messing lagerbussen vervangen

Alles over de techniek en sleutelen
Plaats reactie
fokkon
50km gereden
50km gereden
Berichten: 55
Lid geworden op: 22 dec 2013, 22:08

messing lagerbussen vervangen

Bericht door fokkon »

Ik ben mijn FS1 blokje aan het reviseren (1j5) en heb alle kogellagers al vervangen.
de versnellingsbak heeft nogal veel speling op de messing lagerbussen. (blokje heeft 46000km gelopen en ooit een vastgelopen versnellingsbak gehad).
Hoe verwissel ik deze voor nieuwe, ook warmstoken en met de nieuwe de oude eruit tikken?
Wie heeft hier ervaring mee?
Gebruikersavatar
Piet den Breejen
250km gereden
250km gereden
Berichten: 355
Lid geworden op: 08 mei 2009, 16:19
Locatie: Sommelsdijk

Bericht door Piet den Breejen »

Ik heb er een verloopasje van 100mm lang voor gedraaid.
Dunste gedeelte net iets kleiner als de binnendiameter van het nieuwe busje.
Dit gedeelte is iets korter dan het busje.
Dikste gedeelte net iets dunner dan de buitendiamter van het busje.
Warm maken niet nodig. Met een dremel doorgeslepen, dan vallen ze er vanzelf uit.
Nieuwe busjes erin tikken met het asje.
Succes.
fokkon
50km gereden
50km gereden
Berichten: 55
Lid geworden op: 22 dec 2013, 22:08

Bericht door fokkon »

Piet den Breejen schreef:Ik heb er een verloopasje van 100mm lang voor gedraaid.
Dunste gedeelte net iets kleiner als de binnendiameter van het nieuwe busje.
Dit gedeelte is iets korter dan het busje.
Dikste gedeelte net iets dunner dan de buitendiamter van het busje.
Warm maken niet nodig. Met een dremel doorgeslepen, dan vallen ze er vanzelf uit.
Nieuwe busjes erin tikken met het asje.
Succes.


Ik zal een andere manier moeten bedenken om ze erin te persen want ik heb geen draaibank.
Waar heb je de nieuwe bussen gekocht? Kan deze nergens vinden.
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23438
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Bericht door marco »

Is geen messing maar brons.

Sjon van fs1 parts heeft ze.
Yamaha Sheriff 1981
Gebruikersavatar
Piet den Breejen
250km gereden
250km gereden
Berichten: 355
Lid geworden op: 08 mei 2009, 16:19
Locatie: Sommelsdijk

Bericht door Piet den Breejen »

Een automaterialen zaak die 12/24V dynamo`s reviseren hebben ze ook.
De bronzen busjes kosten ongeveer €0,80 per stuk.
Gebruikersavatar
Piet den Breejen
250km gereden
250km gereden
Berichten: 355
Lid geworden op: 08 mei 2009, 16:19
Locatie: Sommelsdijk

Bericht door Piet den Breejen »

fokkon schreef:
Piet den Breejen schreef:Ik heb er een verloopasje van 100mm lang voor gedraaid.
Dunste gedeelte net iets kleiner als de binnendiameter van het nieuwe busje.
Dit gedeelte is iets korter dan het busje.
Dikste gedeelte net iets dunner dan de buitendiamter van het busje.
Warm maken niet nodig. Met een dremel doorgeslepen, dan vallen ze er vanzelf uit.
Nieuwe busjes erin tikken met het asje.
Succes.


Ik zal een andere manier moeten bedenken om ze erin te persen want ik heb geen draaibank.
Waar heb je de nieuwe bussen gekocht? Kan deze nergens vinden.


Dan het blokje warm maken en busjes plaatsen kan ook.
De temperatuur moet zo rond de 100 graden zijn.
Busjes eerst in de diepvries leggen.
Gebruikersavatar
fizzie
500km gereden
500km gereden
Berichten: 821
Lid geworden op: 14 sep 2011, 15:37

Bericht door fizzie »

Zonder special tooltje zou ik er niet aan beginnen. Als je de boring beschadigd kan het nieuwe busje onrond worden en de as zwaar gaan lopen.
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23438
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Bericht door marco »

Piet den Breejen schreef:Een automaterialen zaak die 12/24V dynamo`s reviseren hebben ze ook.
De bronzen busjes kosten ongeveer €0,80 per stuk.



