
Fs1 slaat af tijdens rijden en start niet meer
-
- Tombo is mijn testpiloot
- Berichten: 14485
- Lid geworden op: 27 dec 2006, 11:58
- Locatie: hilversum
Er zit iets niet snor.
Als je wil kan je hier langs komen met je brom dan kijken we er even na
Als je wil kan je hier langs komen met je brom dan kijken we er even na
moet nog aan gewerkt worden maar ok als ik tijd heb ;)
http://www.ginostuning.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ginostuning.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
- gklijnhout
- 250km gereden
- Berichten: 305
- Lid geworden op: 03 jul 2011, 18:58
- Locatie: Duiven
Ik doe er een schepje bovenop.
Deze problemen komen namelijk bij alle type en merken ontstekingssystemen voor!
Condensator is een bekende storingsbron maar de bobine of ontstekingsspoelen die al weer een jaartje of 30 en meer oud zijn kunnen er ook wat van.
Onderstaande foto is van een gesloopte ontstekingsspoel uit een bosch systeem wat zeer veel gebruikt is bij eigenlijk alle bromfietsen made in europa deze spoel vonkte als een gek maar als deze warm begon te worden was het in eens afgelopen en stond je stil.
Even afkoelen en alles was weer normaal en de brom liep weer als een nieuwe, natuurlijk wilde ik weten wat er mis was en heb deze spoel letterlijk gesloopt.
Wat bleek de opgewonde koperdraad is voor de isolatie ondergedompeld in schellak en laat deze schellak in de loop der jaren nou totaal zijn vergaan hierdoor kunnen de windingen met elkaar in verbinding komen en zo een kortsluiting veroorzaken.
Bekijke de foto maar eens goed dan kan je zien dat de lak er geheel van is losgelaten en de draad op sommige plaatsen behoorlijk tegen elkaar heeft liggen vonken.
Gert

Deze problemen komen namelijk bij alle type en merken ontstekingssystemen voor!
Condensator is een bekende storingsbron maar de bobine of ontstekingsspoelen die al weer een jaartje of 30 en meer oud zijn kunnen er ook wat van.
Onderstaande foto is van een gesloopte ontstekingsspoel uit een bosch systeem wat zeer veel gebruikt is bij eigenlijk alle bromfietsen made in europa deze spoel vonkte als een gek maar als deze warm begon te worden was het in eens afgelopen en stond je stil.
Even afkoelen en alles was weer normaal en de brom liep weer als een nieuwe, natuurlijk wilde ik weten wat er mis was en heb deze spoel letterlijk gesloopt.
Wat bleek de opgewonde koperdraad is voor de isolatie ondergedompeld in schellak en laat deze schellak in de loop der jaren nou totaal zijn vergaan hierdoor kunnen de windingen met elkaar in verbinding komen en zo een kortsluiting veroorzaken.
Bekijke de foto maar eens goed dan kan je zien dat de lak er geheel van is losgelaten en de draad op sommige plaatsen behoorlijk tegen elkaar heeft liggen vonken.
Gert

-
- Tombo is mijn testpiloot
- Berichten: 14485
- Lid geworden op: 27 dec 2006, 11:58
- Locatie: hilversum
Ga je er nu een paar sokken van breien
moet nog aan gewerkt worden maar ok als ik tijd heb ;)
http://www.ginostuning.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ginostuning.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
- gklijnhout
- 250km gereden
- Berichten: 305
- Lid geworden op: 03 jul 2011, 18:58
- Locatie: Duiven
ginofs1 schreef:Ga je er nu een paar sokken van breien
Wilde ik eerst wel maar ook bij de andere merken bromfietseigenaren zijn er enkele die niet willen geloven waarom je geld uit moet geven voor zo een "stom" spoeltje in combinatie met een paar nieuwe contactpuntjes en condensator en daardoor weer een aantal jaartjes zonder problemen verder kunt.
Ik heb dit bolletje koperdraad dan ook boven de werkbank hangen zodat hij goed is te zien, ruiken en voor onze "Hollandse"vrienden is aan te raken


