Tuning door dr. Bob
- Dr. Bob
- 500km gereden
- Berichten: 924
- Lid geworden op: 23 dec 2010, 20:26
- Locatie: Achterhoek
Tuning door dr. Bob
Kenny Roberts membraan blok 4 bak, bewerkte Athena met Proxx KX60 zuiger, 16 mm Mikuni, Naadpijp schuine achterkant, 14-39 tandwielen. Teller geeft wel ca. 10 km teveel aan. (104). Rijder 80 kg. Sorry voor het slechte filmwerk...
https://www1.picturepush.com/photo/a/16 ... 466811.mp4
https://www1.picturepush.com/photo/a/16 ... 466811.mp4
Niet lullen maar poetsen!
- Bollenkar
- 250km gereden
- Berichten: 337
- Lid geworden op: 14 sep 2021, 11:47
- Locatie: Velserbroek
- Contacteer:
Re: Tuning door dr. Bob
Dat zijn opschieters!
René.
Helaas geen FS1 meer. Maar wel een fijn rijdende CBF-1000
Helaas geen FS1 meer. Maar wel een fijn rijdende CBF-1000
- Dr. Bob
- 500km gereden
- Berichten: 924
- Lid geworden op: 23 dec 2010, 20:26
- Locatie: Achterhoek
Re: Tuning door dr. Bob
Een goede kop is belangrijk voor een goede verbranding, bijvoorbeeld deze van JMPB:
https://www.jmpbonderdelen.nl/70cc-cili ... 4353398892

https://www.jmpbonderdelen.nl/70cc-cili ... 4353398892

Niet lullen maar poetsen!
- Dr. Bob
- 500km gereden
- Berichten: 924
- Lid geworden op: 23 dec 2010, 20:26
- Locatie: Achterhoek
Re: Tuning door dr. Bob
Een goede zuiger in de Athena cilinder is de Proxx Kawasaki KX60 zuiger, lichter en met een grotere doorlaat links en rechts naar de spoelkanalen. Wel van binnen iets ruimte maken met de vijl voor het top-end lager! En altijd een origineel Yamaha top-end lager gebruiken, ook al kost die 13,65! De imi's van 3 euro kunnen uit elkaar vallen met een ramp tot gevolg.
https://www.outlawracing.nl/prox-zuiger ... -1988-2004

https://fs1parts.nl/shop/product_info.p ... ecca5975f9
https://www.outlawracing.nl/prox-zuiger ... -1988-2004

https://fs1parts.nl/shop/product_info.p ... ecca5975f9
Niet lullen maar poetsen!
- Dr. Bob
- 500km gereden
- Berichten: 924
- Lid geworden op: 23 dec 2010, 20:26
- Locatie: Achterhoek
Re: Tuning door dr. Bob
Sjon Hilversum verkoopt een aluminium F5B: https://fs1parts.nl/shop/product_info.p ... ts_id=1397
Fijne cilinder met nicasyl, dus weinig problemen qua vastlopen.
Maar in de meeste van deze cilinders zit een fout: de derde spoelers staan verkeerd gericht waardoor het mengsel richting uitlaat verdwijnt voordat het ontbrandt, op bijgaand filmpje kun je dat onder de kraan goed zien.
https://www1.picturepush.com/photo/a/16 ... 467080.mp4
Als je de uitlaatpoort vergroot wordt het probleem erger, dan verdwijnt er nog meer!
Om de derde spoelers aan te passen heb je een soort tandarts boor nodig, en laat ik die nou toch hebben
En dan loopt ie geweldig! Een originele oude F5B heeft die fout niet, maar die heeft helaas geen Nicasyl laag.
Fijne cilinder met nicasyl, dus weinig problemen qua vastlopen.
Maar in de meeste van deze cilinders zit een fout: de derde spoelers staan verkeerd gericht waardoor het mengsel richting uitlaat verdwijnt voordat het ontbrandt, op bijgaand filmpje kun je dat onder de kraan goed zien.
https://www1.picturepush.com/photo/a/16 ... 467080.mp4
Als je de uitlaatpoort vergroot wordt het probleem erger, dan verdwijnt er nog meer!
Om de derde spoelers aan te passen heb je een soort tandarts boor nodig, en laat ik die nou toch hebben

En dan loopt ie geweldig! Een originele oude F5B heeft die fout niet, maar die heeft helaas geen Nicasyl laag.
Laatst gewijzigd door Dr. Bob op 17 jan 2022, 19:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Niet lullen maar poetsen!
- Dr. Bob
- 500km gereden
- Berichten: 924
- Lid geworden op: 23 dec 2010, 20:26
- Locatie: Achterhoek
Re: Tuning door dr. Bob
En dit soort fouten zitten ook vaak in cilinders, en zijn alleen te verhelpen met de tandartsboor:


Niet lullen maar poetsen!
- Dr. Bob
- 500km gereden
- Berichten: 924
- Lid geworden op: 23 dec 2010, 20:26
- Locatie: Achterhoek
Re: Tuning door dr. Bob
De 2 RU/3E9 kop is standaard erg hoog, en dat is niet voor niets. Ga je hem flink afvlakken dan wordt ie zo slap tussen de tapeinden dat er lekkage optreedt:

Harder aantrekken helpt niet, en hittebestendige silicone kit blaast hij er ook tussenuit...

Dan toch maar een PUCH kop erop

Harder aantrekken helpt niet, en hittebestendige silicone kit blaast hij er ook tussenuit...


Dan toch maar een PUCH kop erop

Niet lullen maar poetsen!
-
- 500km gereden
- Berichten: 888
- Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
- Locatie: Huizen
Re: Tuning door dr. Bob
Probeer eens aan de buitenzijde van de tapeindgaten iets weg te vijlen.
Maar er is weinig vlees over voor afdichting inderdaad.
Maar er is weinig vlees over voor afdichting inderdaad.
- marco
- Sheriff of the Posbank
- Berichten: 23438
- Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
- Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam
- Dr. Bob
- 500km gereden
- Berichten: 924
- Lid geworden op: 23 dec 2010, 20:26
- Locatie: Achterhoek
Re: Tuning door dr. Bob
We hadden voor een andere manier gekozen om de boel dicht te krijgen tussen de tapeinden:kittop schreef: 18 jan 2022, 06:22 Probeer eens aan de buitenzijde van de tapeindgaten iets weg te vijlen.
Maar er is weinig vlees over voor afdichting inderdaad.
Een stevige ring die strak in de kop past, bij de tapeinden is 2/10 mm meer weg gefreesd, zodat hij daartussen harder drukt.
Met shims van 1/10 mm is dat eventueel te corrigeren, en het werkt goed.
Nou rijd ik wel met een achterlijk hoge compressie van 11 bar, dus het lekt al snel.
En als het lekt is gelijk de fut eruit, kan wel een paar PK schelen.

Niet lullen maar poetsen!
- Dr. Bob
- 500km gereden
- Berichten: 924
- Lid geworden op: 23 dec 2010, 20:26
- Locatie: Achterhoek
Re: Tuning door dr. Bob
Nee, dat had ik nog niet geprobeerd, moet wel Viton zijn denk ik vanwege de hitte.
De kleine gleuf in de kop is om de druk op het pasvlak te verhogen, niet voor een O-ring.

Niet lullen maar poetsen!
- Bollenkar
- 250km gereden
- Berichten: 337
- Lid geworden op: 14 sep 2021, 11:47
- Locatie: Velserbroek
- Contacteer:
Re: Tuning door dr. Bob
Hoe maak je die ringen? Ik heb een nauwkeurige lasersnijder staan. Kan wel wat snijden.
René.
Helaas geen FS1 meer. Maar wel een fijn rijdende CBF-1000
Helaas geen FS1 meer. Maar wel een fijn rijdende CBF-1000
- marco
- Sheriff of the Posbank
- Berichten: 23438
- Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
- Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam
Re: Tuning door dr. Bob
https://www.google.nl/search?q=o+ring+c ... nzvoNlsiUM
Op de draaibank een klein sleufje erin draaien.
Op de draaibank een klein sleufje erin draaien.
Yamaha Sheriff 1981
-
- 500km gereden
- Berichten: 888
- Lid geworden op: 22 nov 2015, 11:15
- Locatie: Huizen
Re: Tuning door dr. Bob
Wauw,,, kunnen die O-ringen d1e warmte aan van een luchtgekoelde 2takker?
- Dr. Bob
- 500km gereden
- Berichten: 924
- Lid geworden op: 23 dec 2010, 20:26
- Locatie: Achterhoek
Re: Tuning door dr. Bob
De ring bovenop de kop en de sleuf in de kop heeft een vriend op zijn draaibank gemaakt.Bollenkar schreef: 18 jan 2022, 14:22 Hoe maak je die ringen? Ik heb een nauwkeurige lasersnijder staan. Kan wel wat snijden.
Ik wil dat wel eens proberen, een O-ring ertussen, of dat heel blijft.
Niet lullen maar poetsen!