Ik heb net voor de gein hetzelfde gedaan met een AJH cilinder. Viel mij nu pas op dat de kanalen van de topspoelers al heel schuin lopen, en onder de kraan kon je het duidelijk zien. Het water (en dus het mengsel) gaat echt duidelijk richting de cilinderkop. Ik zag nog wel een paar kleine gietbramen bij het bovenste spoelkanaal, dus die ga ik even wegdremelen.Dr. Bob schreef: 16 jan 2022, 22:58 Sjon Hilversum verkoopt een aluminium F5B: https://fs1parts.nl/shop/product_info.p ... ts_id=1397
Fijne cilinder met nicasyl, dus weinig problemen qua vastlopen.
Maar in de meeste van deze cilinders zit een fout: de derde spoelers staan verkeerd gericht waardoor het mengsel richting uitlaat verdwijnt voordat het ontbrandt, op bijgaand filmpje kun je dat onder de kraan goed zien.
https://www1.picturepush.com/photo/a/16 ... 467080.mp4
Als je de uitlaatpoort vergroot wordt het probleem erger, dan verdwijnt er nog meer!
Om de derde spoelers aan te passen heb je een soort tandarts boor nodig, en laat ik die nou toch hebben
En dan loopt ie geweldig! Een originele oude F5B heeft die fout niet, maar die heeft helaas geen Nicasyl laag.
De cilinder en zuiger (Asso) zagen er naar 8/9 jaar echt goed uit. Er is niet veel mee gereden, ik denk zo'n 3000/4000 km, maar wel altijd flink afgebeuld. Heel klein beetje blow-by langs het slotje van de zuigerveer. Ik heb een nieuwe zuigerveer liggen, die heeft wat minder sslotspeling (de zuigerveer rammelde ook iets). Hopelijk scheelt dat ook iets compressie.