contactpunten

Alles over de techniek en sleutelen
bikeboy
100km gereden
100km gereden
Berichten: 162
Lid geworden op: 11 mar 2012, 18:21
Locatie: almere

Bericht door bikeboy »

ja precies gouden gids tussen de puntjes en dan het schroefje vast draaien rijd als een zonnetje :bla:
David
1000km gereden
1000km gereden
Berichten: 1049
Lid geworden op: 18 nov 2009, 18:17
Locatie: Hever

Bericht door David »

NIX schreef:Doe het lekker zoals jullie het willen, wij snappen er hier niets van. Klaar.


Natuurlijk weer even veralgemenen. typisch :roll:
fs-ael
2000km gereden
2000km gereden
Berichten: 2158
Lid geworden op: 17 jun 2006, 21:02
Locatie: Andel / Ael

Bericht door fs-ael »

och, probeer gewoon even allebei dan merk je vanzelf wat het beste is.
Met proberen leer je ook meer. :wink:
https://myalbum.com/album/hNgVC9yA10T8" onclick="window.open(this.href);return false;
woers
1000km gereden
1000km gereden
Berichten: 1025
Lid geworden op: 17 mei 2012, 21:57
Locatie: Belgie Zaventem

Bericht door woers »

Ik weet nog dat hij gewoon zei: zet ze op 1.35. Dat is alles. Vroeg ik me nu dus gewoon effe af he ...

Sorry voor de irritaties!
Yamaha Sheriff '81
Yamaha F5B '69
Yamaha RD50mx Project '82
Yamaha Chappy '84
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10820
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

David schreef:
NIX schreef:Doe het lekker zoals jullie het willen, wij snappen er hier niets van. Klaar.


Natuurlijk weer even veralgemenen. typisch :roll:


Dit is niet veralgemeniseren, dit is gewoon het eerst vragen terwijl het zowel duidelijk in de FAQ staat en al een paar keer is uitgelegd en vervolgens het nog steeds beter weet. Typisch is dat dat irritatie opwekt, ook al is het misschien een vriendje van je. Dat ik wat chagrijnig reageer is niet typisch, doorgans ben ik behulpzam, dat is wat er gebeurt als mensen gewoon niet luisteren naar de uitleg.

Als er gevraagd zou worden waarom wel of niet 1,35 of 1,8 zou ik dat gewoon uitleggen, maar er werd hier niets gevraagd, er werd irritant gedaan en dat is echt heel vermoeiend.
Kijk eerst even in de FAQ.
woers
1000km gereden
1000km gereden
Berichten: 1025
Lid geworden op: 17 mei 2012, 21:57
Locatie: Belgie Zaventem

Bericht door woers »

Hee Nix!

Ik zei ook maar gewoon
woers schreef:Neenee, Richard zei me dat ik hem op 1.35 moest zetten. :lol:


Dat was ook voor te lachen he! :wink:

En wees maar zeker dat ik je geloof als je zegt dat het op 1.8 moet. Zou je 2.5 zeggen, zou ik je nog geloven! :lol:
Yamaha Sheriff '81
Yamaha F5B '69
Yamaha RD50mx Project '82
Yamaha Chappy '84
David
1000km gereden
1000km gereden
Berichten: 1049
Lid geworden op: 18 nov 2009, 18:17
Locatie: Hever

Bericht door David »

NIX schreef:
David schreef:
NIX schreef:Doe het lekker zoals jullie het willen, wij snappen er hier niets van. Klaar.


Natuurlijk weer even veralgemenen. typisch :roll:


Dit is niet veralgemeniseren, dit is gewoon het eerst vragen terwijl het zowel duidelijk in de FAQ staat en al een paar keer is uitgelegd en vervolgens het nog steeds beter weet. Typisch is dat dat irritatie opwekt, ook al is het misschien een vriendje van je. Dat ik wat chagrijnig reageer is niet typisch, doorgans ben ik behulpzam, dat is wat er gebeurt als mensen gewoon niet luisteren naar de uitleg.

Als er gevraagd zou worden waarom wel of niet 1,35 of 1,8 zou ik dat gewoon uitleggen, maar er werd hier niets gevraagd, er werd irritant gedaan en dat is echt heel vermoeiend.


