Tandwiel verhoudingen
- zoef59
- 50km gereden
- Berichten: 54
- Lid geworden op: 28 jul 2009, 15:09
- Locatie: Exloo
Tandwiel verhoudingen
Hallo techneuten
Ik vroeg me af wat het verschil in snelheid en trekkracht is met de tandwiel verhouding 14/44 tenopzichte van 13/39 je kan dit geloof ik berekenen, wat zijn jullie ervaringen.
Ik vroeg me af wat het verschil in snelheid en trekkracht is met de tandwiel verhouding 14/44 tenopzichte van 13/39 je kan dit geloof ik berekenen, wat zijn jullie ervaringen.
Laatst gewijzigd door zoef59 op 01 apr 2010, 13:06, 1 keer totaal gewijzigd.
- Tombo
- 17500km gereden
- Berichten: 18356
- Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
- Locatie: Achterhoek
14/44 heeft een verhouding van 1:3,14
13/39 heeft een verhouding van 1:3
Met 13/39 zal je top hoger liggen, maar zal je minder had optrekken.
Ik heb toendertijd een excelsheet gemaakt hiervoor:
http://www.fs1forum.com/viewtopic.php?t=219
13/39 heeft een verhouding van 1:3
Met 13/39 zal je top hoger liggen, maar zal je minder had optrekken.
Ik heb toendertijd een excelsheet gemaakt hiervoor:
http://www.fs1forum.com/viewtopic.php?t=219
- NIX
- 10000km gereden
- Berichten: 10820
- Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
- Locatie: Milsbeek
-
- 500km gereden
- Berichten: 857
- Lid geworden op: 01 dec 2006, 15:26
- Locatie: Groesbeek, waar anders?
Arnoute schreef:als je een andere verhouding plaatst, kan het dan dat je minder snel gaat mee meer trekkracht hebt of???
Ja.
Bijv. 13/39 kan in theorie harder gaan dan 13/42. 13/42 zal weer sneller zijn met optrekken. Maar zoals HJ al opmerkt zal je brom voldoende vermogen moeten hebben om met die 13/39 daadwerkelijk 'op toeren' te kunnen komen.
- Aad
- 1500km gereden
- Berichten: 1773
- Lid geworden op: 03 mar 2007, 17:09
- Locatie: Rijssen - Overijssel
- Contacteer:
-
- 1500km gereden
- Berichten: 1784
- Lid geworden op: 12 nov 2006, 16:22
zit zo allemaal rond de 1 : 3 verhouding
afhankelijk van je setup, je lichaamsgewicht, de algehele conditie van de brommer en wat je er mee wilt, rijd je veel korte stukken door de stad of lange einden door de polder
dus soms wat lichter en soms wat zwaarder
aangezien je bij grote stappen de ketting moet gaan inkorten kan je het beste beginnen met voor en achter grote tandwielen, maximaal is 16 voor en ongeveer 44 achter, dat is zeer zwaar, mijn 2RU heeft 15/44.
voortandwiel wisselen is veel makkelijker dan achter, met een 44 achter kan je varieeren van bv 12 t/m 16 voor, waarbij 12/44 dan een hele lichte verhouding is.
beginnen met bv 16 voor en dan terugwerkend naar bv 12 heeft als voordeel dat je steeds een beetje ketting overhoud welk je kan inkorten, de ketting langer maken is lastiger.
afhankelijk van je setup, je lichaamsgewicht, de algehele conditie van de brommer en wat je er mee wilt, rijd je veel korte stukken door de stad of lange einden door de polder
dus soms wat lichter en soms wat zwaarder
aangezien je bij grote stappen de ketting moet gaan inkorten kan je het beste beginnen met voor en achter grote tandwielen, maximaal is 16 voor en ongeveer 44 achter, dat is zeer zwaar, mijn 2RU heeft 15/44.
voortandwiel wisselen is veel makkelijker dan achter, met een 44 achter kan je varieeren van bv 12 t/m 16 voor, waarbij 12/44 dan een hele lichte verhouding is.
beginnen met bv 16 voor en dan terugwerkend naar bv 12 heeft als voordeel dat je steeds een beetje ketting overhoud welk je kan inkorten, de ketting langer maken is lastiger.
- NIX
- 10000km gereden
- Berichten: 10820
- Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
- Locatie: Milsbeek
vermogen haal je niet uit tandwielen. Ik ga ervan uit dat je een 50cc FS1 cilinder hebt. Met 14/43 denk ik dat je niet in de 4 in de powerband gaat komen, dus dat je steeds terug valt als je naar 4 schakelt. Ik zou 13/43 pakken. Toeren maken zal ie dan zeker doen, maar je hebt nou eenmaal een FS1 cilinder.
14/43 is leuk voor een F5B of ori cilinder. Die hebben wat meer bottompower. Rijdt echt stukken relaxter en zuiniger en bijna net zo hard. Zeker met iemand achterop of met wind tegen.
14/43 is leuk voor een F5B of ori cilinder. Die hebben wat meer bottompower. Rijdt echt stukken relaxter en zuiniger en bijna net zo hard. Zeker met iemand achterop of met wind tegen.
Kijk eerst even in de FAQ.