dan hoeft er nog niets van je ketting af.
Kijk eerst even in de FAQ.
-
- 2500km gereden
- Berichten: 3738
- Lid geworden op: 11 jan 2008, 14:20
- Locatie: Dordrecht
NIX schreef:Je kunt met een verhouding van ongeveer 1:3 gaan rijden. Dus 15/45, 14/44 of 12/36. Ik denk dat je het minst verandert door je 44 achter te laten zitten en voor een 14 te monteren. Eventueel voor het inrijden nog even een 13 voor, maar die jankt net zo hard als die 12. Die 1 of 2 schakels zijn meestal wel te stellen, dus dan hoeft er nog niets van je ketting af.
14/44 is toch geen 1/3 henk-jan?
wat denk je van 13/39 ?
1978 chroom 60 cc
- Tombo
- 17500km gereden
- Berichten: 18356
- Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
- Locatie: Achterhoek
14/44 is ongeveer 1:3, en makkelijker monteren als 13/39 (en iets lichter)
Verder is het gewoon een kwestie van testen, dat is lastig van de voren te zeggen. 14/44 is makkelijker om even snel te proberen. Ben je dan nog van mening dat het te zwaar is, dan kan je altijd nog 13/39 proberen.
Ik zou trouwens eerder 14/44 proberen als 13/39

Ik zou trouwens eerder 14/44 proberen als 13/39
- zoef59
- 50km gereden
- Berichten: 54
- Lid geworden op: 28 jul 2009, 15:09
- Locatie: Exloo
-
- 7500km gereden
- Berichten: 7718
- Lid geworden op: 29 mar 2009, 13:36
- Locatie: vlakbij marco want die woont ook in the-middle-of-nowhere-noord-holland net als niek trouwens
-
- 500km gereden
- Berichten: 857
- Lid geworden op: 01 dec 2006, 15:26
- Locatie: Groesbeek, waar anders?
Tombo schreef:Verkijk je er niet op hoor. Een Z1 is geen wondercilinder ofzo.
13/39 vond ik prima rijden met mijn Z1. 14/39 was duidelijk te zwaar. Ik had er zelfs een Homoet pijp onder
Idd één tandje groter kan je theoretische top hoger maken, maar er in de praktijk op uitdraaien dat je top een stuk lager ligt omdat je eenvoudigweg niet 'op toeren kan komen' (powerband).
-
- 2500km gereden
- Berichten: 3738
- Lid geworden op: 11 jan 2008, 14:20
- Locatie: Dordrecht
Heb vanavond nijn 13-39 vertanding erop gezet.
Ik heb nu dus:
Z1 cilinder 60 cc
HD kop Kstar 60 cc
16 mm carb orri mikuni/16 mm membraam
snelle uitlaat
13-39 vertanding
Mooie koffiebruine bougie/ goede gasreactie/geen terugval in 4e versnelling
250 km ingereden
Topsnelheid 70-75 kmh
Is dit niet een beetje weinig?
Hoor zo vaak over 80-90 kmh
Ik heb nu dus:
Z1 cilinder 60 cc
HD kop Kstar 60 cc
16 mm carb orri mikuni/16 mm membraam
snelle uitlaat
13-39 vertanding
Mooie koffiebruine bougie/ goede gasreactie/geen terugval in 4e versnelling
250 km ingereden
Topsnelheid 70-75 kmh
Is dit niet een beetje weinig?
Hoor zo vaak over 80-90 kmh
1978 chroom 60 cc