ontstekings probleem van mijn 2rt :(

Alles over de techniek en sleutelen
Cerfke
250km gereden
250km gereden

ontstekings probleem van mijn 2rt :(

Bericht door Cerfke »

hallo iedereen, mijn eerste keer op dit fantastische forum :p
ik heb een paar maanden een yamaha fs1 2rt. gekocht als accidenté en opgemaakt (blokje was in orde en frame ook), intussen een m-stuur er op en een x op het voorlicht en nog een andere pruts om hem naar mijn goesting te zetten maar sinds kort motorische problemen... dus hij draaide in rolantie en sloeg over nu en dan en soms viel hij stil. als ik dan reed ermee viel hij opeens stil, paar keer stampen en hij reed terug (deed dit altijd 1x als ik er mee reed). ik heb gisteren een nieuwe bougie gestoken en dat deed hij dan niet meer. maar hij deed ook sinds gister dom in hoge toeren, eens ik rond de 70 per uur kwam begon hij in te houden en dan terug goed, direct weer afremmen en dan terug goed... (net alsof de benzinetoevoer werd afgesneden). dan ook direct de carbu uitgekuist maar geen verschil (noot: ik heb nog niet aan de afstelling gezeten want deze was goed). en vandaag rij ik en opeens valt hij stil, 1x stampen en draaid terug maar valt direct terug stil... niets meer, dan maar naar huis gewandeld :x en direct gekeken naar de bougie (was niet nat) maar geen vonk... dan een andere bougie en inderdaad terug niks. al even nagevraagd maar aleen maar gescheld en geen hulp van de oldtimer groep op facebook. dus aan wat kan dit liggen want ik kan niets van ontstekingen :cry: :? dus alsjeblieft help me :(. zitten er condansators in de ontsteking? waar zitten die contactpuntjes enzo
fs1willem
2000km gereden
2000km gereden

Re: ontstekings probleem van mijn 2rt :(

Bericht door fs1willem »

Draai je tankdop eens wat losser als dit zich voordoet... kan een vacuumprobleem zijn.
Cerfke
250km gereden
250km gereden

Bericht door Cerfke »

ook al geprobeerd maar hij wil gewoon niet meer starten (geen vonk)
pee67
5000km gereden
5000km gereden

Bericht door pee67 »

Los van het feit dat je nu geen vonk hebt vraag ik mij af of je benzinetoevoer wel goed genoeg is,
vervuiling in de tank kan de toevoer verhinderen. Loopt de benzine wel vlot uit het kraantje?

Dit kun je gewoon nakijken zonder dat je een vonk hebt

Het niet hebben van een vonk zou ik gewoon even na laten kijken door iemand die weet waar hij
naar moet kijken.
Cerfke
250km gereden
250km gereden

Bericht door Cerfke »

ik rij niet zo vaak met de brommer maar het grootste probleem is nu die vonk. ik heb de handigheid en het materiaal maar weet niet waar te beginnen :(
pee67
5000km gereden
5000km gereden

Bericht door pee67 »

Dan begin eerst eens op het forum de FAQ goed door te lezen.
Cerfke
250km gereden
250km gereden

Bericht door Cerfke »

tis net alsof da niemand wil dat men fs1 terug gaat...
check het fs1 forum. en nu dit?
Cerfke
250km gereden
250km gereden

Bericht door Cerfke »

net gekeken bij de FAQ en het is niet om mijn ontsteking af te stellen ze werkt gewoon niet meer
the_destroyers
5000km gereden
5000km gereden

Bericht door the_destroyers »

Ik denk Nigel dat het probleem bij jou vaak is dat je koppig bent en het niet iets wilt aannemen van een ervaren iemand.
Op facebook ben je ook niet 1 van de gemakkelijkste en heb je wel vaak kritiek. Ook dient die groep helemaal niet om constant problemen op te lossen.
Maar eerder om oldtimerfanaten samen te brengen, foto's en verhalen te delen, of ritjes te organiseren.

Als je dan ook nog reacties plaatst op facebook zoals: 'tijd geleden op het fs1 forum mijn problemen geplaats en zoals gewoonlijk geen reacties... en dan afvragen waarom ik het hier vraag'. Dan maak je u niet bepaald populair, veel mensen op facebook zitten ook hier.
Ik ben hier ook zelf als leek begonnen en dan is het best om gewoon te luisteren. NIX heeft me een paar keer de faq ingestampt en ondertussen ken ik mn fs1 al aardig vanbinnen en vanbuiten.

