messing lagerbussen vervangen
-
- 50km gereden
- Berichten: 55
- Lid geworden op: 22 dec 2013, 22:08
messing lagerbussen vervangen
Ik ben mijn FS1 blokje aan het reviseren (1j5) en heb alle kogellagers al vervangen.
de versnellingsbak heeft nogal veel speling op de messing lagerbussen. (blokje heeft 46000km gelopen en ooit een vastgelopen versnellingsbak gehad).
Hoe verwissel ik deze voor nieuwe, ook warmstoken en met de nieuwe de oude eruit tikken?
Wie heeft hier ervaring mee?
de versnellingsbak heeft nogal veel speling op de messing lagerbussen. (blokje heeft 46000km gelopen en ooit een vastgelopen versnellingsbak gehad).
Hoe verwissel ik deze voor nieuwe, ook warmstoken en met de nieuwe de oude eruit tikken?
Wie heeft hier ervaring mee?
- Piet den Breejen
- 250km gereden
- Berichten: 355
- Lid geworden op: 08 mei 2009, 16:19
- Locatie: Sommelsdijk
Ik heb er een verloopasje van 100mm lang voor gedraaid.
Dunste gedeelte net iets kleiner als de binnendiameter van het nieuwe busje.
Dit gedeelte is iets korter dan het busje.
Dikste gedeelte net iets dunner dan de buitendiamter van het busje.
Warm maken niet nodig. Met een dremel doorgeslepen, dan vallen ze er vanzelf uit.
Nieuwe busjes erin tikken met het asje.
Succes.
Dunste gedeelte net iets kleiner als de binnendiameter van het nieuwe busje.
Dit gedeelte is iets korter dan het busje.
Dikste gedeelte net iets dunner dan de buitendiamter van het busje.
Warm maken niet nodig. Met een dremel doorgeslepen, dan vallen ze er vanzelf uit.
Nieuwe busjes erin tikken met het asje.
Succes.
-
- 50km gereden
- Berichten: 55
- Lid geworden op: 22 dec 2013, 22:08
Piet den Breejen schreef:Ik heb er een verloopasje van 100mm lang voor gedraaid.
Dunste gedeelte net iets kleiner als de binnendiameter van het nieuwe busje.
Dit gedeelte is iets korter dan het busje.
Dikste gedeelte net iets dunner dan de buitendiamter van het busje.
Warm maken niet nodig. Met een dremel doorgeslepen, dan vallen ze er vanzelf uit.
Nieuwe busjes erin tikken met het asje.
Succes.
Ik zal een andere manier moeten bedenken om ze erin te persen want ik heb geen draaibank.
Waar heb je de nieuwe bussen gekocht? Kan deze nergens vinden.
- Piet den Breejen
- 250km gereden
- Berichten: 355
- Lid geworden op: 08 mei 2009, 16:19
- Locatie: Sommelsdijk
- Piet den Breejen
- 250km gereden
- Berichten: 355
- Lid geworden op: 08 mei 2009, 16:19
- Locatie: Sommelsdijk
fokkon schreef:Piet den Breejen schreef:Ik heb er een verloopasje van 100mm lang voor gedraaid.
Dunste gedeelte net iets kleiner als de binnendiameter van het nieuwe busje.
Dit gedeelte is iets korter dan het busje.
Dikste gedeelte net iets dunner dan de buitendiamter van het busje.
Warm maken niet nodig. Met een dremel doorgeslepen, dan vallen ze er vanzelf uit.
Nieuwe busjes erin tikken met het asje.
Succes.
Ik zal een andere manier moeten bedenken om ze erin te persen want ik heb geen draaibank.
Waar heb je de nieuwe bussen gekocht? Kan deze nergens vinden.
Dan het blokje warm maken en busjes plaatsen kan ook.
De temperatuur moet zo rond de 100 graden zijn.
Busjes eerst in de diepvries leggen.
- marco
- Sheriff of the Posbank
- Berichten: 23438
- Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
- Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam
- scirocco
- 500km gereden
- Berichten: 753
- Lid geworden op: 28 nov 2010, 14:28
- Locatie: friesland
- Piet den Breejen
- 250km gereden
- Berichten: 355
- Lid geworden op: 08 mei 2009, 16:19
- Locatie: Sommelsdijk
-
- 50km gereden
- Berichten: 55
- Lid geworden op: 22 dec 2013, 22:08
Re: messing lagerbussen vervangen
Beste Piet,
Ik heb een draaier gevonden, heb jij een tekeningetje of de maten van het asje voor me?
Ik heb een draaier gevonden, heb jij een tekeningetje of de maten van het asje voor me?
- Piet den Breejen
- 250km gereden
- Berichten: 355
- Lid geworden op: 08 mei 2009, 16:19
- Locatie: Sommelsdijk
Re: messing lagerbussen vervangen
Ik ben op vakantie in Portugal.
Zodra ik thuis ben, stuur ik de maten.
Zodra ik thuis ben, stuur ik de maten.
-
- Site Admin
- Berichten: 11146
- Lid geworden op: 11 jun 2006, 22:13
- Locatie: Den Haag
Re: messing lagerbussen vervangen
Let wel op dat de originele bussen "putjes" hebben om te smering te bevorderen.
Ik weet niet wat het doet als die niet aanwezig zijn.
Mijn ervaring is ook dat ze zeer nauwkeurig geplaatst moeten worden omdat anders de bak aanloopt of slecht schakelt.
Ik weet niet wat het doet als die niet aanwezig zijn.
Mijn ervaring is ook dat ze zeer nauwkeurig geplaatst moeten worden omdat anders de bak aanloopt of slecht schakelt.
- Piet den Breejen
- 250km gereden
- Berichten: 355
- Lid geworden op: 08 mei 2009, 16:19
- Locatie: Sommelsdijk
Re: messing lagerbussen vervangen
Klopt Niels, ik heb de putjes met een dremel en een tandartsboor erin gefreest.
Putjes zijn bedoeld om de olie beter vast te houden.
Putjes zijn bedoeld om de olie beter vast te houden.
- Piet den Breejen
- 250km gereden
- Berichten: 355
- Lid geworden op: 08 mei 2009, 16:19
- Locatie: Sommelsdijk
Re: messing lagerbussen vervangen
fokkon schreef:Beste Piet,
Ik heb een draaier gevonden, heb jij een tekeningetje of de maten van het asje voor me?
De maten van het asje:
Blanke as van 16 mm, mag ik dikker zijn, maar niet dunner.
Een draaier weet wat blanke as is.
Totaal lengte as 125mm
Twee dunnere trappen.
De eerste trap is 14,75 mm rond met een lengte van 50mm
De tweede trap is 12,90 mm rond met een lengte van 25mm
Het ongedraaide gedeelte is 50mm
Dus:
50mm-16 rond
50mm- 14,75 rond
25mm- 12,90 rond
Hiermee kun je eenvoudig de busjes de- en monteren.
Succes.