Stanley achterlichten

Algemene vragen en antwoorden over de FS1
eriks
2000km gereden
2000km gereden

Re: street motorfiets

Bericht door eriks »

andriesbles schreef:Ik heb zelf in 1973 een street motorfiets gekocht bij Wynia in Joure met een nederlands motorkenteken , deze zijn dus wel in Nederland geleverd.
Het framenummer was wel anders, daar kwam ik achter toen hij in beslag werd genomen met een brommerplaatje.
Kreeg hem 6 weken later wel terug toen ik een oefenvergunning kreeg om te rijden in de directe omgeving weer 6 week later heb ik mijn motor rijbewijs er mee gehaald.
Was een supersnel fijn mottortje!

Dat bedoel ik Andries alles is op kenteken te krijgen maar gaat erom of het officieel was .....

Mij is verteld dat alleen de FS50 een type goedkeuring had en heeft de rest dus niet
gklijnhout
250km gereden
250km gereden

Bericht door gklijnhout »

fs1willem schreef:Afbeelding

Afbeelding

Dat van dat gootje begrijp ik nog steeds niet. Op de bovenste foto zit hij duidelijk fout en kan niet hoger omdat hij dan tegen het draadgootje van het spatbord zit. Maar op de onderste foto zit hij recht en raakt het draadgootje in het geheel niet en heeft dus helemaal geen gootje nodig. Je ziet ook duidelijk dat de steun anders is. Ik heb het idee dat de bovenste gewoon de verkeerde is... in ieder geval niet bedoelt voor een FS1-spatbord. De pasvorm wordt feitelijk bepaalt door de schuinte van het bevestigingsoppervlak van de steun ten opzichte van het achterlicht zelf.

Misschien eens handig om een keer een aantal van die Stanley-achterlichten in een FAQ-onderwerp naast elkaar te leggen ?

Toch moet het netjes kunnen de steun van het achterlicht heb ik iets smaller gebogen zodat er een chrome kentekendrager op kon zonder dat de oortjes onder de plaat uit kwamen daarna nw gaatjes in het achterscherm geboord en de oude met een rubber dopje dicht gemaakt.
De juiste hoogte was voor mij belangrijk dat omdat ik er een bagagedrager op wilde hebben.

Afbeelding

Afbeelding

Gert.
Jeti
17500km gereden
17500km gereden

Bericht door Jeti »

Zou een mooie kalenderfoto zijn geweest ;)
gklijnhout
250km gereden
250km gereden

Bericht door gklijnhout »

Jeti schreef:Zou een mooie kalenderfoto zijn geweest ;)

Alleen dat je aangeeft "zou een mooie enz" doet mij al goed en zal morgen mijn schoenveters extra strak moeten zetten zodat ik niet naast mijn schoenen kan gaan lopen.
Niet alleen het restaureren en rijden op deze projecten vindt ik leuk maar een leuke foto maken doe ik ook graag.
Het originele bestand heb ik nog heb je voor volgend jaar de eerste al binnen. :D

Gert.
fs1willem
2000km gereden
2000km gereden

Bericht door fs1willem »

Gert, dat achterlicht is dezelfde als die op mijn 2F2 zit en die steun past dus ook gewoon zonder dat het licht naar beneden hangt.

Maar ondertussen heb ik hier dus al drie verschillende versies van die steun gezien, waarvan er één sowieso niet is.
Niels
Site Admin
Site Admin

Bericht door Niels »

fs1willem schreef:
Niels schreef:
fs1willem schreef:Ook hier in de modelhistorie worden foto's geplaatst van verkeerde types. Ergens geloof ik namelijk niet dat een FS1-motorfiets hetzelfde keurnummer had als een FS1-bromfiets

Het actualiseren van het forum wordt op het moment gedaan, ik nodig je graag uit je bijdrage te leveren. :wink:

Ik ga komende tijd wel even struinen op internet.