Het gaat mij er gewoon om dat je naar ons verwijst terwijl wij juist ook probeerden duidelijk te maken aan woers dat 1,35 niet klopt
En je hebt zeker gelijk, behulpzaam ben je en ik kan er in komen dat het irritant is als mensen niet luisteren
woers
1000km gereden
1000km gereden
Berichten: 1025
Lid geworden op: 17 mei 2012, 21:57
Locatie: Belgie Zaventem

Bericht door woers »

Okee, nu dat dat uitgepraat is.
Kan iemand aan het groentje hier (ik mezelf dan.) uitleggen waarom 1.6 a 1.8? :lol:

Staat niet in de faq ... Want ik bedoel dus echt de techniek waarom.
En dus wat de punten doen.
Yamaha Sheriff '81
Yamaha F5B '69
Yamaha RD50mx Project '82
Yamaha Chappy '84
Gebruikersavatar
hans.m
1500km gereden
1500km gereden
Berichten: 1684
Lid geworden op: 29 mei 2011, 21:41
Locatie: Nijlen, België

Bericht door hans.m »

woers schreef: Staat niet in de faq ... Want ik bedoel dus echt de techniek waarom.
En dus wat de punten doen.


lees dit dan maar eens. :roll:
http://www.fs1forum.com/Ontsteking.html
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10820
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

David schreef:Het gaat mij er gewoon om dat je naar ons verwijst terwijl wij juist ook probeerden duidelijk te maken aan woers dat 1,35 niet klopt
En je hebt zeker gelijk, behulpzaam ben je en ik kan er in komen dat het irritant is als mensen niet luisteren


Ik weet niet waarom je denkt dat ik naar jou verwees. Dat deed ik namelijk niet. Verder zijn we het blijkbaar eens.
Kijk eerst even in de FAQ.
David
1000km gereden
1000km gereden
Berichten: 1049
Lid geworden op: 18 nov 2009, 18:17
Locatie: Hever

Bericht door David »

NIX schreef:
David schreef:Het gaat mij er gewoon om dat je naar ons verwijst terwijl wij juist ook probeerden duidelijk te maken aan woers dat 1,35 niet klopt
En je hebt zeker gelijk, behulpzaam ben je en ik kan er in komen dat het irritant is als mensen niet luisteren


Ik weet niet waarom je denkt dat ik naar jou verwees. Dat deed ik namelijk niet. Verder zijn we het blijkbaar eens.


In dat geval neem ik mijn woorden terug :wink:
Gebruikersavatar
gklijnhout
250km gereden
250km gereden
Berichten: 305
Lid geworden op: 03 jul 2011, 18:58
Locatie: Duiven

Bericht door gklijnhout »

