Cylinder en pistonmodificaties

Opvoeren en modificeren van de FS1
Plaats reactie
Yamaha rd50m
7500km gereden
7500km gereden
Berichten: 9209
Lid geworden op: 25 okt 2007, 23:12

Bericht door Yamaha rd50m »

ik ken niet veel van de juiste werking van cilinders enzo, heb hier al eens met de rapte allemaal doorgelezen ,
maar paar vragen, het aantal poorten heeft invloed op de snelheid?
en heeft een 5 bak cilinder meer poorten dan een 4?
Yamaha, Flandria (x2), Honda (x2), Malaguti, MV Agusta, Negrini, Peugeot, Kreidler, Mobylette, Royal Nord, Otus, Superia
Gebruikersavatar
Triforce
2500km gereden
2500km gereden
Berichten: 4927
Lid geworden op: 05 dec 2007, 19:50
Locatie: Zwolle

Bericht door Triforce »

is precies hetzelfde :P
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18359
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Bericht door Tombo »

Niet zozeer het aantal poorten, maar de poorttiming heeft ook een hele grote invloed (mss nog wel groter als het aantal poorten) op het vermogen.
Een 5-bak cilinder is gewoon een originele FS1 cilinder. Dus niet iets speciaals ofzo. Enige cilinder met minder spoelpoorten die op een FS1 hebben gezeten is een 378 cilinder. Die heeft alleen de 2 spoelers aan de zijkant.
Yamaha rd50m
7500km gereden
7500km gereden
Berichten: 9209
Lid geworden op: 25 okt 2007, 23:12

Bericht door Yamaha rd50m »

oké, want was bij rd aant kijken en de snelle versies (rd50 en dx) heeft 7 poorten) en ik denk de tragere wel minder
Yamaha, Flandria (x2), Honda (x2), Malaguti, MV Agusta, Negrini, Peugeot, Kreidler, Mobylette, Royal Nord, Otus, Superia
Andries
1500km gereden
1500km gereden
Berichten: 1577
Lid geworden op: 03 feb 2007, 21:19

Bericht door Andries »

Tombo schreef:Niet zozeer het aantal poorten, maar de poorttiming heeft ook een hele grote invloed (mss nog wel groter als het aantal poorten) op het vermogen.
Een 5-bak cilinder is gewoon een originele FS1 cilinder. Dus niet iets speciaals ofzo. Enige cilinder met minder spoelpoorten die op een FS1 hebben gezeten is een 378 cilinder. Die heeft alleen de 2 spoelers aan de zijkant.


wat bedoel je met de poorttiming??? de grootte van de poorten??
Gebruikersavatar
Triforce
2500km gereden
2500km gereden
Berichten: 4927
Lid geworden op: 05 dec 2007, 19:50
Locatie: Zwolle

Bericht door Triforce »

de hoogte van de spoelpoorten, de breedte van de spoelpoorten, hoe hoog zit de uitlaatpoort, hoe breed is de uitlaatpoort
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18359
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Bericht door Tombo »

Andriesfs1 schreef:
Tombo schreef:Niet zozeer het aantal poorten, maar de poorttiming heeft ook een hele grote invloed (mss nog wel groter als het aantal poorten) op het vermogen.
Een 5-bak cilinder is gewoon een originele FS1 cilinder. Dus niet iets speciaals ofzo. Enige cilinder met minder spoelpoorten die op een FS1 hebben gezeten is een 378 cilinder. Die heeft alleen de 2 spoelers aan de zijkant.


wat bedoel je met de poorttiming??? de grootte van de poorten??

Poorttiming, hoe lang de poorten (in graden) open staan. Dus in principe de hoogte.
Gebruikersavatar
Triforce
2500km gereden
2500km gereden
Berichten: 4927
Lid geworden op: 05 dec 2007, 19:50
Locatie: Zwolle

Bericht door Triforce »

een Z1 cilinder is hoogtoerig omdat de uitlaatpoort op een halfemaan is aan de bovenkant, de uitlaat zit op 24mm vanaf de bovenkant, ik zet de poortmap wel even hierneer van de Z1
jonnotje
1500km gereden
1500km gereden
Berichten: 1984
Lid geworden op: 27 mei 2007, 11:34
Locatie: Tuitjenhorn
Contacteer:

