
Poortmaps
-
- 10000km gereden
- Berichten: 12187
- Lid geworden op: 12 sep 2006, 19:02
- Locatie: Mariakerke-Gent-Baasrode
- Contacteer:

cylinderwerken zijn tricky business, meest safe is de uitlaatpoort idd
verbreden tot 0.70 van de cylinderdiameter heeft meestal geen kwalijke gevolgen.
de 'verse' randen moet je wel afschuinen om je segment te sparen
verhoog je'n poort, krijg je een ander regime van draaien, en moet je'r dus je hoofd bijhouden
boostporting werkt ook bij carterinlaat, en heeft tot gevolg dat je'n gat in je piston moet maken,
dat gat moet uitkomen in een 'bypasskanaal' wanneer de piston bijna op zijn onderste punt komt.
op die manier wordt het mengsel dat onder de piston zit, via een kortere weg (enkel voorbij de segmenten, ipv achteruit uit de piston, vooruit door de spoelpoorten de cyl. ingaat)
in getunede zundappcylinders kun je dat mooi zien, een klein rechthoekig gaatje in de piston, net onder de segmenten,
en in de cylinder een rechthoekige weggefreesde 'verdieping' die het kanaal maakt op de laagste positie
wil je je uitlaatpoort verhogen, om meer toeren te doen, kan je best eerst een piston afvijlen aan de uitlaatkant, zo vervroeg je ook het uitlaatgat, met hetzelfde effect, zonder aan je cylinder te komen (goedkoper piston vervangen dan cyl te moeten weggooien)
eens je te ver bent gegaan op de piston, neem je'n nieuwe, en je vijlt de uitlaatpoort zoveel hoger als je voorlaatste modificatie
vijlen op eigen risico!
wat ik altijd eerst doe, is de spoelpoorten op de blok en de cylinder uitlijnen, dat scheelt doorgaans al een heel pak!
-
- 10000km gereden
- Berichten: 12187
- Lid geworden op: 12 sep 2006, 19:02
- Locatie: Mariakerke-Gent-Baasrode
- Contacteer:
Tombo schreef:hmm, een zuiger uitvijlen aan de onderkant heeft tocfh geen zin? Want dan gaat er alleen maar vers onverbrand mengsel de uitlaatpoort uit...

dus je maakt een piston, waarvan je aan de uitlaatkant,
de rand 2mm verlaagt,
die monteer je zonder iets verder te doen en je beoordeelt of't beter is als voordien
indien ja, vijl je de uitlaatpoort 2mm hoger,
en monteer weer alles (met de mod piston zit je nu aan 4mm)
werkt dit nog steeds beter, vijl je nog es 2mm uit
tegen dan zal hij waarschijnlijk al niet meer zo vlot in gang te houden zijn,
monteer je terug een gewone (gewichts- en warmteverdeling uiteraard beter)
-
- 10000km gereden
- Berichten: 12187
- Lid geworden op: 12 sep 2006, 19:02
- Locatie: Mariakerke-Gent-Baasrode
- Contacteer:
-
- 2000km gereden
- Berichten: 2159
- Lid geworden op: 17 jun 2006, 21:02
- Locatie: Andel / Ael
-
- 10000km gereden
- Berichten: 12187
- Lid geworden op: 12 sep 2006, 19:02
- Locatie: Mariakerke-Gent-Baasrode
- Contacteer:
- Tombo
- 17500km gereden
- Berichten: 18362
- Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
- Locatie: Achterhoek
-
- 10000km gereden
- Berichten: 12187
- Lid geworden op: 12 sep 2006, 19:02
- Locatie: Mariakerke-Gent-Baasrode
- Contacteer:
Tombo schreef:dat zijn gewoon "fluiters", extra uitlaatpoortjes
aan de andere kant zit er ook 1, praktisch iedere moderne snelle 2-takt heeft die poorten. Voordeel is dat je je uitlaatpoort echt heel breed kan maken, want je zit niet meer met het probleem dat de zuigerveren gaan happen, je hebt 3 uitlaatpoorten.
op de foto lijkt het alsof je dwars door de cylinder kan kijken