Wouter,

1,8 mm houdt in vaktaal in dat dit het ontstekingstijdstip is.
Deze maat is voor iedere contructie van motoren weer anders en wordt dan ook op de fabriek zorgvuldig bepaald.
Bij onze FS1 is dit een voorontsteking van 1.8 mm voor het bdp dat houdt in dat de bougie zijn vonk begint te starten wanneer je zuiger 1.8 mm voor dat deze zijn uiterste bovenste punt bereikt, dit is noodzakelijk omdat het rijp worden van je vonk net als het aansteken van een lucifer wat tijd nodig heeft daarnaast het aansteken van je benzine lucht mengsel ook nog eens wat tijd kost.
De constructeur wil om je motor optimaal te laten presteren er voor zorgen dat wanneer je zuiger net voorbij zijn bovenste punt is de maximale optater naar onder krijgt en daardoor zijn energie ook maximaal afgeeft aan de krukas zou je de onsteking te vroeg in laten gaan dan verlies je heel veel energie doordat je zuiger nog naar boven komt en dan eerst wordt afgeremt en dan pas weer naar onder kan.
Doe je het omgekeerde dus de explosie te laat dws je zuiger is al door het bovenste punt heen dan verlies je ook vermogen doordat de slag die deze nog maakt naar onder kleiner is.
Daarnaast kleven er nog meer nadelen aan te laat of te vroeg zeker te vroeg kan je zuiger en cilinder vernielen doordat je motor grote kans maakt te gaan pingelen dit houdt in doordat je motor door deze vroege ontsteking veel te heet zal worden er een grote kans ontstaat dat dat het aanwezige benzinemengsel spontaan ontbrandt dit met als gevolg nog weer een hogere temperatuur waardoor je zuiger zeker zal smelten.
Bij een te late ontsteking gaat een groot deel van je brandbare mengsel vroegtijdig en verloren je uitlaat in hierdoor loopt je uitlaatgastemperatuur extreem hoog op dat wat ook buiten zeer veel vermogensverlies ook weer schade kan toebrengen aan delen hier in de buurt.
Langdurig rijden met een te late ontsteking is vaak duidelijk herkenbaar een een extreem diep blauw verkleurde uitlaatbocht.
Laat je niet gek maken en luister naar de kenners die je al de juiste informatie hebben gegeven je ontsteking moet 1,8 mm voordat je zuiger boven is afgesteld zijn.
Hoe doe je dit,
Haal links de motordeksel er af zodat je goed bij het vliegwiel kan haal vervolgens je bougie er uit en druk daarna je kickstarter naar onder kijk hierbij eens naar je vliegwiel en onthoudt welke kant deze op draait dit laatste nooit meer vergeten dit is namelijk de DRAAIRICHTING.
Als je de oude contactpuntjes wil blijven gebruiken zal je eerst moeten kijken of de contactvlakken nog geheel vlak zijn zo niet dat leen bij je moeder, zuster of tante een metalen nagelvijl en haal deze er eerst tussen door zodat de hoge scherpe punten weg zijn nagevijl niet meer terug geven maar bewaren bij de rest van je sleutels.
Nu steek je het juiste gereedschap en als je dat niet hebt een dunne schroevendraaier door het bougiegat recht naar binnen totdat je de zuiger voelt zitten en draait met je andere hand voorzichtig je vliegwiel IN DE DRAAIRICHTING zodat je voelt dat de zuiger naar boven komt en bepaal je EXACT de plaats waar deze moet stilstaan op 1,8 mm voordat deze geheel boven is hierbij nooit je vliegwiel terug draaien maar alleen maar volle slagen doordraaien om opnieuw te kunnen meten.
Als je voor 500% zeker weet dat je de juiste plaats dus die 1,8 mm hebt gevonden dan merk je het vliegwiel even ten opzichte van het carterdeksel zodat je altijd weet waar deze plaats zit en hoef je eigenlijk nooit meer te meten je hebt immers nu een merkteken.
Sommige FS1 hebben standaard een merkteken in de vorm van een stripje en een streepje je zou deze nu kunnen opzoeken.
Wat je nu moet doen is een strookje vloeipapier daar waar je normaal een rokertje van draait tussen de contactpuntjes klemmen waarna je het vliegwiel nogsteeds in de DRAAIRICHTING naar je merkten draait nu moet je de contactpuntjes zo afstellen dus meer open of minder open totdat je vloeitje als je hier heel zachtjes aan trekt op het moment dat de merktekens tegen over elkaar staan los zit en er tussenuit kan.
Te controleren door je merktekens eerst 2 mm voor dat deze tegen over elkaar staan dan zit het vloeitje vast en draai deze tekens tegen over elkaar dan zit het vloeitje net los.
Het is voor iemand die het nog nooit gedaan heeft een heel gepiel maar je leert hier wel heel veel van.

Na een juiste afstelling gebeurt het volgende, als je motor loopt gaan iedere keer 1,8 mm voordat je zuiger weer boven komt de contactpuntjes open hierdoor gebeurt er heel veel in je ontsteking waar ik nu even niet op in ga maar op dat moment start wel je vonk bij de bougie en is samen met alle andere elementen presies op tijd voor de grote boem in je cilinder waardoor de zuiger optimaal gebruik maakt van alle krachten die nodig zijn om deze naar onder te duwen.

