verstelbare ontsteking

Alles over de techniek en sleutelen
jonnotje
1500km gereden
1500km gereden
Berichten: 1984
Lid geworden op: 27 mei 2007, 11:34
Locatie: Tuitjenhorn
Contacteer:

verstelbare ontsteking

Bericht door jonnotje »

hey,

kan iemand mij hier een de voordelen van een verstelbare ontsteking vertellen. dus wat de verbeteringen zijn kwa afstelling als je de grondplaat kan draaien. en op hoeveel je hem dan moet zetten 1.8 1.6 gasten met kreidlers van me school hebben het over 1.1 en 1.2 maar dat geld vast niet voor fs1?

alvast bedankt :P
occ1s
1250km gereden
1250km gereden
Berichten: 1268
Lid geworden op: 03 jun 2007, 10:56

Bericht door occ1s »

Nou, denk dat je precieser kan aanmeten wanneer je punten open gaan.
Mn puch had dit ook, ken je dus de tijd preciezer bepalen terwijl de afstand tussen de punten gelijk blijft.
fs-ael
2000km gereden
2000km gereden
Berichten: 2158
Lid geworden op: 17 jun 2006, 21:02
Locatie: Andel / Ael

Bericht door fs-ael »

of nog 1 reden meer dat ie niet wil lopen
https://myalbum.com/album/hNgVC9yA10T8" onclick="window.open(this.href);return false;
Giel_fs1
1000km gereden
1000km gereden
Berichten: 1106
Lid geworden op: 26 jul 2007, 18:13
Locatie: Gassel

Bericht door Giel_fs1 »

kan ook ja, een collega van mij, nu 65 had vroeger een honda (weet niet precies wat voor type) waar hij redenlijk hoog in nederland wedstrijden mee reed, kon die onder het 'warm'rijden nog gewoon op het stuur zn ontstekingstijdstip/curve verstellen, dat is pas handig afstellen 8)
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18356
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Bericht door Tombo »

Dat hadden vroeger (heeel vroeger) de 4-takt motoren standaard :P toen moest je handmatig de ontsteking vervroegen
YamaSam
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 12187
Lid geworden op: 12 sep 2006, 19:02
Locatie: Mariakerke-Gent-Baasrode
Contacteer:

Bericht door YamaSam »

het eeuwige ontstekingsprobleem!

er zijn twee dingen met contactpunten,
1. de opening van de punten moet groot genoeg zijn om de vonk te breken (geld niet voor velleman-ontstekingen, die maken geen vonk) en algemeen wordt gezegd dat voor de spanning die een brommertje over z'n punten krijgt, gebroken wordt vanaf 0.35 open. dit moet gemeten zijn als de nok volledig onder het punt staat, dus maximum uitwijking.

2. het tijdstip van de vonk in de verbrandingsruimte.
Hier komen we op het motorregime, In welke toeren hij het beste gaat presteren etc. Standaard fizzy bolt het beste op 1.8mm voor topdood. Een hpi-curvemaker zal met dit tijdstip het regime "volgen" door mee te verlopen, samen met het toerental.

De Kloterij!
..is dus dat 1 en 2 door de vaste grondplaat aan elkeer gelinkt zijn. Een verstelbare kan je de puntopening stellen op maximum nok, die laten staan, en vervolgens je tijdstip van openen afstellen door de ganse plaat te draaien.

persoonlijk vind ik het tijdstip veel belangrijker dan de opening, dus op standaard fizz zet ik hem juist van tijdstip, en controleer vervolgens of ze nog ver genoeg opengaan om de vonk te breken (+-0.35) haal je dat nietmeer, dan zijn je punten versleten (nokje korter+minder ver open)
:idea:
when men were men, and helmets were for divers
mpro09
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 14285
Lid geworden op: 10 nov 2006, 15:31
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door mpro09 »

exact plus dat het afstellen gewoon lastig is 8)
Gebruikersavatar
Triforce
2500km gereden
2500km gereden
Berichten: 4927
Lid geworden op: 05 dec 2007, 19:50
Locatie: Zwolle

Bericht door Triforce »

ik ga ook mijn grondplaat zo maken dat hij verstelbaar is en de punten vast op 0,3mm zetten
YamaSam
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 12187
Lid geworden op: 12 sep 2006, 19:02
Locatie: Mariakerke-Gent-Baasrode
Contacteer:

Bericht door YamaSam »

:D doe dat
when men were men, and helmets were for divers
edje

Bericht door edje »

werkt anders best fijn, en inderdaad om de redenen die sam noemt. nooit geen gepruts. gewoo de juiste vooronsteking en een mooie blauwe krachtige vonk :wink:
jonnotje
1500km gereden
1500km gereden
Berichten: 1984
Lid geworden op: 27 mei 2007, 11:34
Locatie: Tuitjenhorn
Contacteer:

Bericht door jonnotje »

rede genoeg om hem dus draaibaar te maken denk ik :P
ginofs1
Tombo is mijn testpiloot
Tombo is mijn testpiloot
Berichten: 14485
Lid geworden op: 27 dec 2006, 11:58
Locatie: hilversum

Bericht door ginofs1 »

jep das veel beter.
en met een micrometer en een lampje zeer nou keurig af te stellen :lol: :lol:

AfbeeldingAfbeelding
moet nog aan gewerkt worden maar ok als ik tijd heb ;)
http://www.ginostuning.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Giel_fs1
1000km gereden
1000km gereden
Berichten: 1106
Lid geworden op: 26 jul 2007, 18:13
Locatie: Gassel

Bericht door Giel_fs1 »

wat bedoel je met dat lampje?
edje

Bericht door edje »

dan schakel j met de contactpunten een lampje aan en uit. je maakt dus een stroomkring met een lampje, een accu en de contactpunten. dan kun je precies zien waneer ze open gaan :wink:
Giel_fs1
1000km gereden
1000km gereden
Berichten: 1106
Lid geworden op: 26 jul 2007, 18:13
Locatie: Gassel

Bericht door Giel_fs1 »

oowzo dus het moment dat je contactpunten opengaan springt je lampje uit.
Plaats reactie