Zo goedkoop?
Yamaha Sheriff 1981
Gebruikersavatar
scirocco
500km gereden
500km gereden
Berichten: 753
Lid geworden op: 28 nov 2010, 14:28
Locatie: friesland

Bericht door scirocco »

Als je het busje meteen na het warm maken op zijn plek kan duwen zou het best kunnen
Maar mocht hij halverwege blijven steken heb je een probleem
Dan heb je alsnog een juiste doorslag nodig
Tip leen van iemand in de buurt zo'n tool of laat er een draaien
Een draaier heeft dat zo gefikst
Gebruikersavatar
Piet den Breejen
250km gereden
250km gereden
Berichten: 355
Lid geworden op: 08 mei 2009, 16:19
Locatie: Sommelsdijk

Bericht door Piet den Breejen »

marco schreef:
Piet den Breejen schreef:Een automaterialen zaak die 12/24V dynamo`s reviseren hebben ze ook.
De bronzen busjes kosten ongeveer €0,80 per stuk.



Zo goedkoop?


Yep, die dingen kosten haast niets.
fokkon
50km gereden
50km gereden
Berichten: 55
Lid geworden op: 22 dec 2013, 22:08

Re: messing lagerbussen vervangen

Bericht door fokkon »

Beste Piet,

Ik heb een draaier gevonden, heb jij een tekeningetje of de maten van het asje voor me?
Gebruikersavatar
Piet den Breejen
250km gereden
250km gereden
Berichten: 355
Lid geworden op: 08 mei 2009, 16:19
Locatie: Sommelsdijk

Re: messing lagerbussen vervangen

Bericht door Piet den Breejen »

Ik ben op vakantie in Portugal.
Zodra ik thuis ben, stuur ik de maten.
Niels
Site Admin
Site Admin
Berichten: 11146
Lid geworden op: 11 jun 2006, 22:13
Locatie: Den Haag

Re: messing lagerbussen vervangen

Bericht door Niels »

Let wel op dat de originele bussen "putjes" hebben om te smering te bevorderen.
Ik weet niet wat het doet als die niet aanwezig zijn.

Mijn ervaring is ook dat ze zeer nauwkeurig geplaatst moeten worden omdat anders de bak aanloopt of slecht schakelt.
Gebruikersavatar
Piet den Breejen
250km gereden
250km gereden
Berichten: 355
Lid geworden op: 08 mei 2009, 16:19
Locatie: Sommelsdijk

Re: messing lagerbussen vervangen

Bericht door Piet den Breejen »

Klopt Niels, ik heb de putjes met een dremel en een tandartsboor erin gefreest.
Putjes zijn bedoeld om de olie beter vast te houden.
Gebruikersavatar
Piet den Breejen
250km gereden
250km gereden
Berichten: 355
Lid geworden op: 08 mei 2009, 16:19
Locatie: Sommelsdijk

Re: messing lagerbussen vervangen

Bericht door Piet den Breejen »

fokkon schreef:Beste Piet,

Ik heb een draaier gevonden, heb jij een tekeningetje of de maten van het asje voor me?


De maten van het asje:

Blanke as van 16 mm, mag ik dikker zijn, maar niet dunner.
Een draaier weet wat blanke as is.
Totaal lengte as 125mm
Twee dunnere trappen.
De eerste trap is 14,75 mm rond met een lengte van 50mm
De tweede trap is 12,90 mm rond met een lengte van 25mm
Het ongedraaide gedeelte is 50mm

Dus:
50mm-16 rond
50mm- 14,75 rond
25mm- 12,90 rond
Hiermee kun je eenvoudig de busjes de- en monteren.

Succes.
Plaats reactie