Geen vonk meer na afstellen contactpunten

Alles over de techniek en sleutelen
Plaats reactie
looman
50km gereden
50km gereden
Berichten: 53
Lid geworden op: 13 aug 2012, 11:21
Locatie: Harmelen

Geen vonk meer na afstellen contactpunten

Bericht door looman »

Hallo beste forumleden,

ik zal mijn even kort voorstellen, Ik ben Kevin, 17 jaar oud en ik woon in Harmelen. (provincie Utrecht, vlakbij woerden)
Nadat ik een tijdje stilletjes heb toegekeken op dit forum heb ik sinds deze week mijn eigen 2ru.
Helaas begonnen met deze aankoop gelijk de problemen. Toen ik de brommer kocht heb ik een proefritje gemaakt, en dat verliep allemaal prima.
Ook thuis aangekomen liep de brommer nog leuk. Maar toen ik de brommer nader begon te onderzoeken bleek dat er erg weinig carterolie in zat. :shock:
De olie heb ik inmiddels aangevuld, maar omdat iets simpels als het oliepeil al niet in orde was heb ik besloten de hele brommer maar na te kijken.

En zo ben ik gister beland bij het afstellen van de contactpunten. Deze heb ik afgesteld op de manier zoals deze hier beschreven staat op het forum.
Toen deze eenmaal afgesteld stonden dacht ik, laat ik even controleren of ik een mooie blauwe vonk heb.... en toen bleek dat ik helemaal geen vonk meer had. :?
inmiddels heb ik bijna alles buitengesloten, en nog heb ik geen vonk.
-Bougie vonkt als een gek als ik deze in de grasmaaier stop
-bougiedop heeft een weerstand van 5 Kohm
-primaire winding bobine is 1.5 ohm
-secundaire winding is 5.5 Kohm
-contactpunten heb is schoongemaakt en geschuurd en staan nu mega ver open om de vonk te testen
-als ik de mulitimeter in de bougiedop doe, en aan aarde. dan meet ik een wisselspanning, maar deze spanning lijkt te laag om te vonken

Maar het gekste vind ik zelf dat alle problemen begonnen zijn met het afstellen van de contactpunten, dus ik verwacht dat het probleem hier zit.
Wie o wie heeft suggesties ?

alvast bedankt, Kevin
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10820
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

Stel ze goed af. Zo te horen sluiten ze niet meer.
Kijk eerst even in de FAQ.
looman
50km gereden
50km gereden
Berichten: 53
Lid geworden op: 13 aug 2012, 11:21
Locatie: Harmelen

Bericht door looman »

zou kunnen, ik ga het vanmiddag even uitproberen. Thanks :)
pee67
5000km gereden
5000km gereden
Berichten: 5445
Lid geworden op: 06 jun 2007, 11:19
Locatie: Mieldere

Bericht door pee67 »

Als je je punten afstelt zie je toch of die opengaan, je stelt ze immers
af op het openen bij 1.8 mm voorontsteking
Wie naar het verleden kijkt, staat met zijn rug naar de toekomst.
looman
50km gereden
50km gereden
Berichten: 53
Lid geworden op: 13 aug 2012, 11:21
Locatie: Harmelen

Bericht door looman »

Klopt inderdaad, ik had ze ook afgesteld op 1.8 mm voor bdp. Ze stonden daarvoor op 1.5 mm voor bdp ofzo.
Maar na het afstellen had ik dus geen vonk meer, ook meet ik bijna geen verschil tussen aarde en de zwart/witte draad met punten open of gesloten (ik dacht dat dit door de condensator zou komen).
Het zou dus best eens kunnen dat de punten nu altijd heel ietsje open staat.
Dat verklaart ook de minimale wisselspanning die ik meet op de zwart/witte draad + bougiekabel.

Maargoed, ik zit nu op school (2 tussenuren + een pauze wachten op me volgende, en laatste, les :evil: )
looman
50km gereden
50km gereden
Berichten: 53
Lid geworden op: 13 aug 2012, 11:21
Locatie: Harmelen

Bericht door looman »

Hartelijk bedankt voor de hulp heren :bow:

Het was inderdaad het geval dat mijn contactpunten geen verbinding meer maakten.
Ik heb deze heel flink geschuurd en schoongemaakt, en toen deden ze het weer. :D

Hierna heb ik mijn punten afgesteld met de mulitimeter + schuifmaat, hiermee kun je namelijk meten of je punten open staat of niet.
Ik weet niet of iemand dit al eerder heeft gedaan, maar het werkte super handig, je kunt exact zien wanneer de punten openen.

Mvg Kevin
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10820
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

Goedzo knul!
Kijk eerst even in de FAQ.
Pa_Tombo
1250km gereden
1250km gereden
Berichten: 1278
Lid geworden op: 12 jun 2006, 12:00
Locatie: Nijmegen tegenover de buurman

Bericht door Pa_Tombo »

zeg da, goed zo knul.
Hij weet het wel ,alleen de handigheid nog,maar dit komt vanzelf.
In ieder geval goed bezig eerst lezen dan doen.
pee67
5000km gereden
5000km gereden
Berichten: 5445
Lid geworden op: 06 jun 2007, 11:19
Locatie: Mieldere

Bericht door pee67 »

Pa_Tombo schreef:zeg da, goed zo knul.
Hij weet het wel ,alleen de handigheid nog,maar dit komt vanzelf.
In ieder geval goed bezig eerst lezen dan doen.


idd, daar kunnen anderen een voorbeeld aan nemen
Wie naar het verleden kijkt, staat met zijn rug naar de toekomst.
Laars
2500km gereden
2500km gereden
Berichten: 3738
Lid geworden op: 11 jan 2008, 14:20
Locatie: Dordrecht

Bericht door Laars »

pee67 schreef:
Pa_Tombo schreef:zeg da, goed zo knul.
Hij weet het wel ,alleen de handigheid nog,maar dit komt vanzelf.
In ieder geval goed bezig eerst lezen dan doen.


idd, daar kunnen anderen een voorbeeld aan nemen



Wie????? Ik?? :roll:
1978 chroom 60 cc
pee67
5000km gereden
5000km gereden
Berichten: 5445
Lid geworden op: 06 jun 2007, 11:19
Locatie: Mieldere

Bericht door pee67 »

Laars schreef:
pee67 schreef:
Pa_Tombo schreef:zeg da, goed zo knul.
Hij weet het wel ,alleen de handigheid nog,maar dit komt vanzelf.
In ieder geval goed bezig eerst lezen dan doen.


idd, daar kunnen anderen een voorbeeld aan nemen



Wie????? Ik?? :roll:


Wie de schoen past ....... :lol:
Wie naar het verleden kijkt, staat met zijn rug naar de toekomst.
Plaats reactie