Poortmaps

Alles over de techniek en sleutelen
Plaats reactie
YamaSam
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 12187
Lid geworden op: 12 sep 2006, 19:02
Locatie: Mariakerke-Gent-Baasrode
Contacteer:

Poortmaps

Bericht door YamaSam »

en hier is de poortdiagrammen-neuker weer!!

als er nou gewoon es iemand die wat cylinders heeft liggen,
de moeite zou doen een papiertje in de binnenkant te rollen,
en met n vuile vinger langs de poorten gaat,
dat op de site zwiert met n meetlatje ernaast,
weten we tenminste waarover we het hebben?

zit er in zo'n zetapiston een gat onder de segmenten bv?
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18362
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Bericht door Tombo »

ik heb thuis nog wel een aantal poortmapjes liggen, ook van mijn huidige cilinder (gietijzeren 60cc, paar keer de 90 km/h mee gehaald) waar ik mee rijd en een athena enzo.
Zal ik zsm posten :)
YamaSam
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 12187
Lid geworden op: 12 sep 2006, 19:02
Locatie: Mariakerke-Gent-Baasrode
Contacteer:

Bericht door YamaSam »

now yer talkin' :wink:




ik heb een strikte 49cc intresse, maar laat maar komen!!
Afbeelding
harmen251
1000km gereden
1000km gereden
Berichten: 1094
Lid geworden op: 14 jun 2006, 22:58
Locatie: oostakker

Bericht door harmen251 »

is dat jouw cilinder?
YamaSam
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 12187
Lid geworden op: 12 sep 2006, 19:02
Locatie: Mariakerke-Gent-Baasrode
Contacteer:

Bericht door YamaSam »

harmen251 schreef:is dat jouw cilinder?

neenee da's een kreidler nikasilwand, met wat vijlwerk en twee boostports

na rodage van de mijne hoop ik wel op zoiets uit te komen ja.. :wink:
dewaal
1000km gereden
1000km gereden
Berichten: 1111
Lid geworden op: 14 jun 2006, 21:01

Bericht door dewaal »

ik zal vanavond even aan de keuke tafel gaan zitte en een poortmapje proberen te maken van een originele 50cc z1
YamaSam
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 12187
Lid geworden op: 12 sep 2006, 19:02
Locatie: Mariakerke-Gent-Baasrode
Contacteer:

Bericht door YamaSam »

dewaal schreef:ik zal vanavond even aan de keuke tafel gaan zitte en een poortmapje proberen te maken van een originele 50cc z1


reuzefijn, doe ik hetzelfde voor een FS1 aftermarket :wink:

zo komen we tenminste ergens, schol!
harmen251
1000km gereden
1000km gereden
Berichten: 1094
Lid geworden op: 14 jun 2006, 22:58
Locatie: oostakker

Bericht door harmen251 »

ik van een immi 60cc ori f5b ori 3f2 en immi f5b maar niet vandaag, woensdag tijdens de sleuteltijd

btw kon idd je cilinder niet zijn
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18362
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Bericht door Tombo »

De mijne, de fijnste cilinder die ik heb:
Afbeelding
Kijk bv de hoogte van de uitlaatpoort, die is echt laag in vergelijking met andere cilinders die ik heb. Met deze cilinder heb ik een paar keer de 90 km/h mee gehaald. Onder normale omstandigheden rijd deze gewoon dik 85 km/h zonder veel moeite (16mm carburateur en een homoet pijp :))
Deze cilinder heeft echt veel kracht onderin, ik kan makkelijk 35/40 km/h in de 4e versnelling rijden en zonder al te veel moeite trekt hij 'm lekker door naar z'n topsnelheid (terugschakelen is altijd leuker, dat wel ;))

De poort ziet er in het echt wat anders uit, maar het gaat uiteinleindelijk meer om de maten. De uitlaatpoort ziet er in het echt natuurlijk wat vierkanter uit :)

Verder heb ik nog de maten van mijn athena cilinder opgenomen:
Afbeelding

Zoals je ziet is die uitlaatpoort bijna 4mm hoger.... Een échte toerenjanker dus, de spoelpoorten zijn ook wat hoger. Eerlijk gezegd had ik meer van deze cilinder verwacht, ik moest een tandje terug gaan (12/39 ipv 13/39), maar toen ging die wel als een raket! Veel toeren, en echt heel snel optrekken! Top tegen de 85 km/h aan, maar hij kan harder, dat weet ik zeker.

Maar ik houd liever van wat rustiger rijden, daarom leg ik binnenkort mijn gietijzeren 60cc erop (heb nu die athena erop), dat vind ik persoonlijk lekkerder rijden, dan maar iets minder hard en iets minder hard optrekken ;)

Hopelijk heb je er wat aan :)
Martijn

Bericht door Martijn »

Hoe krijg je het voor mekaar al die maten zo netjes op papier te krijgen ?
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18362
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Bericht door Tombo »

http://www.brommerforum.nl/faq/artikel/127 :)
Overigens is dit niet de meest nauwkeurige manier, beste is om 't in graden te meten :)
fs-ael
2000km gereden
2000km gereden
Berichten: 2159
Lid geworden op: 17 jun 2006, 21:02
Locatie: Andel / Ael

Bericht door fs-ael »

ik zal es ff naar men 45 mm k-star gaan kijken das wel een leuke cilinder 8)
https://myalbum.com/album/hNgVC9yA10T8" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18362
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Bericht door Tombo »

doe maar es, ik ben erg benieuwd naar die poortmaten van de cilinders van jullie :)
YamaSam
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 12187
Lid geworden op: 12 sep 2006, 19:02
Locatie: Mariakerke-Gent-Baasrode
Contacteer:

Bericht door YamaSam »

Afbeelding

dit is op kalkpapier gedaan.. de twee bolletjes zijn de naden van de segmenten.. bij het vijlen dus in't oog te houden..

de breedtemaat van de spoelpoorten is het gemiddelde van de twee metingen, aangezien ik ervan uitga dat deze symetrisch behoren te zijn..

Gietijzeren FS1 cylinder, zonder verdere nummers, buiten dan "49cc" ui de uitlaatflens

uitlaatdiameter is 26.5 :evil: (nog werk aan de winkel dus)
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18362
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Bericht door Tombo »

hoe hard rijd die? Zal wel zo´n 75/80 km/h zijn of niet?
Plaats reactie