49cc FS1 cilinder wil nog niet lekker rijden.

Alles over de techniek en sleutelen
Plaats reactie
Louistje
100km gereden
100km gereden

49cc FS1 cilinder wil nog niet lekker rijden.

Bericht door Louistje »

Ik heb eind vorig jaar een oude FS1 cilinder gekocht, op een brommerbeurs. Het viel mij op hoe mooi de binnenwand nog was.
Wel was hij erg verroest, dus heb hem vorige week gespoten met hittebestendige spuitverf. Ziet er een stuk beter uit!

Maar nu, ik heb hem erop gezet. Met de zuiger die daarvoor in mijn F5B zat. Zuiger zag er namelijk nog goed uit en gaat er ook soepel doorheen.
Eigelijk had ik er alleen even nieuwe zuigerveren op moeten zetten, is wel zo beter denk ik. Ook knapte er een zuigerveer kapot bij het er opzetten.
Hij rijdt dus nu op één.

Hij startte goed en trok best lekker op in de eerste versnelling. Maar zodra ik verder schakel valt ie in een soort gat, hij heeft totaal geen kracht meer.
Ook als ik optrek moet ik echt veel toeren maken om vooruit te komen. Zou dit te maken hebben de enkele zuigerveer?

Ik heb een 4-bak membraaninlaat, Mikuni 16mm carburateur (sproeier weet ik zo niet, moet ik even opzoeken), 32mm bocht, snelle lage uitlaat.
Voor de rest een B7HS bougie en een orgineel luchtfilter. Vertandig is zover ik weet 13/42. Is dat redelijk?

Wat kan ik er aan doen om hem lekker rijdend te maken?

Ik merk ook dat hij wat in toeren blijft hangen als je gas geeft. En hij wil pas lekker stationair lopen als de choke openstaat. Ook heeft spelen met de choke heeft geen enkel effect onder het rijden, terwijl die met die F5B volledig verzoop.

Hopen dat 't wat wordt! :)

Louis
Triforce
2500km gereden
2500km gereden

Bericht door Triforce »

Als eerste probeer de zuigerveren te vervangen voor nieuwe en ga dan nog een keer bekijken,

Want rijden met 1 zuigerveer is niet goed.
NIX
10000km gereden
10000km gereden

Bericht door NIX »

1 Zuigerveer is natuurlijk gepruts.
Een FS1 moet veel toeren kunnen maken. Dat is nou eenmaal het karakter van een cilinder met hoge uitlaatpoort.
Door die hoge uitlaatpoort is de compressie laag. Er moet dus een hogedrukkop op.
Sproeier zal ook te klein zijn. Dat moet een 170 zijn om mee te beginnen.
Ontsteking moet op 1,8 - 2mm voor BDP openen
Vertanding is aan de zware kant voor een FS1. Een goed loopt meestal op 13/44 nog net voldoende in de 4. Tenzij je 2 meter en 100kg bent.
En als je ermee gaat rijden zal je een B8 moeten monteren. Een B7 gaat te heet worden.

Eerst de zaken eens in orde maken, dus.
Kijk eerst even in de FAQ.
Twowheeler
7500km gereden
7500km gereden
Locatie: vlakbij marco want die woont ook in the-middle-of-nowhere-noord-holland net als niek trouwens

Bericht door Twowheeler »

Weet je wel zeker dat je f5b cillinder dezelfde maat is als die fs1?
Tombo
17500km gereden
17500km gereden

Bericht door Tombo »

Jah, van origine wel (40mm).
Maar, je zegt dat je zomaar je F5B zuiger in je FS1 cilinder hebt gedaan. Grote kans dat daar het probleem ligt. Hij gaat er soepel doorheen zeg je, hij moet er met zuigerveren juist niet soepel doorheen gaan. Wie weet is die FS1 cilinder wel 1e overmaat, en je F5B nog origineel (dan is je F5B zuiger dus 40mm b.v., en je cilinder is 40,25mm). Hij bouwt dan te weinig compressie op, daarom valt 'ie helemaal dood (ook door die enkele zuigerveer). Het beste is de cilinder laten opmeten bij een brommerboer en daar een passende zuiger bij kopen. Als de cilinder ovaal is, dan laten honen.
NIX
10000km gereden
10000km gereden

Bericht door NIX »

Geloof maar dat als je een andere maat cilinder hebt dan bedoeld voor de boring, je eerste indruk niet is: 'Hee hij trekt niet' maar: 'Wat een teringherrie'.

Evengoed kan opmeten geen kwaad. Dat is altijd een stuk beter dan zomaar wat in elkaar trashen.
Kijk eerst even in de FAQ.
Louistje
100km gereden
100km gereden

Bericht door Louistje »

Ik heb ze beide opgemeten met een schuifmaat, allebei keurig 40mm. Dus zo ver ik weet zijn ze nooit gehoond.
Met "er soepel" doorheen gaan bedoelde ik zonder zuigerveren!

Ik heb zo'n vermoeden dat hij best wel compressie heeft, maar gewoon net iets minder. Eerder kon ik hem met moeite aandrukken in de eerste versnelling, nu gaat dat al een stukje makkelijker. Maar nog steeds voel ik goenoeg compressie.

Ik ga eerst maar eens zuigerveren kopen, en een nieuwe voetpakking. Want die was ook al niet zo best meer.
Hoge druk zat er al op, dus daar ligt het niet aan.

Dan maar weer eens zien, voordat ik tandwielen en sproeiers ga verwisselen. :wink:
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank

Bericht door marco »

Een standaard zuiger is 39,96 mm.
Yamaha Sheriff 1981
Plaats reactie