Stationair onregelmatig

Alles over de techniek en sleutelen
Gebruikersavatar
rubberbutt
100km gereden
100km gereden
Berichten: 202
Lid geworden op: 06 feb 2014, 21:21
Locatie: Soest

Re: Stationair onregelmatig

Bericht door rubberbutt »

Kijk, daarom is het goed dat anderen er ook naar kijken. dat missende boutje was mij nog niet eens opgevallen. De keerring lijkt op de goede "diepte/hoogte"te zitten ? de bovenkant van de keerring is gelijk met het carter.
En inderdaad, de "binnenlip" zit iets naar buiten.
Beter om het maar te vervangen.

Ander bijkomend probleempje: de koppeling gaat erg zwaar. Het is op afstand altijd moeilijk in te schatten wat het zou kunnen zijn.
Ik zou het in ieder geval moeten inspecteren. Zijn de koppelingsplaten niet versleten ? Staan de koppelingsveren te strak ? Dan moet het rechter carter deksel zeker open ? Koppelingskabel zelf is goed, loopt ook nergens klem ofzo. Wat is jullie eerste ingeving wat het zou kunnen zijn ?
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10820
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Re: Stationair onregelmatig

Bericht door NIX »

Gare worm. Veren kunnen niet te strak staan.
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23438
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Re: Stationair onregelmatig

Bericht door marco »

Worpje nakijken en smeren.

Trek ook eens je koppelingsstift eruit en kijk of die nog recht is.
ginofs1
Tombo is mijn testpiloot
Tombo is mijn testpiloot
Berichten: 14485
Lid geworden op: 27 dec 2006, 11:58
Locatie: hilversum

Re: Stationair onregelmatig

Bericht door ginofs1 »

gare kabel of een verkeerd afgestelde worm kan ook nog.

maar voor je onderdelen koopt of aan je brommer gaat sleutelen kan je het hier beter even overleggen.
bijvoorbeeld: de cilinder die je gekocht heb is een imitatie en dus te duur.
als je een half jaartje mee leest en vragen stelt op het forum dan zal je aardig op de hoogte zijn.
zonde van je geld om verkeerd spul te kopen :wink:

ik woon niet zo ver van je vandaan :roll:
je bent altijd welkom.
gr gino
Gebruikersavatar
rubberbutt
100km gereden
100km gereden
Berichten: 202
Lid geworden op: 06 feb 2014, 21:21
Locatie: Soest

Re: Stationair onregelmatig

Bericht door rubberbutt »

Ginofs1: Ja, daar kom ik nu door schade en schande achter.
Had vanochtend de imi carburateur opgezet. Ben richting hilversum gereden, links afgeslagen door Lage Vuursche. Daarna richting Den Dolder en dan Soesterberg. Op de weg van Soesterberg naar Amersfoort begon hij in te houden alsof de tank leeg is. Kort daarna stopt hij ermee. :?
Zie ineens behoorlijk wat benzine uit de vlotterbak stromen. De vlotter zal wel weer blijven hangen.. Natuurlijk weer geen gereedschap bij me. Ook dat is weer een goede les voor de volgende keer.
Maar wat nu ? Ik sta wel 10 km van huis af. ANWB bellen ? Ik weet niet of ze voor brommers komen. Dan maar m'n broer gebeld. "Kun je even met de motor komen en gelijk 6 meter touw meenemen".
Na 30 min. komt hij eraan. Touw (van dat oranje polyproyleen touw) aan zijn handgreep achter op de buddy en bij mij aan het frame achter de koplamp, en karren maar :shock:
Je hebt in ieder geval wel bekijks. Gelukkig was het 17.15 uur. Mensen gaan naar huis om te eten, dus het is vrij rustig op de weg.

In ieder geval is mijn aanvankelijke probleem dus niet te wijten aan de carburateur. Blijft nog over: de Linker krukas keerring of de ontsteking checken.
Ik heb de contactpunten bekeken bij draaiende motor en ik zie geen vonkenregen, dus de condensator is goed. Het meten met de pin van de schuifmaat is niet echt nauwkeurig. Maar het verschil tussen BDP en de uitlijning van de merktekens op vliegwiel/grondplaat is inderdaad ongeveer 1,5 tot 2 mm.
Wat betreft de koppling. Die dunne koppelingspen is wel recht, alleen het wormwiel is aardig versleten.
Morgen maar weer naar de brommerboer voor een wormwiel.

