Vastlopers door te weinig/geen smering

Alles over de techniek en sleutelen
jurriaan

Vastlopers door te weinig/geen smering

Bericht door jurriaan »

Beste FS1'ers,

ik heb een paar maanden geleden al (dat gaat snel) een oliepomp van YamaSam gekregen (ben ik zeer dankbaar voor en zal als alles het doet mijn dankbaarheid laten blijken). maar nu ben ik toch redelijk benauwd wegens verhalen van vastlopers en kapotte oliepompjes.

hoe weet ik wanneer iets vastloopt en hoe kan ik dat voorkomen???

nu mixte ik voor het eerst benzine (normaal tank ik altijd mix) en die verhouding is 1:45, is dat goed?

iemand nog enig idee hoelang ik kan rijden zonder smering?

hartelijke groeten en wederom bedankt,
Jurriaan Daams
wietsefs1
100km gereden
100km gereden

Bericht door wietsefs1 »

Oliepompje zo ver mogelijk weg gooien of plat slaan en inlijsten.
Meng gewoon zelf syntetische mengolie 1 op 35, dan ben je altijd safe.
Je kunt vast een minuut zonder smering rijden, maar wat de schade dan kan zijn, dat wil je niet weten.
jurriaan

Bericht door jurriaan »

het vreemde eraan is dat die dingen wel geleverd werden met oliepomp, als dat steeds kapot ging zouden ze dat niet leveren toch?

ik wil graag mn fs1 terugbrengen in orginele staat en daar hoort dus een oliepompje bij. zelf mixen is ook weer altijd zon gedoe.

iemand tips nd tricks?
Yamaha rd50m
7500km gereden
7500km gereden

Bericht door Yamaha rd50m »

ik rij met men rd al twee jaar rond met oliepompje en nooit probleme gehad, gewoon zien dat het juist is afgesteld
Yamaha, Flandria (x2), Honda (x2), Malaguti, MV Agusta, Negrini, Peugeot, Kreidler, Mobylette, Royal Nord, Otus, Superia
jurriaan

Bericht door jurriaan »

kijk, dat hoor ik graag maar kunt u mij vertellen hoe ik hem moet afstellen? ik heb daar geen idee van.
Yamaha rd50m
7500km gereden
7500km gereden

Bericht door Yamaha rd50m »

moeilijk om zo uit te legge, zit ergens een schroef aan om de hoeveelheid olie die erdoor komt te regele, maar weet niet vanbuite hoe die moet staan, zulle de fs1 rijders mss beter wete, ik denk als dit één keer fatsoenlijk inorde is je niet zoveel schrik moet hebbe dat hij kapot gaat
Yamaha, Flandria (x2), Honda (x2), Malaguti, MV Agusta, Negrini, Peugeot, Kreidler, Mobylette, Royal Nord, Otus, Superia
YamaSam
10000km gereden
10000km gereden
Contacteer:

Bericht door YamaSam »

dat staat hier ergens op de site! Al weet ik zelf niet waar.. maar ik herinner me een topic waar dat instond..
Als je de FS1 origineel laat, en niet de laatste verscholen pk naar buiten wil knijpen, rijd je jarenlang zorgenloos rond met zo'n pompje ; )
when men were men, and helmets were for divers
Tombo
17500km gereden
17500km gereden

Bericht door Tombo »

In principe moet 'ie het zelfs goed doen op een opgevoerde FS1 :P ze zijn immers ook berekend op FS1's die 90 km/h lopen :P
YamaSam
10000km gereden
10000km gereden
Contacteer:

Bericht door YamaSam »

en met olie van dertig jaar oud!

ik wou enkel zeggen, dat wanneer je met het regime van je motor aan het experimenteren gaat, je die onbekende factor (hoeveel smering geeft het juist) wel kan missen..
de smering verarmt je mengsel, en je weet niet hoeveel die pomp juist geeft, en of hoeveel het debiet verandert bij toerenmaken..

bovendien is het pompje niet ontworpen voor meer dan 10000 toeren denks
en het verhoogt de inertie van je rolwerk
when men were men, and helmets were for divers
wiebo
500km gereden
500km gereden

Bericht door wiebo »

De pompjes zullen wel BIJNA nooit stuk gaan, bij mij gebeurde het echter WEL en de gevolgen laten zich raden. Gebeurde trouwens toen de brom maar max. 45 of zo kon! Daarna gelijk in de prullenbak gedaan en lekker veilig zelf gaan mengen.
Handyman
500km gereden
500km gereden

Bericht door Handyman »

Altijd met pomp gereden, nooit problemen..
Op een lekje na, wat achteraf errug simpel bleek.

Pomp pompt al 31000 km probleemloos.
RDFS1

Bericht door RDFS1 »

Een extra druppie olie in je tank is voor een fs1 altijd goed.
Met inrijden van nieuw spul meng ik 1:25,daarna met een wat gekietelde fs1 1:35.
Klinkt vet gesmeerd maar wel nooit een vastloper gehad,fs1 heeft nu eenmaal kleine cilindertjes met weinig koeling.
Een oliepompje zou ik niet op durven vertrouwen.
Vind zelf mengen ook geen gedoe,heb altijd zo'n 20 liter gemengd hier op vooraad staan :lol:
jurriaan

Bericht door jurriaan »

hartelijk bedankt allen!
mpro09
10000km gereden
10000km gereden
Contacteer:

Bericht door mpro09 »

het is inderdaad niet dat ze snel stuk gaan maar als je pompje stuk gaat merk je het te laat

een 2ru pomp mengt 1:50 op een standaard 2ru met 10mm carb, zet je daar een 16mm op met een grote sproeier gaat je brommer harder en heef tie dus meer olie nodig en krijgt ie infeite minder
Andries
1500km gereden
1500km gereden

Bericht door Andries »

RDFS1 schreef:Een extra druppie olie in je tank is voor een fs1 altijd goed.
Met inrijden van nieuw spul meng ik 1:25,daarna met een wat gekietelde fs1 1:35.
Klinkt vet gesmeerd maar wel nooit een vastloper gehad,fs1 heeft nu eenmaal kleine cilindertjes met weinig koeling.
Een oliepompje zou ik niet op durven vertrouwen.
Vind zelf mengen ook geen gedoe,heb altijd zo'n 20 liter gemengd hier op vooraad staan :lol:

doe ik ook altijd, weet je tenminste cker dat de boel niet vastloopt
kheb ook nog nooit een vast/warmloper gehad 8)
Plaats reactie