Krukas : montage en plaatsing

Alles over de techniek en sleutelen
Plaats reactie
Ate

Krukas : montage en plaatsing

Bericht door Ate »

Hallo iedereen,

ik ben bezig met revisie van mijn 2RU motorblok en ben op het punt aangekomen dat ik mijn krukas er in moet zetten. Er zitten nieuwe lagers in het blok. Ik heb de krukas er al gedeeltelijk in geslagen. Nu heb ik 2 vragen:
- Hoe weet ik wanneer mijn krukas goed zit?
- Krukas er in slaan of er in trekken?

Groet,
Ate
Laatst gewijzigd door Ate op 15 mei 2008, 20:44, 1 keer totaal gewijzigd.
edje

Bericht door edje »

rustig er in kloppen. de lagers strak tegen de wangen aan :wink:

oja en met warmte en kou werken :wink:
YamaSam
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 12187
Lid geworden op: 12 sep 2006, 19:02
Locatie: Mariakerke-Gent-Baasrode
Contacteer:

Bericht door YamaSam »

edje schreef:rustig er in kloppen. de lagers strak tegen de wangen aan :wink:

oja en met warmte en kou werken :wink:


dan schuift ie er gewoon in :wink:
leg die krukas in een plastic zak in de vriezer,
blaas met een haardroger je lager warm, en dan gewoon effe snel zijn!
hoe minder kloppen en trekken op de krukas, hoe beter
when men were men, and helmets were for divers
jonnotje
1500km gereden
1500km gereden
Berichten: 1984
Lid geworden op: 27 mei 2007, 11:34
Locatie: Tuitjenhorn
Contacteer:

Bericht door jonnotje »

moet je hem doorschuifen tot die niet meer verder kan bedoelt hij denk ik?
YamaSam
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 12187
Lid geworden op: 12 sep 2006, 19:02
Locatie: Mariakerke-Gent-Baasrode
Contacteer:

Bericht door YamaSam »

krukasuitlijning heb ik bij een fs1motor nog nooit moeten doen,
het is geen italiaanse spagetti hé ;)

eigenlijk moet je de diepte in de helften meten, de breedte van de krukas, en dan een voelermaat ertussen met de helft van het gemeten verschil...
maar het komt dus meestal gewoon uit
Laatst gewijzigd door YamaSam op 15 mei 2008, 13:35, 1 keer totaal gewijzigd.
when men were men, and helmets were for divers
Ate

Bericht door Ate »

jonnotje schreef:moet je hem doorschuifen tot die niet meer verder kan bedoelt hij denk ik?


Ja dat bedoel ik inderdaad. Als ik het goed begrijp, moeten de vliegwielen dus tegen de binnenste ringen van de lagers komen te zitten?
Ate

Bericht door Ate »

YamaSam schreef:eigenlijk moet je de diepte in de helften meten, de breedte van de krukas, en dan een voelermaat ertussen met de helft van het gemeten verschil...
maar het komt dus meestal gewoon uit


Dat lijkt me wel fs1-waardig om dat even te proberen. Het leek mij toch wel belangrijk om de krukas goed uitgelijnd te hebben, omdat de zuiger goed moet kunnen bewegen. Of zullen de zuigerveren hier dan weer voor compenseren?
Ate

Bericht door Ate »

Er zit volgens mij ook wat axiale speling waar het naaldlager van de zuiger in het drijfstangoog valt. Dit zou genoeg marge kunnen geven.
Martijn

Bericht door Martijn »

Het recht zetten is makkelijk zat !

Gewoon je middencarters dicht maken, vliegwiel er even op, en dan een slinger eraan geven. Loopt hij niet lekker dan een tikje aan de rechter of linker kant tot hij lekker soepel door draait ! Als hij blijft draaien zit je goed ;)
YamaSam
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 12187
Lid geworden op: 12 sep 2006, 19:02
Locatie: Mariakerke-Gent-Baasrode
Contacteer:

Bericht door YamaSam »

tis dat, de linksrechts speling van de krukas is normaal gezien vele malen kleiner dan de speling van de piston langsheen de pistonpen
when men were men, and helmets were for divers
Plaats reactie