Ik post hier wel m'n bevindingen van mijn Z1 cilinder, omdat dit topic daar het meest geschikt voor is denk ik.
Ik heb hem dus net gemonteerd, en ik ben er nu al aardig te spreken over, zeker voor een 50cc!
Setup:
-Z1 cilinder, onbewerkt, originele maat nog (40mm)
-39,96mm zuiger die ik nog had liggen, was nog "bruikbaar", dus niet nieuw, maar een paar veegjes (opgepoetst met waterproof schuurpapier), 2 nieuwe zuigerveren
-16mm mikuni met 120 lang sproeier
-Homoet uitlaat
-43mm cilinderkop (heb geen 50cc kop

)
-13/39 vertanding
Ik heb bewust m'n oude sproeier laten zitten, kijken wat 'ie daarmee deed (en het scheelt tijd). Ik heb het gevoel dat 'ie nu iets te arm staat, afstellen ga ik dalijk doen. Maar ik ben tot nu toe goed te spreken over die Z1. Hij hangt lekker aan het gas, draait best wat toeren (kan meer denk ik met goede afstelling) en heeft echt best veel kracht onderin, meer als ik had verwacht. 40 km/h in de 4 rijden, en hij trekt dan gewoon door naar z'n top. Ik heb nog niet op topsnelheid gereden (ivm de waarschijnlijk kleine sproeier), maar dat zal wel goed zitten.
Ik was eerst bang dat 'ie 13/39 niet zou trekken, maar dat gaat echt goed. Het vermogen komt er heel mooi in, het is niet (wat ik had verwacht eigenlijk) dat het onderin dood is, en dan ineens bam, powerband, vermogen op het achterwiel. Het loopt allemaal soepel met veel kracht over het hele toerenbereik. Dit in tegenstelling van verhalen die ik wel eens heb gehoord over dat het een toerenmaker is, en onderin geen kracht heeft. Dit kan natuurlijk ook komen door het feit dat ik een Homoet uitlaat heb, een goede uitlaat bepaalt het vermogen van een 2-takt motor.
Ik ga weer verder afstellen