Ik kan daar zo onderhand wel een klanten kortings kaart kopen :mrgreen: :mrgreen:
fs1willem
2000km gereden
2000km gereden
Berichten: 2208
Lid geworden op: 31 mei 2011, 16:57

Re: Stationair onregelmatig

Bericht door fs1willem »

rubberbutt schreef:Touw (van dat oranje polyproyleen touw) aan zijn handgreep achter op de buddy en bij mij aan het frame achter de koplamp, en karren maar :shock:
Je hebt in ieder geval wel bekijks.


Ik ken dat... zo heb ik in 1980 een Jawa 350 verhuisd van Oosthuizen naar Hoorn... achter mijn FS1... met een koeietouw 8) !
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23438
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Re: Stationair onregelmatig

Bericht door marco »

Is je kap dan niet versleten?
fs1willem
2000km gereden
2000km gereden
Berichten: 2208
Lid geworden op: 31 mei 2011, 16:57

Re: Stationair onregelmatig

Bericht door fs1willem »

Kabel al eens gesmeerd ?
Gebruikersavatar
rubberbutt
100km gereden
100km gereden
Berichten: 202
Lid geworden op: 06 feb 2014, 21:21
Locatie: Soest

Re: Stationair onregelmatig

Bericht door rubberbutt »

Zal ik morgen eens doen.

Nog even een vraagje aan ginofs1:
Hoe kun je nu eigenlijk het verschil tussen een imitatie en een originele FS1 cilinder zien ?
Ik heb nu bv een originele F5B cilinder. Op de andere zijde staat 'tum178'. Geldt dat ook voor een Z1 cilinder ?
Ik heb bij Leertouwer een paar imitatie's gezien, en bij sommigen kun je duidelijk zien dat de vorm van de uitlaat-en spoelpoorten onregelmatig zijn.
De imi die ik nu heb gekocht waren regelmatig.

Op marktplaats.nl moet je ook zien of het origineel is.
Wat zou een originele gebruikte FS1 cilinder moeten kosten ?
Zijn er eigenlijk nog originele FS1 of 49cc Z1 cilinders leverbaar ?
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18356
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Re: Stationair onregelmatig

Bericht door Tombo »

Z1 is nooit origineel, altijd aftermarket. En dan zijn er ook nog 1Z cilinders, dat zijn weer kopieën van Z1 cilinders. Tum178 hoeft ook niet te betekenen dat het origineel is (bij een fs1 of f5b cilinder). Een originele cilinder heeft aan de buitenkant van het cilinderhemd een soort van print staan, met iets in de trant van .001 o.i.d., daar herken je een echte originele yamaha cilinder aan
ginofs1
Tombo is mijn testpiloot
Tombo is mijn testpiloot
Berichten: 14485
Lid geworden op: 27 dec 2006, 11:58
Locatie: hilversum

Re: Stationair onregelmatig

Bericht door ginofs1 »

klopt, en een ori fs1 cilinder waar geen stukken van af gebroken zijn mag niet meer dan 20/25 euro kosten :wink:
fs1willem
2000km gereden
2000km gereden
Berichten: 2208
Lid geworden op: 31 mei 2011, 16:57

Re: Stationair onregelmatig

Bericht door fs1willem »

Even inzichtelijk maken :

Afbeelding
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18356
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Re: Stationair onregelmatig

Bericht door Tombo »

Juistem!
Gebruikersavatar
rubberbutt
100km gereden
100km gereden
Berichten: 202
Lid geworden op: 06 feb 2014, 21:21
Locatie: Soest

Re: Stationair onregelmatig

Bericht door rubberbutt »

Aha, duidelijk... :mrgreen:
Gebruikersavatar
fizzie
500km gereden
500km gereden
Berichten: 821
Lid geworden op: 14 sep 2011, 15:37

Re: Stationair onregelmatig

Bericht door fizzie »

Als je bij Sjon in hilversum een Z1 koopt heb je een goede vervanger van de ori FS1. Moet ze wel even zwart spuiten ander wordt hij aardig bruin.
Plaats reactie