Cylinder en pistonmodificaties
-
- 7500km gereden
- Berichten: 9209
- Lid geworden op: 25 okt 2007, 23:12
ik ken niet veel van de juiste werking van cilinders enzo, heb hier al eens met de rapte allemaal doorgelezen ,
maar paar vragen, het aantal poorten heeft invloed op de snelheid?
en heeft een 5 bak cilinder meer poorten dan een 4?
maar paar vragen, het aantal poorten heeft invloed op de snelheid?
en heeft een 5 bak cilinder meer poorten dan een 4?
Yamaha, Flandria (x2), Honda (x2), Malaguti, MV Agusta, Negrini, Peugeot, Kreidler, Mobylette, Royal Nord, Otus, Superia
- Tombo
- 17500km gereden
- Berichten: 18359
- Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
- Locatie: Achterhoek
Niet zozeer het aantal poorten, maar de poorttiming heeft ook een hele grote invloed (mss nog wel groter als het aantal poorten) op het vermogen.
Een 5-bak cilinder is gewoon een originele FS1 cilinder. Dus niet iets speciaals ofzo. Enige cilinder met minder spoelpoorten die op een FS1 hebben gezeten is een 378 cilinder. Die heeft alleen de 2 spoelers aan de zijkant.
Een 5-bak cilinder is gewoon een originele FS1 cilinder. Dus niet iets speciaals ofzo. Enige cilinder met minder spoelpoorten die op een FS1 hebben gezeten is een 378 cilinder. Die heeft alleen de 2 spoelers aan de zijkant.
-
- 7500km gereden
- Berichten: 9209
- Lid geworden op: 25 okt 2007, 23:12
-
- 1500km gereden
- Berichten: 1577
- Lid geworden op: 03 feb 2007, 21:19
Tombo schreef:Niet zozeer het aantal poorten, maar de poorttiming heeft ook een hele grote invloed (mss nog wel groter als het aantal poorten) op het vermogen.
Een 5-bak cilinder is gewoon een originele FS1 cilinder. Dus niet iets speciaals ofzo. Enige cilinder met minder spoelpoorten die op een FS1 hebben gezeten is een 378 cilinder. Die heeft alleen de 2 spoelers aan de zijkant.
wat bedoel je met de poorttiming??? de grootte van de poorten??
- Tombo
- 17500km gereden
- Berichten: 18359
- Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
- Locatie: Achterhoek
Andriesfs1 schreef:Tombo schreef:Niet zozeer het aantal poorten, maar de poorttiming heeft ook een hele grote invloed (mss nog wel groter als het aantal poorten) op het vermogen.
Een 5-bak cilinder is gewoon een originele FS1 cilinder. Dus niet iets speciaals ofzo. Enige cilinder met minder spoelpoorten die op een FS1 hebben gezeten is een 378 cilinder. Die heeft alleen de 2 spoelers aan de zijkant.
wat bedoel je met de poorttiming??? de grootte van de poorten??
Poorttiming, hoe lang de poorten (in graden) open staan. Dus in principe de hoogte.
-
- 1500km gereden
- Berichten: 1984
- Lid geworden op: 27 mei 2007, 11:34
- Locatie: Tuitjenhorn
- Contacteer:
de poorttiming is het tijdstip waneer de poort open gaat.. en dat hangt af van hoe hoog of hoe laag de poort is.
dankje sam,
ik ben nu nog bezig met het vergroten van de spoel kanalen, die zijn erg klein.. maar ik maak ze niet veel groter dan de openingen in de carter, ik maak ze alleen mooi geleik en in een mooie ronde vorm
(ben gek op ronde vormen
)
dankje sam,
ik ben nu nog bezig met het vergroten van de spoel kanalen, die zijn erg klein.. maar ik maak ze niet veel groter dan de openingen in de carter, ik maak ze alleen mooi geleik en in een mooie ronde vorm
(ben gek op ronde vormen

- Tombo
- 17500km gereden
- Berichten: 18359
- Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
- Locatie: Achterhoek
Triforce schreef:een Z1 cilinder is hoogtoerig omdat de uitlaatpoort op een halfemaan is aan de bovenkant, de uitlaat zit op 24mm vanaf de bovenkant, ik zet de poortmap wel even hierneer van de Z1
Daar gaat het nu niet om, dus doe maar niet

BTW jonno die cilinder ziet er goed! Grote spoelpoorten
-
- 1500km gereden
- Berichten: 1984
- Lid geworden op: 27 mei 2007, 11:34
- Locatie: Tuitjenhorn
- Contacteer:
Tombo schreef:Triforce schreef:een Z1 cilinder is hoogtoerig omdat de uitlaatpoort op een halfemaan is aan de bovenkant, de uitlaat zit op 24mm vanaf de bovenkant, ik zet de poortmap wel even hierneer van de Z1
Daar gaat het nu niet om, dus doe maar niet(die staat ook al op het forum), zo gaan we alleen maar offtopic. De poortvorm zegt niet iets over de hoogtoerigheid (ja wel wat, maar je kan niet zeggen, halve maan vormig, dús hoogtoerig...).
BTW jonno die cilinder ziet er goed! Grote spoelpoorten
het is een yb50 cilinder, tot nu toe nog niets aan de timing van de spoelpoorten gedaan


- Triforce
- 2500km gereden
- Berichten: 4927
- Lid geworden op: 05 dec 2007, 19:50
- Locatie: Zwolle
Tombo schreef:Triforce schreef:een Z1 cilinder is hoogtoerig omdat de uitlaatpoort op een halfemaan is aan de bovenkant, de uitlaat zit op 24mm vanaf de bovenkant, ik zet de poortmap wel even hierneer van de Z1
Daar gaat het nu niet om, dus doe maar niet(die staat ook al op het forum), zo gaan we alleen maar offtopic. De poortvorm zegt niet iets over de hoogtoerigheid (ja wel wat, maar je kan niet zeggen, halve maan vormig, dús hoogtoerig...).
BTW jonno die cilinder ziet er goed! Grote spoelpoorten
waarom is de Z1 dan zo hoogtoerig dan, dan mag je dat wel even gaan vertellen dan
-
- 1500km gereden
- Berichten: 1984
- Lid geworden op: 27 mei 2007, 11:34
- Locatie: Tuitjenhorn
- Contacteer: