ZUIGERSPELING ????

Alles over de techniek en sleutelen
tim007
50km gereden
50km gereden
Berichten: 76
Lid geworden op: 21 dec 2008, 23:03

ZUIGERSPELING ????

Bericht door tim007 »

Mensen,

ik heb een originele gebruikte 60cc fs1 cilinder, maar helaas er moet een nieuwe zuiger in

Cilinder is helemaal nagekeken [geen krassen-versleten wand-ect ect].

De vraag is dus, hoeveel zuigerspeling mag de nieuwe zuiger hebben als ie zonder veren in de cilinder zit ?


Dank alvast
YamaSam
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 12187
Lid geworden op: 12 sep 2006, 19:02
Locatie: Mariakerke-Gent-Baasrode
Contacteer:

Bericht door YamaSam »

hier is al heelwat over afgezeverd hier,

als de vraag is hoeveel mág ie hebben, dan zou ik 'heelwat' zeggen :)

ik ben al lopende fs1's tegengekomen waar er in koude toestand aan de kop bovenaan bijna een halve mm vrij was, dus dat valt best mee.

té krap krijg je problemen bij de minste overhitting van de cilinder..

belangrijker volgens mij is de segmentkopspeling, die mag niet kleiner zijn dan 2 tienden mm :wink:
when men were men, and helmets were for divers
tim007
50km gereden
50km gereden
Berichten: 76
Lid geworden op: 21 dec 2008, 23:03

Bericht door tim007 »

Ok , dan je alvast.

Maar wat is precies segmentkopspeling?
Gebruikersavatar
Triforce
2500km gereden
2500km gereden
Berichten: 4927
Lid geworden op: 05 dec 2007, 19:50
Locatie: Zwolle

Bericht door Triforce »

tim007 schreef:Ok , dan je alvast.

Maar wat is precies segmentkopspeling?


Volgens mij de Zuigerveer speling
YamaSam
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 12187
Lid geworden op: 12 sep 2006, 19:02
Locatie: Mariakerke-Gent-Baasrode
Contacteer:

Bericht door YamaSam »

ja, de ruimte die overblijft tussen de koppen van de zuigerveer, als je die monteert in de cilinder, bovenaan, zonder piston ;)
when men were men, and helmets were for divers
tim007
50km gereden
50km gereden
Berichten: 76
Lid geworden op: 21 dec 2008, 23:03

Bericht door tim007 »

Ja , dat wist ik , sorry de benaming [segmentkopspeling] zegt mij niets. :wink:

Ik heb er wel een zuiger bij, maar die is wat taps en heeft bovenin zonder veren wel 3 tiende speling.

Overigens onderkant zuiger is netjes passend met 1 tiende speling.
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10820
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

Lekker die erin stoppen dan.

Ter info: nieuw wordt een FS1 zuiger op 0,05mm speling geboord. Na inrijden kan die zomaar 2x zo groot zijn, maar je mag alleen maar hopen dat je in die periode niets laat warmlopen. En daarna ook niet. Tegen de tijd dat je de zuiger hoort rammelen, heeft ie lekker veel speling en kun je nog een eeuwigheid kilometers blijven maken. Hij heeft dan koud een speling die bij andere merken afkeur betekent, maar een FS1 is een heethoofd die juist het hardst blijft lopen met zoveel speling. Jouw iets tapse zuiger is prima zo, bovenaan wordt ie nou eenmaal heter dan onderaan. Eenmaal op bedrijfstemperatuur (dus als ie nog net niet smelt) is ie weer bijna recht.
Kijk eerst even in de FAQ.
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18356
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Bericht door Tombo »

Officieel 4 honderdste mm speling dacht ik
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10820
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

Nee, dat doet Gino omdat ie graag gevaarlijk leeft.
Kijk eerst even in de FAQ.
tim007
50km gereden
50km gereden
Berichten: 76
Lid geworden op: 21 dec 2008, 23:03

Bericht door tim007 »

Dank jullie voor de info, ik denk dat ik het maar gewoon moet proberen met alleen nieuwe zuigerveren erop.

Kijken wat ie doet qua compressie en evt hevig rammelen.[of niet]

Anders een goed merk nieuwe zuiger erin met ietwat minder speling.


Nogmaals dank u !
YamaSam
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 12187
Lid geworden op: 12 sep 2006, 19:02
Locatie: Mariakerke-Gent-Baasrode
Contacteer:

Bericht door YamaSam »

schuur nu maar gewoon die koppen op 0.2, en monteren die zuiger :wink:

ten top moet je alles monteren en opwarmen tot de verwachte bedrijfstemperatuur, en dan meten,

zo zijn die waarden in hondersten ook werkelijk te meten,

maar rijden, en ook hard rijden, doet ie ook met op dat vlak een korrel zout :wink:
when men were men, and helmets were for divers
koppel
1500km gereden
1500km gereden
Berichten: 1784
Lid geworden op: 12 nov 2006, 16:22

Bericht door koppel »

een originele 60 cc cylinder................die kom je niet vaak tegen............ik heb er een met code J5

het officiele yamaha werkplaatshandboek geeft een zuigerspeling aan van 0,035 - 0,04 mm en een zuigerveerspeling tussen de 0,15 en 0,35 mm

overigens moet de bovenste veer van het keystone type zijn

bij immi spul zou ik de speling wat ruimer nemen

bij zuigers met L-veren zie ik vaak dat de veer totaal geen slotspeling heeft, zou ook veel compressieverlies tot gevolg hebben, maar hoe zit dat dan met uitzetten?
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10820
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

Een L-veer wordt meestal zo hard tegen de wand gedrukt dat alles vooral hard slijt. Echt vermogenswinst bij onze FS1-tjes heb ik nooit ervaren met zo'n ding, wel panne en slijtage.
Kijk eerst even in de FAQ.
koppel
1500km gereden
1500km gereden
Berichten: 1784
Lid geworden op: 12 nov 2006, 16:22

Bericht door koppel »

al die AJH/eurocylindro/athena/zeta cylinders worden/werden geleverd met L-veer zuiger (1 zuigerveer)

nooit problemen mee gehad
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10820
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

Dat zijn nicasil cilinders, geen gietijzeren. Overigens had ik altijd zuigers met weliswaar 1 veer, maar geen L-veer. En ik heb er ook wel eens een nicasil wandje uit gereden. Vooral bovenaan bij de stootrand wilden ze wel eens gaan brokkelen.
Kijk eerst even in de FAQ.
Plaats reactie