Brambo's sherrif blok problemen

Alles over de techniek en sleutelen
Brambo

Brambo's sherrif blok problemen

Bericht door Brambo »

Ha form leden

op aanraden van onze ervaringsdeskundige het blok maar weer gedemonteerd en o pde werkbank gesplitst.
nu ik aantref is blijkbaar niet een gereviseerd blok maar eerder een ver***** blok.
als eerste de cilinder en kop verwijder daar zag ik bij de pakking dat deze gelekt had.
vreemde zaak want ik kon de clinder moeren niet verder aandraaien, maar goed.
de olie keering achter de contactpunen was ook lek dus ook hier valse lucht.

op de eerste foto is te zien dat de vloeibare pakking van de middencarters niet echt dicht was, nu weet ik waarom mijn olie pijl nooit 600cc was
hij trok de olie uit het carter de cilinder in.
dat verklaart eigenlijk dus meteen het beroerde starten en al helemaal niet lopen.

er zijn maar twee lagers vervangen aan het blok want dit is te zien op het logo het zijn namelijk SK Flagers
de andere lagers (krukas) zijn het merk koyo Japan.
ik snap wel waarom want het lager van de dikke kant van de krukas zat namelijk muurvast.
en draaide niet echt lekker meer (speling axiaal) en zwarte smurrie in het carter en zwart lager (van de kitte)
na het verwijderen is te zien dat er wat bramen op geslagen zijn.
nu is de vraag of ik een nieuwe of gebruikte krukas moet gebruiken te meer omdat de naald lagers van de zuiger ook speling hadden op de drijf stang.

ik zal de foto's erbij doen.
zoals te zien hebben de carters allebij een ander nummer klopt dit?
maar goed i kzal maar weer even sparen voor onderdelen ik heb het gevoel dat ik weer terug bij af ben,wat een tegenvaller.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
rickdtm

Bericht door rickdtm »

hoi brambo,

wat een tegenvaller, heb je net de rest mooi en dan dit....... :(
ik heb anders nog wel een blok liggen van een sheriff. (5a3-000825)
ik hoop dat je snel weer kan rijden,veel succes.

mvg :)
koppel
1500km gereden
1500km gereden

Bericht door koppel »

wat ik al eerder vermelde; voor een "zogenaamd gereviseerd blok" geef ik niks, ik stuur een rekening om alles weer in orde te maken, alleen voor nog niet geopende blokken en "speciale blokken" (zeldzame code, 5 bak, etc) betaal ik een nette prijs.

op het eerste gezicht valt het wel mee, al kan ik mij de frustratie voorstellen, met een beetje mazzel maak je dat blokje voor een paar tientjes of iets meer weer helemaal goed.

vervang alle lagers (C3), en keerringen van een goed merk (origineel/BAC of Elring), en uiteraard de pakkingen (let op pasvorm), bestel een nieuw drijfstangsetje, dacht iets van drie tientjes, en laat dit persen bij een bedrijf wat hier de apparatuur en kennis voor heeft (meteen ff meten op slingering/onbalans).

dat van die cylinder / kop lekkage is mij niet duidelijk; waar zit de lekkage; tussen kop en cylinder of tussen carter en cylinder? in eerste geval vaak kromme kop, kan gevlakt worden, in tweede geval krom pasvlak van de cylinder of dat een koelrib het carter eerder raakt dan de pasvlakken, komt voor bij goedkope immi cylinders, voor je gevoel zitten de moeren vast maar de zaak lekt enorm.

echter zal ik het hele blok niet meer vertrouwen als er zo aan geprutst is, met een partsmanual of werkplaatshandboek alles heel nauwkeurig controleren en monteren, elk ringetjes, busje, clipje etc...........fabrikanten monteren niets voor de lol of sier dus alles heeft een functie...........zeker bij oud type koppeling zitten vaak ringen verkeerd om, of in verkeerde volgorde of zijn gewoon weg.

goed sleutelen is voor 75% goed kijken, geduld hebben en het juiste gereedschap gebruiken.

kijk alles goed na, schroefdraden, koppelingshuis compleet, spiebanen van de assen, pakkingsvlakken, tandwielen, schakelvorken en klok.
Brambo

Bericht door Brambo »

ik zal zeker alles controleren.
de voet en koppaking lekken beide tenminste na verwijderen leksporen te zien, dwz dat er nattigheid tuusen de pakkingen en blok en kop zit.

ik zat te denken aan een nieuwe krukas want waarschijnljik heeft hij wat geweld gebruikt.

ff uitblazen
FS1SE
1000km gereden
1000km gereden

Bericht door FS1SE »

koppel schreef:wat ik al eerder vermelde; voor een "zogenaamd gereviseerd blok" geef ik niks, ik stuur een rekening om alles weer in orde te maken, alleen voor nog niet geopende blokken en "speciale blokken" (zeldzame code, 5 bak, etc) betaal ik een nette prijs.

op het eerste gezicht valt het wel mee, al kan ik mij de frustratie voorstellen, met een beetje mazzel maak je dat blokje voor een paar tientjes of iets meer weer helemaal goed.

