Ok, ik heb mijn carb uit elkaar gehaald en laat deze even een tijdje weken in de wasbenzine.
ik kwam nu wel ineens een soort van spoeiertje tegen die in een gangetje dievan de vlotterkamer naar boven loopt zit.
Omdat het zooooon klein gaatje is wat daarin zit kan ik niet goed zien of deze gedeeltelijk verstopt zit maar dat zal de wasbenzine dan wel losweken hoop ik.
Daarnaast heb ik mijn Hayens owners workshop manual nog eens nageplozen op het veranderen van de voorontsteking, en vond het volgende:
"The ignition timing is fixed at 0.071 inch (1,8mm) before top dead centre when the contact breaker poits are set at 0.012 inch(0.3mm) and cannot be altered"
Dus als Pee67 me kan vertellen hoe hij dat doet zou ik heb zeer dankbaar zijn
whitefalcon schreef:Ok, ik heb mijn carb uit elkaar gehaald en laat deze even een tijdje weken in de wasbenzine. ik kwam nu wel ineens een soort van spoeiertje tegen die in een gangetje dievan de vlotterkamer naar boven loopt zit. Omdat het zooooon klein gaatje is wat daarin zit kan ik niet goed zien of deze gedeeltelijk verstopt zit maar dat zal de wasbenzine dan wel losweken hoop ik.
Daarnaast heb ik mijn Hayens owners workshop manual nog eens nageplozen op het veranderen van de voorontsteking, en vond het volgende:
"The ignition timing is fixed at 0.071 inch (1,8mm) before top dead centre when the contact breaker poits are set at 0.012 inch(0.3mm) and cannot be altered"
Dus als Pee67 me kan vertellen hoe hij dat doet zou ik heb zeer dankbaar zijn
sorry vriend wat in het boek staat klopt niet helemaal.
als je deze motor begrippen niet beheerst is het voor jou ongeloofwaardig.
waar woon je heb je de mogelijkheid om naar Hilversum te komen. kom op zaterdag dan kan je meteen mee naar het bier feest dan geef ik je les in het afstellen van een ontsteking.
en ik denk dat ik wel 10 manieren kan bedenken om een ontsteking of te stellen.
moet nog aan gewerkt worden maar ok als ik tijd heb ;) http://www.ginostuning.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
carburateur doorblazen met een compressor, met een fietspomp lukt het ook wel.
betreft ontsteking grondplaten, die zijn er zowel vaste en verstelbare types, en ik denk dat die verstelbare te maken heeft met de nederlandse type goedkeuring om brommers keurig 40 km/u te laten lopen door de ontsteking later te zetten.
mijn fs1 loopt het best met contactpunt afstelling 0,35.
Update, Carb na paar uurtjes weken weer in elkaar geflanst, na doorgeblazen te hebben.
Weer onde de brommert geschroeft en........
Totaal geen verschil weer een avond voor niks zitten klooien...
Ik probeer morgen wel de uitlaat schoon te maken met gootsteenontstopper, misschien dat het daar nog in zit.
Puntjes zijn nog goed en condensator heb ik net vernieuwd, bougie moet op 6/7mm staan toch of zetten jullie hem groter 8mm ofzo?
het tijdstip valt wel iets te beinvloeden door verstelling contactpunten, maar je moet toch uitkomen op een maximale ruimte tussen de punten ergens tussen de 0,3 en 0,4 mm.
met eventueel ander model puntjes en/of een ander type vliegwiel zou je een ander (gefixeerd) tijdstip kunnen bereiken
mooiste blijft uiteraard een systeem welk nav toerental, gasklepstand en belasting het tijdstip continu bijregelt
whitefalcon schreef:Update, Carb na paar uurtjes weken weer in elkaar geflanst, na doorgeblazen te hebben. Weer onde de brommert geschroeft en........ Totaal geen verschil weer een avond voor niks zitten klooien...
Ik probeer morgen wel de uitlaat schoon te maken met gootsteenontstopper, misschien dat het daar nog in zit. Puntjes zijn nog goed en condensator heb ik net vernieuwd, bougie moet op 6/7mm staan toch of zetten jullie hem groter 8mm ofzo?
Electrodeafstand van de bougie moet dacht ik tussen 0.5 en 0.6 mm zitten. En het kan idd goed een verstopte uitlaat zijn. Had ik ook, brommer liep perfect stationair alleen hij reageerde totaal niet op gasgeven, als ik volgas gaf in neutraal bleef ie nagenoeg op hetzelfde toerental draaien. Brommer 3 keer binnenste buiten getrokken en als laatste optie maar even een andere uitlaat eronder gehangen ----> probleem opgelost
koppel schreef:ik ben de afgelopen 30 jaar geen fs1 tegengekomen met een verstelbare grondplaat, of de eigenaar zou zelf sleuven gefreesd moeten hebben.
derhalve valt het ontstekingstijdstip niet of nauwelijks te veranderen
als je originele contactpunten monteert en afstelt op 0,35 mm, dan staat ie goed
met deze simpele kennis heb ik overigens jarenlang kneiterhard op z'n ding gereden
helaas heer koppel je begrijpt er geen zak van kom maar weer eens langs dan zal ik je de geheimen van een fs1 ontsteking ontrafelen.
gezellig met een biertje aan de bar. ik heb je al een tijd niet gezien
interesse?
moet nog aan gewerkt worden maar ok als ik tijd heb ;) http://www.ginostuning.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
wellicht is er een methode/optie die ik niet ken, ben overigens wel bekend met de oude truuk met het vloeipapier, het lampje + batterij, of een ohm meter om zo het exacte moment te bepalen wanneer de punten gaan openen.
in de garage werkte ik vroeger met een contacthoekmeter en een stroboscooplamp, kon je ook de vervroeging controleren
ik kom graag eens langs, zal wel oktober worden, moet ff m'n opleiding deze maand afronden
koppel schreef:wellicht is er een methode/optie die ik niet ken, ben overigens wel bekend met de oude truuk met het vloeipapier, het lampje + batterij, of een ohm meter om zo het exacte moment te bepalen wanneer de punten gaan openen.
in de garage werkte ik vroeger met een contacthoekmeter en een stroboscooplamp, kon je ook de vervroeging controleren
ik kom graag eens langs, zal wel oktober worden, moet ff m'n opleiding deze maand afronden
grt
bas
oke ik hoor het wel