onregelmatige vonk

Alles over de techniek en sleutelen
firenzo

onregelmatige vonk

Bericht door firenzo »

hey!

ik sta op het punt om mijn brommer te starten.
ik heb geprobeerd om een beetje naft in de cilinder te spuiten, en daarna hem in gang te "kicken".
dit is niet gelukt, de vonk is onregelmatig bij meermaals in gang trappen...
ik heb de contactpunten vervangen (en juist gezet), ook de condensator is vervangen...

iemand verder nog een id waar het aan kan liggen?
alvast bedankt,

jan
Gebruikersavatar
Triforce
2500km gereden
2500km gereden
Berichten: 4927
Lid geworden op: 05 dec 2007, 19:50
Locatie: Zwolle

Bericht door Triforce »

wat is de afstand van de bougie arm tot aan de elektrode?? die moet tussen 0,5mm en 0,6mm zitten, en misschien is de bobine niet helemaal lekker
Martijn

Bericht door Martijn »

Bobine die het begeven heeft ... Bougiedop die gaar is ?

Nieuwe bougie ?
edje

Bericht door edje »

contactpunten schoon?
firenzo

Bericht door firenzo »

hey!

bedankt voor de reacties,

het is een nieuwe bougie en bougiekop, het zijn nieuwe contactpunten en nieuwe condensator...
kan er veel met zo'n bobine gebeuren?

groeten
YamaSam
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 12187
Lid geworden op: 12 sep 2006, 19:02
Locatie: Mariakerke-Gent-Baasrode
Contacteer:

Bericht door YamaSam »

vergeet bij nieuwe punten niet de contactvlakken effe te ontdoen van de transportwax,
een dun niet geleidend laagje op de contacten,
vaak doen nieuwe punten het daardoor niet...

vouw een zeer licht schuurpapiertje (of gewoon papier) effe dubbel, en wrijf het tussen de punten door ;)
when men were men, and helmets were for divers
firenzo

Bericht door firenzo »

ha super!

ga ik even proberen...

ik kan me niet voorstellen dat de bobine het nie zou doen...
als ik 4 keer in gang trap, dan geeft hij op die vier keer mss één keer een vonkje.
ik heb net de bougiekop vervangen en de bougie is nieuw...

bedankt!
firenzo

Bericht door firenzo »

hey!

idd het blijkt beter te gaan :d
enkel is nu de vraag: "hoe groot is zo'n ontstekingsvlam?"
ik heb de indruk dat die aan de kleine kant is, en daarom mss het gasmengsel niet kan ontsteken...?

groeten!
edje

Bericht door edje »

zonder bougiedop moet je toch wel een cm of zo kunnen trekken :wink:
firenzo

Bericht door firenzo »

hey!

ik weet het niet meer, heb de contactpunten even opgeschuurd.
als ik in het begin hem in gang trap, dan vonkt hij goed.
blijf ik hem in gang trappen dan ontsteekt hij maar 1 op de 10 keer...
bougiekop nogmaals vervangen...nieuwe bougie...
kan het een massa probleem zijn?
hoe zit de motorblok geaard met het kader?

groeten jan
Dingetje
250km gereden
250km gereden
Berichten: 362
Lid geworden op: 22 apr 2008, 16:40
Locatie: Voorburg

Bericht door Dingetje »

heb je je puntjes wel goed vastgezet
nu lijkt het wel alsof ze gewoon verschoven zijn
firenzo

Bericht door firenzo »

staan goed vast...
firenzo

Bericht door firenzo »

hey!

ik heb eens even op het forum zitten rondneuzen, daar heb ik een topic "ontsteking afstellen" gevonden van niels.
heel handig! ik heb alles eens even nagekeken;
om te beginnen de ontstekingspunten zijn nieuw, afgesteld op het juiste tijdstip van ontsteking.
de condensator is nieuw, de draden van de ontsteking zijn allen doorgemeten en zijn goed.
nu heb ik mijn bougie met een voelermaat afgesteld (0.35mm) het is een B7HS, heb al enkele bougiekoppen van ngk en champion geprobeerd.

het probleem was dat ik geen ontstekingsvlam bij de bougie kreeg (of soms maar even), dus heb ik de spoelen even uitgemeten.
ik meet op de gele draad vanaf de ontsteking (dus ik denk de "dagspoel") maar 0.6V!!! dat vind ik weinig...? :)
op de groene draad (ik denk "nachtspoel") meet ik 1.4V...:)

omdat ik steeds de bobine op de gele draad aangesloten heb, en geen vonk op de bougie kreeg (of een enkele keer), heb ik geprobeerd op de groene draad.
met succes ik krijg nu een mooie ontsteking op de bougie...
ik denk dat de spanning (0.6V) van de "dagspoel" te weinig was om de bobine te voeden, en dat hij daarom enkel bij spanningspiekjes boven de 0.
6V wou ontsteken.

enkel krijg ik mijn krel nog niet in gang, en ik vraag me af of 1.4V van de "nachtspoel" niet te weinig is om de bobine te voeden...

iemand nog praktische tips om een brommer makkelijk in gang te krijgen?

alvast bedankt!!! :d

groeten,

jan :twisted:
YamaSam
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 12187
Lid geworden op: 12 sep 2006, 19:02
Locatie: Mariakerke-Gent-Baasrode
Contacteer:

Bericht door YamaSam »

komen groen en geel niet uit hetzelfde spoel bij jouw misschien? :shock:
Afbeelding

geel en groen, komen uit hetzelfde spoel, en zijn van het verlichtingscirquit

je ontsekingspoel heeft één draad, en die is bij mijn weten zwart, de enige draad die uit je blok komt en iets met ontesteking temaken heeft, is de zwartwitte.
Het is zo dat een fs1motor start wanneer je de vierpolige stekker uittrekt, óf je de zwartwitte losmaakt van het contact.
Om hem stil te leggen, verbinden ze die met de massa.

ik stel dus voor om die stekker es uit te trekken, ook de bobijndraad, en een draadje te leggen van de zwartwitte, rechtstreeks naar de bobijn. Dan kijken hoe ie vonkt :wink:
when men were men, and helmets were for divers
firenzo

Bericht door firenzo »

ok thx even proberen!!!
Plaats reactie