Dat is echt super :D 8)
fs1man
2500km gereden
2500km gereden

Bericht door fs1man »

Dat de 5 bak al in de eerste jaren in Nederland was is niet zo vreemd hoor.
Rotterdam is heel lang de enige aankomst haven geweest in Europa voor Yamaha alles kwam daar aan en werd
vanaf daar verspreid er zullen er best wel achter zijn gebleven en als brommer verkocht zijn, niemand
wist toen hoe er naar de framenummers gekeken moest worden en het type stickertje werd er hier pas
opgeplakt.
Het was oorspronkelijk de bedoeling dat de hoge uitlaat en het Stanley achterlicht ook op de Nederlandse fs1 zou
zitten maar de rdw keurden het achterlicht af vanwege regeltjes over reflectors en de hoge uitlaat omdat daar moeilijker
mee te fietsen zou zijn.
ik heb het nooit geprobeerd om met een hoge uitlaat te fietsen omdat het sowieso een onbegonnen bezigheid is met een fs1 te fietsen :lol:
Maar of de 5 bak in Nederland als motorfiets een type keuring had durf ik niet te zeggen in ieder geval zou het dan ook met een ander achterlicht moeten
zijn dan het Stanley achterlicht gezien de regeltjes betreffende het reflector.
De 5 bak was er wel ik kende sowieso een jongen die reed er mee rond met trappers en een fiets ontstekingskap wel met een dikke uitlaat onderlangs
uiteraard kon hij er niet mee fietsen omdat er geen fiets tandwiel op de aandrijf as kon.
Censuur op onderschriften is als sinterklaas zonder zwarte piet.
fs1willem
2000km gereden
2000km gereden

Bericht door fs1willem »

Dat verhaal over een 5-bakkies met fietstrappers klopt. Er schijnt eens partij verkeerd gegaan te zijn.

FS1-motorfietsen waren in 1969 al te koop in Nederland. Dat er weinig zijn verkocht heeft wellicht te maken met onbekendheid en het feite dat er toen een ruime keuze was van andere merken lichte motorfietsen : Kreidler, Zundapp, zo'n beetje alle Italiaanse merken...

In februari 1970 stond de FS1 ook gewoon in de motorprijslijsten. Kosten : 1295 gulden. Specificaties : tweetakt, ééncilinder, boring en slag 40*39,7, 49cc, 6 pk/9000 toeren, 5 versnellingen, wielmaat 17-17, olie-injectie en roterende inlaat.

Ter vergelijking kostte een Kreidler Florett 49 cc 1510 gulden en een Zundapp KS50 Super Sport 49cc 1635 gulden. Deze hadden beide 6,3 pk/8500 toeren.

In maart 1971 waren de prijzen inmiddels opgelopen tot : Yamaha FS! 1350 gulden, Zundapp KS50 1665 gulden en Kreidler Florett RS 1655 gulden.

In 1971 kostten verder :een Batavus TS49S , 49 cc, 5 versnellingen, 1496 gulden (en ja, ook dat was een motorfietsje) en de Yamathi, 8 pk, 6 versnellingen : 1795 gulden (slechts 3 gulden goedkoper dan een Jawa 250 ééncilinder :roll: ). Tevens had Tomos nog een motorfietsje : de T50 met 5,3 pk en 5 versnellingen, prijs n.n.b.
fs1willem
2000km gereden
2000km gereden

Bericht door fs1willem »

eriks schreef:
Yamaha rd50m schreef:zijn er ooit origineel 5bakken in nederland geleverd?

Misschien trouwens een goed idee om dit uit het topic te halen, aangezien het engelstalig en een te koop gevraagd topic is

Ja die zijn wel geleverd de FS50 5 bakken bij mijn weten en die hadden niet deze achterlichten !

De FS50 wellicht niet. De FS1-motorfiets wel... zie de foto van de Groninger Salon in 1971 :roll: !
Plaats reactie