Welke vertanding?

Alles over de techniek en sleutelen
Laars
2500km gereden
2500km gereden
Berichten: 3738
Lid geworden op: 11 jan 2008, 14:20
Locatie: Dordrecht

Welke vertanding?

Bericht door Laars »

Ben nu mijn Z1 aan het inrijden.
Heb er al 220 km opzitten.

Set Up is:
Z1 60 cc immi (van John)
Snelle FS1 uitlaat
16 mm orri Mikuni met 120 lang
Mooie koffie bruine bougie
Vertanding nu is 12-44

Je raad het al, hij trekt als een wezenloos.
Topsnelheid is 65 (heel even aangeraakt met allejezus veel toeren, je wordt er bang van).

Nu wil ik mijn vertanding aanpassen zowel gunstig voor het inrijden als voor een snelheid van 70-75 km/uur

Wie heeft de oplossing? Eigenlijk wil ik de 12 laten zitten en achter kleiner gaan ivm lengte ketting.
1978 chroom 60 cc
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10820
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

Je kunt met een verhouding van ongeveer 1:3 gaan rijden. Dus 15/45, 14/44 of 12/36. Ik denk dat je het minst verandert door je 44 achter te laten zitten en voor een 14 te monteren. Eventueel voor het inrijden nog even een 13 voor, maar die jankt net zo hard als die 12. Die 1 of 2 schakels zijn meestal wel te stellen, dus dan hoeft er nog niets van je ketting af.
Kijk eerst even in de FAQ.
Laars
2500km gereden
2500km gereden
Berichten: 3738
Lid geworden op: 11 jan 2008, 14:20
Locatie: Dordrecht

Bericht door Laars »

NIX schreef:Je kunt met een verhouding van ongeveer 1:3 gaan rijden. Dus 15/45, 14/44 of 12/36. Ik denk dat je het minst verandert door je 44 achter te laten zitten en voor een 14 te monteren. Eventueel voor het inrijden nog even een 13 voor, maar die jankt net zo hard als die 12. Die 1 of 2 schakels zijn meestal wel te stellen, dus dan hoeft er nog niets van je ketting af.


14/44 is toch geen 1/3 henk-jan?

wat denk je van 13/39 ?
1978 chroom 60 cc
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18356
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Bericht door Tombo »

14/44 is ongeveer 1:3, en makkelijker monteren als 13/39 (en iets lichter) :P Verder is het gewoon een kwestie van testen, dat is lastig van de voren te zeggen. 14/44 is makkelijker om even snel te proberen. Ben je dan nog van mening dat het te zwaar is, dan kan je altijd nog 13/39 proberen.
Ik zou trouwens eerder 14/44 proberen als 13/39
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10820
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

Ik ben het bijna nooit met hem eens, maar deze keer helemaal.
Kijk eerst even in de FAQ.
Gebruikersavatar
zoef59
50km gereden
50km gereden
Berichten: 54
Lid geworden op: 28 jul 2009, 15:09
Locatie: Exloo

Bericht door zoef59 »

Nou ben ik even de weg kwijt, 13/39 (minder trekkracht hogere top) 14/44 (meer trekkracht minder top)

Achtertandwiel delen door voortandwiel, hoe lager het getal hoe meer snelheid, tot op zekere hoogte natuurlijk.
Twowheeler
7500km gereden
7500km gereden
Berichten: 7718
Lid geworden op: 29 mar 2009, 13:36
Locatie: vlakbij marco want die woont ook in the-middle-of-nowhere-noord-holland net als niek trouwens

Bericht door Twowheeler »

Ik heb 14:43
bij 50 is het een redelijk mooi toerental. Top bij flink doortrekken: 74
dan heb je nu misschien een beter idee erover :wink:
Laars
2500km gereden
2500km gereden
Berichten: 3738
Lid geworden op: 11 jan 2008, 14:20
Locatie: Dordrecht

Bericht door Laars »

Bedankt voor de info.

ik ga voor de 13/39 omdat mijn ketting geen verlenging meer kan hebben.

:close:
1978 chroom 60 cc
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23438
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Bericht door marco »

Moet zwaarder kunnen met een z1 cilinder 14-39.

Maar om in te rijden is 13-39 zwaar zat.
Yamaha Sheriff 1981
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18356
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Bericht door Tombo »

Verkijk je er niet op hoor. Een Z1 is geen wondercilinder ofzo.
13/39 vond ik prima rijden met mijn Z1. 14/39 was duidelijk te zwaar. Ik had er zelfs een Homoet pijp onder
wiebo
500km gereden
500km gereden
Berichten: 857
Lid geworden op: 01 dec 2006, 15:26
Locatie: Groesbeek, waar anders?

Bericht door wiebo »

Tombo schreef:Verkijk je er niet op hoor. Een Z1 is geen wondercilinder ofzo.
13/39 vond ik prima rijden met mijn Z1. 14/39 was duidelijk te zwaar. Ik had er zelfs een Homoet pijp onder

Idd één tandje groter kan je theoretische top hoger maken, maar er in de praktijk op uitdraaien dat je top een stuk lager ligt omdat je eenvoudigweg niet 'op toeren kan komen' (powerband).
Laars
2500km gereden
2500km gereden
Berichten: 3738
Lid geworden op: 11 jan 2008, 14:20
Locatie: Dordrecht

Bericht door Laars »

Heb vanavond nijn 13-39 vertanding erop gezet.
Ik heb nu dus:
Z1 cilinder 60 cc
HD kop Kstar 60 cc
16 mm carb orri mikuni/16 mm membraam
snelle uitlaat
13-39 vertanding
Mooie koffiebruine bougie/ goede gasreactie/geen terugval in 4e versnelling
250 km ingereden


Topsnelheid 70-75 kmh
Is dit niet een beetje weinig?

Hoor zo vaak over 80-90 kmh
1978 chroom 60 cc
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18356
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Bericht door Tombo »

Maakt hij in de 4 net zoveel toeren als in de 3?
Wimmel O
1000km gereden
1000km gereden
Berichten: 1072
Lid geworden op: 14 mar 2009, 17:15
Locatie: Kerkdriel

Bericht door Wimmel O »

ik zou tot de 500km nog niet mijn top gaan opzoeken, eerst maar es netjes inrijden :wink:
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18356
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Bericht door Tombo »

250 km minder inrijden maakt geen 15 km/h verschil uit ;)
Plaats reactie