Het werd geen gevalletje plug and play. Een YB 100 heeft een ander motordeksel aan de koppelingskant. Blijkbaar is dat deksel net wat ruimer aan de binnenzijde. Na montage van het nieuwe binnenhuis en de extra platen liep de koppeling aan tegen het deksel. Een vriend met draaibank heeft de nokjes en een randje van het binnenhuis afgedraaid en toen paste het setje.
Deze koppelingen werken “andersom” in vergelijking met een FS1. Bediening zit aan de rechterzijde van het blok en bij ontkoppelen worden de platen richting versnellingsbak gedrukt i.p.v. richting deksel.
Na ontvangst van de spullen snel even passen op het blok.
Door de richting van de koelribben heeft het wel iets van een FS1 cilinder. Op de foto lijkt het een enorm ding in werkelijkheid valt het wel mee. Nauwelijks groter dan het 80cc Yamaha exemplaar.
Met een alu plaat de cilinder 9mm de lucht in getild.
Het hemd van de nieuwe aluminium cilinder heeft een buitendiameter van 53mm en de 5A7 cilinder meet 55mm. Dit en omdat de afstand van de tapeinden net niet helemaal overeenkomen vraagt om een oplossing. Het wordt anders moeilijk de cilinder goed te centreren. Een dunne borst aan de ophoog plaat zorgt ervoor dat de cilinder keurig gepositioneerd wordt in het carter.
Je bent lekker bezig! Ik heb volgens mij nog een rechter carterkap liggen waar ik niks meer mee doe. Heb je hier wat aan? Die ligt al zo'n 15 jaar te verstoffen denk ik. Mag je zo hebben
Dank je, Tom. Op het moment heb ik de kap niet echt nodig. Misschien iemand anders hier?
Ik zie nu dat ik een foto heb gepost van het 5A7 koppelingsdeksel gemonteerd op een FS1 carter. Gewoon om te kijken of er verschillen zijn. De bovenkant loopt redelijk gelijk maar aan de onderkant is het FS1 carter groter! Jammer want het 80cc deksel zou handig kunnen zijn voor voor zeer snelle FS1’s. Huisvesten van een grotere carburateur en een 4 plaats koppeling zou dan mogelijk zijn.
Eerder heb ik de foto laten zien van de voetpakking op het carter, die sloten niet naadloos op elkaar aan om het maar voorzichtig te zeggen. Heb bij een tuning / revisiebedrijf gevraagd om de carters op te lassen zodat de spoelkanalen vergroot zouden kunnen worden. Het lassen van de carters is best een lastig klusje en de kans op kromtrekken zou zeker aanwezig zijn. Ik ben naar huis gestuurd met het advies om aan de gang te gaan met kneedbaar metaal, composiet dus.
Hier is er al een aardig begin gemaakt:
Uiteindelijk is dit het resultaat geworden met veel hulp van Dr. Bob.
De verwachting is dat de cilinder, met zijn 6 spoelpoorten brede uitlaatpoort met 2 hulppoortjes, een flinke toerendraaier gaat worden. De standaard contactpuntjes zullen dat niet trekken. De keuze is nu gevallen op een programmeerbare Ignitech ontsteking. Foto van de CDI:
Het 5A7 blok is wat breder dan dat van een FS1. Ik wilde wel het vliegwiel behouden om de accu te kunnen laden en voor de verlichting te zorgen. Achter de grondplaat van de ontsteking is nog een zee van ruimte, een FS1 plaat zit veel dichter bij de krukas. Mooi plekje om de sensor te huisvesten. Op de plaats van de contactpunten is teveel kans op verstoring door de magneten in het vliegwiel.
Lichtspoel mag blijven, ontstekingsspoel, condensator en contactpunten kunnen naar de onderdelenbak.
De 80cc blokken passen niet direct in een FS1 frame. De 2 achterste ophangpunten van het blok zijn 5mm breder dan bij een FS1 carter. Het verschil zit uitsluitend aan de rechterkant, daar 5mm van afzagen /slijpen en het past wel.
De laatste fase van het project begint in zicht te komen. De bij de setup horende uitlaat moet nog passend gemaakt worden onder de FS1. Bij de Vespa Ciao of in dit geval Gilera Citta ziet het er zo uit:
Deze brommertjes hebben een liggende cilinder terwijl de Yamaha blokjes de cilinders een graadje of 30 (?) omhoog laten lopen. Wordt nog wat puzzelen om de hoek van de bocht te veranderen maar wel de lengte van de uitlaat in stand te houden.