Gert
-
- 10000km gereden
- Berichten: 12187
- Lid geworden op: 12 sep 2006, 19:02
- Locatie: Mariakerke-Gent-Baasrode
- Contacteer:
sobw in opbouw schreef:Friso Versteeg schreef:Dat kan ik er nog wel bij zeggen, dat hijwel stationair blijft lopen en na gas te geven uitvalt.
Ook rijd mijn FS1 met lichten aan niet harder dan 20 km/h
![]()
ben benieuwd wie hier een taart krijgt
doe mij maar een in mn gezicht, kan er nog es gelachen worden!
(lijkt de laatste tijd wel een probleem op het forum

when men were men, and helmets were for divers
YamaSam schreef:sobw in opbouw schreef:Friso Versteeg schreef:Dat kan ik er nog wel bij zeggen, dat hijwel stationair blijft lopen en na gas te geven uitvalt.
Ook rijd mijn FS1 met lichten aan niet harder dan 20 km/h
![]()
ben benieuwd wie hier een taart krijgt
doe mij maar een in mn gezicht, kan er nog es gelachen worden!
(lijkt de laatste tijd wel een probleem op het forum)
je moet altijd blijven lachen Sam!
een goeie discussie op zijn tijd kan geen kwaad en het is maar goed dat
we niet allemaal dezelfde meningen ervaringen en kennis hebben dan was
er niks meer te leren

Jordi
-
- 5000km gereden
- Berichten: 5445
- Lid geworden op: 06 jun 2007, 11:19
- Locatie: Mieldere
sobw in opbouw schreef:YamaSam schreef:sobw in opbouw schreef:Friso Versteeg schreef:Dat kan ik er nog wel bij zeggen, dat hijwel stationair blijft lopen en na gas te geven uitvalt.
Ook rijd mijn FS1 met lichten aan niet harder dan 20 km/h
![]()
ben benieuwd wie hier een taart krijgt
doe mij maar een in mn gezicht, kan er nog es gelachen worden!
(lijkt de laatste tijd wel een probleem op het forum)
je moet altijd blijven lachen Sam!
een goeie discussie op zijn tijd kan geen kwaad en het is maar goed dat
we niet allemaal dezelfde meningen ervaringen en kennis hebben dan was
er niks meer te leren![]()
Jordi
Sam blijft altijd wel lachen ....
Wie naar het verleden kijkt, staat met zijn rug naar de toekomst.
- NIX
- 10000km gereden
- Berichten: 10822
- Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
- Locatie: Milsbeek
Friso Versteeg schreef:Dat kan ik er nog wel bij zeggen, dat hijwel stationair blijft lopen en na gas te geven uitvalt.
Ook rijd mijn FS1 met lichten aan niet harder dan 20 km/h
Had je ook in je eerste post kunnen zeggen. Aan halve gegevens hebben we weinig, dan krijg je slechte adviezen. We moeten afgaan op wat jij doorgeeft.
Kijk eerst even in de FAQ.
-
- Aan het inrijden
- Berichten: 35
- Lid geworden op: 10 apr 2013, 19:39
Update:
Heb de bobine vervangen en gelukkig ging hij aan. In zijn normale stand reed die als een zonnetje maar in de lichtstand kwam ik niet weg (tot 20km/h).
Rare is dat wanneer ik eerst in zijn normale stand boven de 25km/h kwam en daarna overschakelde in de lichtstand deed alles het wel weer goed. Moet er wel bij vermeld worden dat de accu helemaal leeg is dus ik denk dat de accu te veel energie nodig heeft om goed weg te kunnen rijdenen wanneer die boven bepaalde snelheid is dat er dan genoeg energie overblijft om harder te kunnen rijden.
Verbeter maar als ik het fout heb want ik ben ook nog maar een broekkie op dit gebied en sta open voor nieuwe informatie
NB: ik heb de condensator nog niet vervangen, dat ga ik doen als ik weer stil kom te staan aangezien ik dan zeker weet dat de bobine niet kapot is.
Heb de bobine vervangen en gelukkig ging hij aan. In zijn normale stand reed die als een zonnetje maar in de lichtstand kwam ik niet weg (tot 20km/h).
Rare is dat wanneer ik eerst in zijn normale stand boven de 25km/h kwam en daarna overschakelde in de lichtstand deed alles het wel weer goed. Moet er wel bij vermeld worden dat de accu helemaal leeg is dus ik denk dat de accu te veel energie nodig heeft om goed weg te kunnen rijdenen wanneer die boven bepaalde snelheid is dat er dan genoeg energie overblijft om harder te kunnen rijden.
Verbeter maar als ik het fout heb want ik ben ook nog maar een broekkie op dit gebied en sta open voor nieuwe informatie

NB: ik heb de condensator nog niet vervangen, dat ga ik doen als ik weer stil kom te staan aangezien ik dan zeker weet dat de bobine niet kapot is.
-
- Aan het inrijden
- Berichten: 35
- Lid geworden op: 10 apr 2013, 19:39