het eeuwige ontstekingsprobleem!
er zijn twee dingen met contactpunten,
1. de opening van de punten moet groot genoeg zijn om de vonk te breken (geld niet voor velleman-ontstekingen, die maken geen vonk) en algemeen wordt gezegd dat voor de spanning die een brommertje over z'n punten krijgt, gebroken wordt vanaf 0.35 open. dit moet gemeten zijn als de nok volledig onder het punt staat, dus maximum uitwijking.
2. het tijdstip van de vonk in de verbrandingsruimte.
Hier komen we op het motorregime, In welke toeren hij het beste gaat presteren etc. Standaard fizzy bolt het beste op 1.8mm voor topdood. Een hpi-curvemaker zal met dit tijdstip het regime "volgen" door mee te verlopen, samen met het toerental.
De Kloterij!
..is dus dat 1 en 2 door de vaste grondplaat aan elkeer gelinkt zijn. Een verstelbare kan je de puntopening stellen op maximum nok, die laten staan, en vervolgens je tijdstip van openen afstellen door de ganse plaat te draaien.
persoonlijk vind ik het tijdstip veel belangrijker dan de opening, dus op standaard fizz zet ik hem juist van tijdstip, en controleer vervolgens of ze nog ver genoeg opengaan om de vonk te breken (+-0.35) haal je dat nietmeer, dan zijn je punten versleten (nokje korter+minder ver open)