Oude brommers zullen altijd es moeilijk doen, je moet geduld opbrengen en vooral veel erover leren. Zeker als het een geaccidenteerde was, dan kan er al es iets kapot zijn. Goedkoop is niet altijd goed. Doe nu eens gewoon rustig en kijk nuchter naar je brommer. Ten eerste is hij niet echt goed afgesteld, want die bougie zag er zwart, dus hij staat te rijk. maar los daarvan.
Niet direct aan de ontsteking beginnen prutsen, het is niet omdat je geen vonk hebt dat je ontsteking niet kunt afstellen. Een slecht afgestelde ontsteking zal zelfs niet vonken. Ik blijf het en bizarre brommer vinden, het is elke dag wat anders. Ik zou er es naar kijken met iemand die verstand heeft van brommers.

Je hebt dus recent de bougie vervangen, omdat hij die beschreven symptomen begon te vertonen. En je bent zeker dat hij niet vonkt? Je contact staat aan, als je kickt en de bougie in de bougiekap tegen de cilinderkop houdt?
Cerfke
250km gereden
250km gereden

Bericht door Cerfke »

Ik dacht dat het gesputter enzo van de bougie kwam dus een nieuwe gestoken en vandaag was ik aan het rijden en opeens niets meer :( ikzelf kan niets van ontstekingen maar ik wil het met plezier leren maar niemand kan het (dat ik kan) en naar een dealer wil ik niet gaan want hier in omstreken is er niemand met omdtimers en ik durf men geliefde fs1 daar ook niet achter te laten. Maar wat ik niet snap is dat hij helemaal geen vonk geeft an gister (ik heb het gecheckt met die nieuwe bougie) en dan had ik een mooie blauwe vonk.
Moet ik mijn vliegwiel ofzo er af nemen want ik wil het vooral leren maar het ook deftig doen
Dus alvast bedankt
Wiking
500km gereden
500km gereden

Bericht door Wiking »

vliegwiel hoeft er niet af om hem goed af te stellen, bougie eruit en met een schuifmaat erin om zo je bdp te zoeken door het vliegwiel vooruit te draaien. Eenmaal gevonden draai je hem terug 1,8mm voor bovenste dode punt en stel daar je punten op af. Maar zoals al gezegd is dat staat allemaal in de FAQ.
Succes :)
Cerfke
250km gereden
250km gereden

Bericht door Cerfke »

Zou dat de reden zijn dat hij totaal geen vonk geeft? En bdp is dat het beneden dode punt :p en ok bedankt voor de info. Morgen eens kijken :)
the_destroyers
5000km gereden
5000km gereden

Heb je al es gekeken naar hoe je benzinetoevoer is?
Steek es de nieuwe bougie er es in en kick dan enkele keren, de bougie moet dan nat zijn.

Je hebt de bougie getest volgens de beschreven methode en niet anders?

Vijs es het yamaha kapje eraf langs de linkerkant (niet de volledig kap, maar het chrome kapje) en kick dan es, of laat iemand kicken. En kijk es of je een vonkenregen ziet tussen de punten.

(een goeie tip, antwoord ook op de vragen die hier gesteld worden, zo raken de mensen er ook wijs uit)
Cerfke
250km gereden
250km gereden

Bericht door Cerfke »

Ik heb 3 bougies geprobeerd maar er kwam niks uit. En diegene die erin zat is nieuw van gisteren en ik heb nog niet kunnen kijken achter het plaatje want er kon vandaag niemand bij zijn. En een vonkenregen is niet goed zeker? En de benzinetoevoer is in orde
the_destroyers
5000km gereden
5000km gereden

Cerfke schreef:Ik heb 3 bougies geprobeerd maar er kwam niks uit. En diegene die erin zat is nieuw van gisteren en ik heb nog niet kunnen kijken achter het plaatje want er kon vandaag niemand bij zijn. En een vonkenregen is niet goed zeker? En de benzinetoevoer is in orde

Je hebt gewoon het darmpje van de carb losgemaakt en zo getest hoop ik voor de benzinetoevoer?

Vonkenregen is idd niet goed. Kijk er morgen maar es na, niet direct dingen beginnen afstellen en doen, eliminerend werken!
Plaats reactie