Tandwiel verhoudingen

Alles over de techniek en sleutelen
Gebruikersavatar
zoef59
50km gereden
50km gereden
Berichten: 54
Lid geworden op: 28 jul 2009, 15:09
Locatie: Exloo

Tandwiel verhoudingen

Bericht door zoef59 »

Hallo techneuten

Ik vroeg me af wat het verschil in snelheid en trekkracht is met de tandwiel verhouding 14/44 tenopzichte van 13/39 je kan dit geloof ik berekenen, wat zijn jullie ervaringen.
Laatst gewijzigd door zoef59 op 01 apr 2010, 13:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18356
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Bericht door Tombo »

14/44 heeft een verhouding van 1:3,14
13/39 heeft een verhouding van 1:3

Met 13/39 zal je top hoger liggen, maar zal je minder had optrekken.
Ik heb toendertijd een excelsheet gemaakt hiervoor:
http://www.fs1forum.com/viewtopic.php?t=219
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10820
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

Deel ze maar. Dan zie je dat 13/39 zwaarder is dan 14/44. Hoe lager de uitkomst, hoe harder de motor moet kunnen werken. anders ga je theoretisch erg hard, maar mist de motor de power om je naar die snelheid te brengen.
Kijk eerst even in de FAQ.
Arnoute

Bericht door Arnoute »

als je een andere verhouding plaatst, kan het dan dat je minder snel gaat mee meer trekkracht hebt of???
wiebo
500km gereden
500km gereden
Berichten: 857
Lid geworden op: 01 dec 2006, 15:26
Locatie: Groesbeek, waar anders?

Bericht door wiebo »

Arnoute schreef:als je een andere verhouding plaatst, kan het dan dat je minder snel gaat mee meer trekkracht hebt of???

Ja.
Bijv. 13/39 kan in theorie harder gaan dan 13/42. 13/42 zal weer sneller zijn met optrekken. Maar zoals HJ al opmerkt zal je brom voldoende vermogen moeten hebben om met die 13/39 daadwerkelijk 'op toeren' te kunnen komen.
Roberto.B

Bericht door Roberto.B »

13/41 trekt snel op,... en hoge snelheid
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18356
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Bericht door Tombo »

Dat kan je zo niet stellen, dat is totaal afhankelijk van je setup
Roberto.B

Bericht door Roberto.B »

ik denk dat je het beste wat tandwielen kan kopen

en uitproberen wat je het beste vind rijden
Gebruikersavatar
Aad
1500km gereden
1500km gereden
Berichten: 1773
Lid geworden op: 03 mar 2007, 17:09
Locatie: Rijssen - Overijssel
Contacteer:

Bericht door Aad »

Roberto.B schreef:ik denk dat je het beste wat tandwielen kan kopen

en uitproberen wat je het beste vind rijden


Voor de meeste setups is 't inmiddels wel ongeveer bekend wat je meot hoor
Yamaha FS1 3e9 | Yamaha FS1 GS special
koppel
1500km gereden
1500km gereden
Berichten: 1784
Lid geworden op: 12 nov 2006, 16:22

Bericht door koppel »

zit zo allemaal rond de 1 : 3 verhouding

afhankelijk van je setup, je lichaamsgewicht, de algehele conditie van de brommer en wat je er mee wilt, rijd je veel korte stukken door de stad of lange einden door de polder

dus soms wat lichter en soms wat zwaarder

aangezien je bij grote stappen de ketting moet gaan inkorten kan je het beste beginnen met voor en achter grote tandwielen, maximaal is 16 voor en ongeveer 44 achter, dat is zeer zwaar, mijn 2RU heeft 15/44.

voortandwiel wisselen is veel makkelijker dan achter, met een 44 achter kan je varieeren van bv 12 t/m 16 voor, waarbij 12/44 dan een hele lichte verhouding is.

beginnen met bv 16 voor en dan terugwerkend naar bv 12 heeft als voordeel dat je steeds een beetje ketting overhoud welk je kan inkorten, de ketting langer maken is lastiger.
Camiel
5000km gereden
5000km gereden
Berichten: 5485
Lid geworden op: 06 jul 2009, 17:44

Bericht door Camiel »

Wat zou dan het beste zijn voor
FS1 (imi :( ) cilinder
16mm carburateur
Snelle (imi) uitlaat

??
Gebruikersavatar
Tombo
17500km gereden
17500km gereden
Berichten: 18356
Lid geworden op: 12 jun 2006, 08:52
Locatie: Achterhoek

Bericht door Tombo »

IMitatiecilinders zijn allemaal anders.
Maar 13/44 is een mooi begin, dan kan je altijd nog een tandje groter
Camiel
5000km gereden
5000km gereden
Berichten: 5485
Lid geworden op: 06 jul 2009, 17:44

Bericht door Camiel »

Heb hier een (nieuwe) 13 + 14 en 43 liggen
en de oude (echt versleten) waren 14/45

Wat is het verschil tussen 13 en 14 op die 43?
13 meer vermogen?
14 hogere top?
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10820
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

vermogen haal je niet uit tandwielen. Ik ga ervan uit dat je een 50cc FS1 cilinder hebt. Met 14/43 denk ik dat je niet in de 4 in de powerband gaat komen, dus dat je steeds terug valt als je naar 4 schakelt. Ik zou 13/43 pakken. Toeren maken zal ie dan zeker doen, maar je hebt nou eenmaal een FS1 cilinder.

14/43 is leuk voor een F5B of ori cilinder. Die hebben wat meer bottompower. Rijdt echt stukken relaxter en zuiniger en bijna net zo hard. Zeker met iemand achterop of met wind tegen.
Kijk eerst even in de FAQ.
Camiel
5000km gereden
5000km gereden
Berichten: 5485
Lid geworden op: 06 jul 2009, 17:44

Bericht door Camiel »

is 13/43 dan ook nog goed voor met iemand achterop?
Plaats reactie