vervang alle lagers (C3), en keerringen van een goed merk (origineel/BAC of Elring), en uiteraard de pakkingen (let op pasvorm), bestel een nieuw drijfstangsetje, dacht iets van drie tientjes, en laat dit persen bij een bedrijf wat hier de apparatuur en kennis voor heeft (meteen ff meten op slingering/onbalans).

dat van die cylinder / kop lekkage is mij niet duidelijk; waar zit de lekkage; tussen kop en cylinder of tussen carter en cylinder? in eerste geval vaak kromme kop, kan gevlakt worden, in tweede geval krom pasvlak van de cylinder of dat een koelrib het carter eerder raakt dan de pasvlakken, komt voor bij goedkope immi cylinders, voor je gevoel zitten de moeren vast maar de zaak lekt enorm.

echter zal ik het hele blok niet meer vertrouwen als er zo aan geprutst is, met een partsmanual of werkplaatshandboek alles heel nauwkeurig controleren en monteren, elk ringetjes, busje, clipje etc...........fabrikanten monteren niets voor de lol of sier dus alles heeft een functie...........zeker bij oud type koppeling zitten vaak ringen verkeerd om, of in verkeerde volgorde of zijn gewoon weg.

goed sleutelen is voor 75% goed kijken, geduld hebben en het juiste gereedschap gebruiken.

kijk alles goed na, schroefdraden, koppelingshuis compleet, spiebanen van de assen, pakkingsvlakken, tandwielen, schakelvorken en klok.

tandwiel lager en koppelings lager nooit vervangen voor c3 deze maken geen toeren en kan de extra speling alleen nagatief uit pakken
koppel
1500km gereden
1500km gereden

Bericht door koppel »

mischien ff wachten tot de tropische temperaturen voorbij zijn...

krukas kan je laten doen bij Frank motorrevisie in Hilversum, nieuwe kruk is niet nodig lijkt me, of zijn de schroefdraden ook vergalt, butsen erin geslagen met hamers?

wat voor cylinder is het? zeta/athena/yamaha? rest is troep...

eventueel kan je het blokje ook bij john/fs1parts brengen................kost wat maar dan is het goed.........heeft ook nog zat gebruikte kruks liggen...............fs1 kruks zijn heel goed zolang je hem gebruikt waar ie voor bedoeld is
Niels
Site Admin
Site Admin

Bericht door Niels »

FS1SE schreef:
koppel schreef:wat ik al eerder vermelde; voor een "zogenaamd gereviseerd blok" geef ik niks, ik stuur een rekening om alles weer in orde te maken, alleen voor nog niet geopende blokken en "speciale blokken" (zeldzame code, 5 bak, etc) betaal ik een nette prijs.

tandwiel lager en koppelings lager nooit vervangen voor c3 deze maken geen toeren en kan de extra speling alleen nagatief uit pakken

Inderdaad, anders zag je C3 ook wel in de fabrieksspecificaties terug.
C3 is een grotere speling en dat heeft alleen de krukas nodig omdat die "loeiheet" wordt.
De bak daarentegen niet en dan kan een te grote speling leiden tot het vastlopen van de bak en dat wil je niet :wink:
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank

Bericht door marco »

Toch goed dat je de boel open gemaakt hebt.
Yamaha Sheriff 1981
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank

Bericht door marco »

Nog vorderingen gemaakt?
Yamaha Sheriff 1981
Brambo

Bericht door Brambo »

nog even voor mijn vakantie wat kleine opdrachten uitvoeren en dan waarschijnlijk van het weekend mischien wat tijd om verder te gaan met het blok, maar dat zou ook vrijdag kunnen.

ik moest eerst van de frustratie af,ik was even bang dat het blok achter in sloot zou belanden(hahahah)

nee zonder gekheid ik er vrijdag mee aan de gang eens kijken of ik hem lopend krijg.
ik hou jullie op de hoogte .
want ik wil natuurlijk wel met beide brommers op een meeting komen.
NIX
10000km gereden
10000km gereden

Bericht door NIX »

Ik was al bang dat je een potje aan het janken was.
Kijk eerst even in de FAQ.
Brambo

Bericht door Brambo »

nee joh volgens mijn moeder ben ik grote vent en die mogen niet huilen.
hahahaha.

morgen heb ik wat tijd zal ik eens kijken wat ik kan bereiken met (Gereviseerde FS1)
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank

Bericht door marco »

Altijd rustig blijven als het ff niet lukt.
Beter een andere keer verder gaan dan de boel ff snel verknoeien.
Het komt allemaal weer goed en als je straks lekker op je brommer rijd ben je alles weer snel vergeten.
Yamaha Sheriff 1981
Brambo

Bericht door Brambo »

dat klinkt erg pedagogisch hahahaha

maar in ieder geval bedankt ik ga morgen een nieuwe krukas halen met lagers en keeringen en maar eens zien of hij wil doen wat er van em verwacht wordt.

uiteindelijk is dit een leer proces voor de volgende stap :
mijn jongens droom ,het bouwen van een replica lotus seven van westfield.
moet lukken alhoewel de stap van een tweetakt brommer naar een auto wel erg groot is .
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank

Bericht door marco »

Was de krukas niet goed meer dan?
Yamaha Sheriff 1981
Plaats reactie