
Tandwiel verhoudingen
- Triforce
- 2500km gereden
- Berichten: 4927
- Lid geworden op: 05 dec 2007, 19:50
- Locatie: Zwolle
NIX schreef:vermogen haal je niet uit tandwielen. Ik ga ervan uit dat je een 50cc FS1 cilinder hebt. Met 14/43 denk ik dat je niet in de 4 in de powerband gaat komen, dus dat je steeds terug valt als je naar 4 schakelt. Ik zou 13/43 pakken. Toeren maken zal ie dan zeker doen, maar je hebt nou eenmaal een FS1 cilinder.
14/43 is leuk voor een F5B of ori cilinder. Die hebben wat meer bottompower. Rijdt echt stukken relaxter en zuiniger en bijna net zo hard. Zeker met iemand achterop of met wind tegen.
Ik heb thuis nog een oude imi fs1 cilinder en die trekt 14/44 super makkelijk, zakte totaal niet in bij de overschakeling van 3 naar 4, trekt zelfs wat lagere toeren ook in de 4 (precies het zelfde met mijn 1Z cilinder alleen deze heeft een leukere powerband)

Proberen dot geen kwaad, behalve als je continue vol gas geeft of te lage toeren in een te hoge versnelling, dat vind de cilinder niet zo leuk en vaak gaat de zuiger dan vast zitten met een verkeerde afstelling
- Tombo
- 17500km gereden
- Berichten: 18356
- Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
- Locatie: Achterhoek
Ja, maar de ene imitatie cilinder is de andere imitatie cilinder niet. Zeker als je de imitaties van VroeGaH vergelijkt met die brakke chinese rommel van nu.
Mijn imitatie FS1 cilinder loopt 90 km/h, loopt wind tegen ook nog 80 km/h, trekt 13/39 makkelijk en ik kan gewoon 35 km/h in de 4 rijden en zonder dip naar z'n top trekken. Dus vergelijken heeft weinig zin
Mijn imitatie FS1 cilinder loopt 90 km/h, loopt wind tegen ook nog 80 km/h, trekt 13/39 makkelijk en ik kan gewoon 35 km/h in de 4 rijden en zonder dip naar z'n top trekken. Dus vergelijken heeft weinig zin

- Triforce
- 2500km gereden
- Berichten: 4927
- Lid geworden op: 05 dec 2007, 19:50
- Locatie: Zwolle
Tombo schreef:Ja, maar de ene imitatie cilinder is de andere imitatie cilinder niet. Zeker als je de imitaties van VroeGaH vergelijkt met die brakke chinese rommel van nu.
Mijn imitatie FS1 cilinder loopt 90 km/h, loopt wind tegen ook nog 80 km/h, trekt 13/39 makkelijk en ik kan gewoon 35 km/h in de 4 rijden en zonder dip naar z'n top trekken. Dus vergelijken heeft weinig zin
Dat is zeker waar, maar oude imi's zijn zowiezo beter dan de nieuwe imitatie zooi die wordt gemaakt, omdat toen de ori cilinders er ook waren en je die ook voor weinig kon kopen toen der tijd.
Dat is het enige wat ik wou zeggen, had het alleen op een andere verkeerde manier gebracht


Tombo schreef:Ja, maar de ene imitatie cilinder is de andere imitatie cilinder niet. Zeker als je de imitaties van VroeGaH vergelijkt met die brakke chinese rommel van nu.
Mijn imitatie FS1 cilinder loopt 90 km/h, loopt wind tegen ook nog 80 km/h, trekt 13/39 makkelijk en ik kan gewoon 35 km/h in de 4 rijden en zonder dip naar z'n top trekken. Dus vergelijken heeft weinig zin
dat is een goede imi cilinder

-
- 2500km gereden
- Berichten: 3738
- Lid geworden op: 11 jan 2008, 14:20
- Locatie: Dordrecht
NIX schreef:vermogen haal je niet uit tandwielen. Ik ga ervan uit dat je een 50cc FS1 cilinder hebt. Met 14/43 denk ik dat je niet in de 4 in de powerband gaat komen, dus dat je steeds terug valt als je naar 4 schakelt. Ik zou 13/43 pakken. Toeren maken zal ie dan zeker doen, maar je hebt nou eenmaal een FS1 cilinder.
14/43 is leuk voor een F5B of ori cilinder. Die hebben wat meer bottompower. Rijdt echt stukken relaxter en zuiniger en bijna net zo hard. Zeker met iemand achterop of met wind tegen.
Heeft het zin om de uitlaatpoort te verhogen/verbreden als je net iets vermogen te kort komt om van zijn 3 in zijn 4 (powerband) te komen

1978 chroom 60 cc
- NIX
- 10000km gereden
- Berichten: 10820
- Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
- Locatie: Milsbeek
Laars schreef:NIX schreef:vermogen haal je niet uit tandwielen. Ik ga ervan uit dat je een 50cc FS1 cilinder hebt. Met 14/43 denk ik dat je niet in de 4 in de powerband gaat komen, dus dat je steeds terug valt als je naar 4 schakelt. Ik zou 13/43 pakken. Toeren maken zal ie dan zeker doen, maar je hebt nou eenmaal een FS1 cilinder.
14/43 is leuk voor een F5B of ori cilinder. Die hebben wat meer bottompower. Rijdt echt stukken relaxter en zuiniger en bijna net zo hard. Zeker met iemand achterop of met wind tegen.
Heeft het zin om de uitlaatpoort te verhogen/verbreden als je net iets vermogen te kort komt om van zijn 3 in zijn 4 (powerband) te komen
Dar maak je de power band juist smaller mee en je verhoogt het toerental waar het vermogen vrij komt. Hoe hoeger een uitlaatpoort, hoe meer toeren hij kan maken, maar je verliest in verhouding nog veel meer aan de onderkant van de powerband. je kunt de verloren bottompower terug halen met voldoende compressie, voldoende voorontsteking en met ee wat grotere boring. Mogelijk helpt een Ginokopje nog meer. en in het uiterste geval moet je achter wat groter of voor wat kleiner.
Wat Tom zegt. Een FS1 timing is een smalle hoogtoerige powerband. Die cilinders zijn bedoeld om op een 5-bak te functioneren. De stap van 3 naar 4 bij een 4-bak is eigenlijk net iets te groot. Mijn favoriet is een iets uitgevijlde 60cc F5B. Die heeft dezelfde spoelpoorttiming en grootte als een FS1, maar een wat lagere uitlaatpoort. Dooe die een mm of 3-4 naar boven te vijlen, maak je hem flink hoogtoeriger, maar verliest ie minder aan de onderkant van de powerband dan een FS1. ij maakt ook wat minder toeren, maar is daardoor zuiniger en door de 60cc kun je ze aardig zwaar vertanden. Kijk eens naar het filmpje waar we op de meeting de berg af komen zetten aan het eind. Ik ben de voorste en ga op topsnelheid, 80km/u, maar dat is niet te horen. Veel brommers erachter maken heel wat meer toeren.
Kijk eerst even in de FAQ.
-
- 7500km gereden
- Berichten: 7718
- Lid geworden op: 29 mar 2009, 13:36
- Locatie: vlakbij marco want die woont ook in the-middle-of-nowhere-noord-holland net als niek trouwens
-
- 2500km gereden
- Berichten: 3738
- Lid geworden op: 11 jan 2008, 14:20
- Locatie: Dordrecht
NIX schreef:Laars schreef:NIX schreef:vermogen haal je niet uit tandwielen. Ik ga ervan uit dat je een 50cc FS1 cilinder hebt. Met 14/43 denk ik dat je niet in de 4 in de powerband gaat komen, dus dat je steeds terug valt als je naar 4 schakelt. Ik zou 13/43 pakken. Toeren maken zal ie dan zeker doen, maar je hebt nou eenmaal een FS1 cilinder.
14/43 is leuk voor een F5B of ori cilinder. Die hebben wat meer bottompower. Rijdt echt stukken relaxter en zuiniger en bijna net zo hard. Zeker met iemand achterop of met wind tegen.
Heeft het zin om de uitlaatpoort te verhogen/verbreden als je net iets vermogen te kort komt om van zijn 3 in zijn 4 (powerband) te komen
Dar maak je de power band juist smaller mee en je verhoogt het toerental waar het vermogen vrij komt. Hoe hoeger een uitlaatpoort, hoe meer toeren hij kan maken, maar je verliest in verhouding nog veel meer aan de onderkant van de powerband. je kunt de verloren bottompower terug halen met voldoende compressie, voldoende voorontsteking en met ee wat grotere boring. Mogelijk helpt een Ginokopje nog meer. en in het uiterste geval moet je achter wat groter of voor wat kleiner.
Wat Tom zegt. Een FS1 timing is een smalle hoogtoerige powerband. Die cilinders zijn bedoeld om op een 5-bak te functioneren. De stap van 3 naar 4 bij een 4-bak is eigenlijk net iets te groot. Mijn favoriet is een iets uitgevijlde 60cc F5B. Die heeft dezelfde spoelpoorttiming en grootte als een FS1, maar een wat lagere uitlaatpoort. Dooe die een mm of 3-4 naar boven te vijlen, maak je hem flink hoogtoeriger, maar verliest ie minder aan de onderkant van de powerband dan een FS1. ij maakt ook wat minder toeren, maar is daardoor zuiniger en door de 60cc kun je ze aardig zwaar vertanden. Kijk eens naar het filmpje waar we op de meeting de berg af komen zetten aan het eind. Ik ben de voorste en ga op topsnelheid, 80km/u, maar dat is niet te horen. Veel brommers erachter maken heel wat meer toeren.
Dank je wel HJ voor de duidelijke uitleg.
Het kwartje is gevallen!

1978 chroom 60 cc