Bericht door jonnotje »

de poorttiming is het tijdstip waneer de poort open gaat.. en dat hangt af van hoe hoog of hoe laag de poort is.

dankje sam,

ik ben nu nog bezig met het vergroten van de spoel kanalen, die zijn erg klein.. maar ik maak ze niet veel groter dan de openingen in de carter, ik maak ze alleen mooi geleik en in een mooie ronde vorm





(ben gek op ronde vormen :P )
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18359
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Bericht door Tombo »

Triforce schreef:een Z1 cilinder is hoogtoerig omdat de uitlaatpoort op een halfemaan is aan de bovenkant, de uitlaat zit op 24mm vanaf de bovenkant, ik zet de poortmap wel even hierneer van de Z1

Daar gaat het nu niet om, dus doe maar niet :P(die staat ook al op het forum), zo gaan we alleen maar offtopic. De poortvorm zegt niet iets over de hoogtoerigheid (ja wel wat, maar je kan niet zeggen, halve maan vormig, dús hoogtoerig...).

BTW jonno die cilinder ziet er goed! Grote spoelpoorten
Andries
1500km gereden
1500km gereden
Berichten: 1577
Lid geworden op: 03 feb 2007, 21:19

Bericht door Andries »

jonnotje schreef: (ben gek op ronde vormen :P )


haha :P je bent niet de enigste :)
jonnotje
1500km gereden
1500km gereden
Berichten: 1984
Lid geworden op: 27 mei 2007, 11:34
Locatie: Tuitjenhorn
Contacteer:

Bericht door jonnotje »

Tombo schreef:
Triforce schreef:een Z1 cilinder is hoogtoerig omdat de uitlaatpoort op een halfemaan is aan de bovenkant, de uitlaat zit op 24mm vanaf de bovenkant, ik zet de poortmap wel even hierneer van de Z1

Daar gaat het nu niet om, dus doe maar niet :P(die staat ook al op het forum), zo gaan we alleen maar offtopic. De poortvorm zegt niet iets over de hoogtoerigheid (ja wel wat, maar je kan niet zeggen, halve maan vormig, dús hoogtoerig...).

BTW jonno die cilinder ziet er goed! Grote spoelpoorten


het is een yb50 cilinder, tot nu toe nog niets aan de timing van de spoelpoorten gedaan :P maar hij is van zichzelf wel mooi afgewerkt :shock:
Gebruikersavatar
Triforce
2500km gereden
2500km gereden
Berichten: 4927
Lid geworden op: 05 dec 2007, 19:50
Locatie: Zwolle

Bericht door Triforce »

Tombo schreef:
Triforce schreef:een Z1 cilinder is hoogtoerig omdat de uitlaatpoort op een halfemaan is aan de bovenkant, de uitlaat zit op 24mm vanaf de bovenkant, ik zet de poortmap wel even hierneer van de Z1

Daar gaat het nu niet om, dus doe maar niet :P(die staat ook al op het forum), zo gaan we alleen maar offtopic. De poortvorm zegt niet iets over de hoogtoerigheid (ja wel wat, maar je kan niet zeggen, halve maan vormig, dús hoogtoerig...).

BTW jonno die cilinder ziet er goed! Grote spoelpoorten


waarom is de Z1 dan zo hoogtoerig dan, dan mag je dat wel even gaan vertellen dan
jonnotje
1500km gereden
1500km gereden
Berichten: 1984
Lid geworden op: 27 mei 2007, 11:34
Locatie: Tuitjenhorn
Contacteer:

Bericht door jonnotje »

omdat de uitlaatpoort waarschijnlijk best hoog zit.. of de spoelers zitten best hoog, of ze zitten normaal maar dan rijd je met een best dikke voetpakking...en dan komt je timing van de poorten ook hoger uit

en met een protuna kop heb je dan toch nog best wat comressie
Gebruikersavatar
Triforce
2500km gereden
2500km gereden
Berichten: 4927
Lid geworden op: 05 dec 2007, 19:50
Locatie: Zwolle

Bericht door Triforce »

heb je de poortmap wel gezien van wat ik had gepost? het valt best mee allemaal alleen de breedte van de uitlaatpoort is wat kleiner

EDIT: sorry maar ik moet hem even eropzetten,

Afbeelding
Plaats reactie