aanpassen cilinder

Alles over de techniek en sleutelen
Brambo

aanpassen cilinder

Bericht door Brambo »

beste forum leden

nu heb ik wel eens gehoord dat de uitlaatpoort aangepast kan worden om iets meer vermogen te krijgen.
hoe kan ik nu zien of meten of dit al niet gedaan is?
ik heb een 3E8 cilinder met een afgevlakte kop (denk ik ) er zit namelijk bijna geen kraagje meer op.

de Fs1 loopt eindelijk na wat problemen .
er rest mij alleen een ding te vragen.is het normaal dat de FS1 langzaam op vermogen komt? (zg Powerband )
bij mij is dat bij een bepaald aantal toeren je voelt dat hij meer vermogen krijgt .

ik ben benieuwd of dit is op te lossen?
koppel
1500km gereden
1500km gereden

Bericht door koppel »

ervan uitgaande dat mechanisch gezien de gehele brommer in orde is, is het een kwestie van afstellen (ontsteking/carb) om zo het maximaal haalbare vermogen eruit te krijgen

uiteraard valt er nog een hoop te tunen aan cylinder en kop, maar zou dat overlaten aan mensen zoals Gino

afhankelijk van je eigen gewicht en de tandwielverhouding zou je met deze setup iets van 65 km per uur als top en redelijk wat kracht mbt optrekken, tegenwind en lichte helling moeten hebben............is mijn ervaring.

een snelle 50cc vind ik persoonlijk niet prettig rijden, smalle powerband en alleen hoog in de toeren.........valt vaak in de vier geheel dood.
Brambo

Bericht door Brambo »

wat zou ik dan moeten doen?
hij rijdt nu op de teller 72 tot 75 p/u
maar dan moet ik wel in z'n 4 de koppeling laten slippen tot aan het aantal toeren voor de powerband en als hij daar is dan rijdt hij wel door
maar echt supe ris het niet.
Niels
Site Admin
Site Admin

Bericht door Niels »

koppel schreef:een snelle 50cc vind ik persoonlijk niet prettig rijden, smalle powerband en alleen hoog in de toeren.........valt vaak in de vier geheel dood.

Dan schakel je toch gewoon over naar de 5? :wink:
Tombo
17500km gereden
17500km gereden

Bericht door Tombo »

Of je koopt een betere 50cc cilinder ;)
Niels
Site Admin
Site Admin

Bericht door Niels »

Die snelle FS1 cilinders zijn wel echt gemaakt voor een 5bak, daarom lopen ze met een 4bak niet zo fijn. F5B is bij mij nog altijd de favoriet 8)
koppel
1500km gereden
1500km gereden

Bericht door koppel »

ik zou gewoon wat lichter vertanden...........dat ie max 65 rijdt en meer trekkracht

ga is één tandje terug kwa voortandwiel en kijk hoe dat rijdt.
Tombo
17500km gereden
17500km gereden

Bericht door Tombo »

Een 3E8 cilinder is sowieso al geen strepentrekker, dus je zal nu denk ik (zoals koppel al zegt) veel te zwaar vertand zijn.
Martijn

Bericht door Martijn »

3E8 geen strepentrekker ?
Voordat m'n cil n vastloper had, ging dat ding als de brandweer! Heb m daarna gehoond en toen was t idd nie veel soeps meer. Hij was daarvoor echt perfect!
Brambo

Bericht door Brambo »

bedankt voor jullie reactie
ga een naar de tandiel verhouding kijken.

wel jammer want wil wil zo graag rond de 75 a 80 rijden maar dat zal zo niet lukken denk ik dan.
maakt een 60 cc veel verschil met 50 cc
mbt trekkracht?
Tombo
17500km gereden
17500km gereden

Bericht door Tombo »

Dat ligt eraan. Een goede 50cc loopt net zo hard en mooi als een 60cc. De 60cc's die nu voornamelijk verkocht worden, zijn 60cc's F5B's, er zijn nog wel 50cc FS1's cilinders te krijgen. Die lopen vaak harder
Brambo

Bericht door Brambo »

hhhmmmm

ik zal eenkijken wat ik zal doen zal eerst eens het voortandwiel verkleinen met een tandje.
ik heb nu 13 ,43 en loopt op de tellen 76 km u
niet slecht maar ik heb het gevoel dat het beter kan in ieder geval met het optrekken.
Tombo
17500km gereden
17500km gereden

Bericht door Tombo »

Je beperkende factor is nu eigenlijk gewoon de cilinder
Brambo

Bericht door Brambo »

aha
daar kan ik wat mee
bedankt.
moet ik nu de cilinder iets aanpassen?
vorger deed ik dit wel eens maar ja toen hadden we geen geld
en rommelde je maar wat.
ik heb wel een timer poorten gezien is dit makkelijk om te doen?
zoals uitlaatpoort iets uitvijlen?
of een losse nieuwe uitlaatbocht gebruiken want ik zie net dat er wat kool zit aan de binnen kant van de bocht.
Tombo
17500km gereden
17500km gereden

Bericht door Tombo »

Je zegt losse nieuwe voorbocht? Wat voor een uitlaat heb je? Ik was er vanuit gegaan dat je een FS1 pijp had (dus met een vaste 32mm bocht).
Als je dat nog niet hebt,moet je dat er eerst op zetten. Een verkoolde uitlaat is natuurlijk ook niet optimaal, die kan je zelf uitbranden
Plaats reactie