Bij opgevoerde of juiste extreem tamme motoren is deze 1,8 mm groter of kleiner dit is vaak bij onze kleine motoren om de factor t de tijd dus te overbruggen.
Dit laatste moet je maar even terzijde leggen.

Suc 6 bij het afstellen waarbij je zal zien dat als alle andere zaken die al veelvuldig op dit forum zijn genoemd in orde zijn weer lekker zal lopen en optimaal zijn vermogen weer zal geven.

gert
ginofs1
Tombo is mijn testpiloot
Tombo is mijn testpiloot
Berichten: 14485
Lid geworden op: 27 dec 2006, 11:58
Locatie: hilversum

Bericht door ginofs1 »

Met een tamme cilinder, een F5B bijvoorbeeld.
Kan je de ontsteking wel op 1,6 voor zetten.
Maar bij een hoog toeren cilinder is 1,8 tot 2.0 wel lekker.
Het ontstekings tijstip is zeer belangrijk, en o zo gevaarlijk om mee te spelen.
Pruts je ontsteking nu maar zo dat je tussen de 1.6 en 1.8 zit dan is het goed en veilig.
Doe je het anders geen probleem, maar later niet huilen.

kus gino
Laatst gewijzigd door ginofs1 op 23 dec 2012, 20:17, 1 keer totaal gewijzigd.
moet nog aan gewerkt worden maar ok als ik tijd heb ;)
http://www.ginostuning.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Zorro

Bericht door Zorro »

Ik zal proberen om het aan je uit te leggen vanuit een ander benadering.

In de link wordt prima uitgelegd hoe een contactpuntontsteking werkt. In dat verhaal wordt echter niet omschreven waarom de bougie moet vonken op het moment dat de zuiger nog voor het Bovenste Dode Punt is. En dat is volgens mij jouw vraag?

Voor de omschreven motor is dit 1.8 mm (bij auto's spreekt met over het aantal graden voor het BDP). De reden is simpel. Het gasmengsel heeft een bepaalde tijd nodig om volledig tot ontbranding te komen. Wanneer de bougie vonkt duurt het enige milliseconden voordat het mengsel volledig ontbrandt en maximale druk geeft op de bovenkant van de zuiger. Als de bougie te vroeg vonkt, dan is de verbranding al zo volledig dat het zelfs mogelijk is dat de maximale druk op de zuiger is bereikt voordat de zuiger in het BDP is. Dit is funest voor het inwendige van de motor (drijfstang, lagers.). In extreme gevallen gaat de motor zelfs achteruit draaien.

Bij een te late ontsteking (1.35mm voor BDP :wink: ) is de zuiger al op weg naar het Onderste Dode Punt en geeft de ontbranding weinig druk op de bovenkant van de zuiger. De motor komt dan niet aan zijn maximale vermogen.

Bij simpele motoren, als het blokje wat onder de FS1 hangt, is de ingestelde ontstekingstijdstip onder alle omstandigheden en toerentallen vast ingesteld. Bij geavanceerde ontstekingsmechanisme, elektronisch, CDI, wordt het ontstekingstijdstip aangepast aan, met name, het toerental van de motor.
Je kunt je voorstellen dat bij een hoger toerental de snelheid waarop de zuiger beweegt toeneemt. Er is dus steeds minder tijd voor het mengsel om volledig te ontbranden op het juiste moment. Aangezien er niets kan wijzigen aan de tijd die het mengsel nodig heeft om te ontbranden moet het tijdstip dat de vonk afgegeven worden vervroegd. Dit wordt bij geavanceerde systemen electronisch geregeld door de CDI (Capacitive Discharge Ignition).
In vroegere tijden werd dit mechanisch gedaan door gebruik te maken van het toenemende vacuüm in het inlaatspruitstuk van een motor bij toename van het toerental.

Tot zover les 1 haha, ik heb geprobeerd het wat simpel te houden, hoop dat het niet te technisch voor je is geworden.
Zorro

Bericht door Zorro »

Oeps, terwijl ik mijn antwoord aan het dichten was waren er nog meer bezig een antwoord te verzinnen, haha. Als je het nou niet snapt adviseer ik je te gaan voor de elektrische fiets :lol: :lol:
Plaats reactie