Brommer loopt alleen nog maar stationair

Algemene vragen en antwoorden over de FS1
whitefalcon

Bericht door whitefalcon »

Ok, ik heb mijn carb uit elkaar gehaald en laat deze even een tijdje weken in de wasbenzine.
ik kwam nu wel ineens een soort van spoeiertje tegen die in een gangetje dievan de vlotterkamer naar boven loopt zit.
Omdat het zooooon klein gaatje is wat daarin zit kan ik niet goed zien of deze gedeeltelijk verstopt zit maar dat zal de wasbenzine dan wel losweken hoop ik.

Daarnaast heb ik mijn Hayens owners workshop manual nog eens nageplozen op het veranderen van de voorontsteking, en vond het volgende:

"The ignition timing is fixed at 0.071 inch (1,8mm) before top dead centre when the contact breaker poits are set at 0.012 inch(0.3mm) and cannot be altered"

Dus als Pee67 me kan vertellen hoe hij dat doet zou ik heb zeer dankbaar zijn :)
ginofs1
Tombo is mijn testpiloot
Tombo is mijn testpiloot

Bericht door ginofs1 »

whitefalcon schreef:Ok, ik heb mijn carb uit elkaar gehaald en laat deze even een tijdje weken in de wasbenzine.
ik kwam nu wel ineens een soort van spoeiertje tegen die in een gangetje dievan de vlotterkamer naar boven loopt zit.
Omdat het zooooon klein gaatje is wat daarin zit kan ik niet goed zien of deze gedeeltelijk verstopt zit maar dat zal de wasbenzine dan wel losweken hoop ik.

Daarnaast heb ik mijn Hayens owners workshop manual nog eens nageplozen op het veranderen van de voorontsteking, en vond het volgende:

"The ignition timing is fixed at 0.071 inch (1,8mm) before top dead centre when the contact breaker poits are set at 0.012 inch(0.3mm) and cannot be altered"

Dus als Pee67 me kan vertellen hoe hij dat doet zou ik heb zeer dankbaar zijn :)

sorry vriend wat in het boek staat klopt niet helemaal.
als je deze motor begrippen niet beheerst is het voor jou ongeloofwaardig.
waar woon je heb je de mogelijkheid om naar Hilversum te komen. kom op zaterdag dan kan je meteen mee naar het bier feest :lol:
dan geef ik je les in het afstellen van een ontsteking.
en ik denk dat ik wel 10 manieren kan bedenken om een ontsteking of te stellen.
moet nog aan gewerkt worden maar ok als ik tijd heb ;)
http://www.ginostuning.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
mpro09
10000km gereden
10000km gereden
Contacteer:

Bericht door mpro09 »

een zwakke vonk en/of electrode afstand van de bougie zijn wsl de oorzaak
Twowheeler
7500km gereden
7500km gereden
Locatie: vlakbij marco want die woont ook in the-middle-of-nowhere-noord-holland net als niek trouwens

Bericht door Twowheeler »

Xact daarom heb ik ook nieuwe punten en condensator besteld, punten waren k*t en had hetzelfde probleem
robertehendriks

Bericht door robertehendriks »

carburateur doorblazen met een compressor, met een fietspomp lukt het ook wel.

betreft ontsteking grondplaten, die zijn er zowel vaste en verstelbare types, en ik denk dat die verstelbare te maken heeft met de nederlandse type goedkeuring om brommers keurig 40 km/u te laten lopen door de ontsteking later te zetten.

mijn fs1 loopt het best met contactpunt afstelling 0,35.
whitefalcon

Update, Carb na paar uurtjes weken weer in elkaar geflanst, na doorgeblazen te hebben.
Weer onde de brommert geschroeft en........
Totaal geen verschil :evil: weer een avond voor niks zitten klooien...

Ik probeer morgen wel de uitlaat schoon te maken met gootsteenontstopper, misschien dat het daar nog in zit.
Puntjes zijn nog goed en condensator heb ik net vernieuwd, bougie moet op 6/7mm staan toch of zetten jullie hem groter 8mm ofzo?
whitefalcon

UUUU voordat ik weer slimme opmerkingen krijg....

Met de bougieafstand bedoel ik natuurlijk 0.6/0.7mm........

Tis weer laat he :wink:
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank

Bericht door marco »

whitefalcon schreef:UUUU voordat ik weer slimme opmerkingen krijg....

Met de bougieafstand bedoel ik natuurlijk 0.6/0.7mm........

Tis weer laat he :wink:

Is groot genoeg.

Waar woon je ergens,misschien kan iemand die in de buurt woont een keer er naar kijken.
Yamaha Sheriff 1981
koppel
1500km gereden
1500km gereden

Bericht door koppel »

ik ben de afgelopen 30 jaar geen fs1 tegengekomen met een verstelbare grondplaat, of de eigenaar zou zelf sleuven gefreesd moeten hebben.

derhalve valt het ontstekingstijdstip niet of nauwelijks te veranderen

als je originele contactpunten monteert en afstelt op 0,35 mm, dan staat ie goed

met deze simpele kennis heb ik overigens jarenlang kneiterhard op z'n ding gereden
koppel
1500km gereden
1500km gereden

Bericht door koppel »

had niet alle berichten goed gelezen

het tijdstip valt wel iets te beinvloeden door verstelling contactpunten, maar je moet toch uitkomen op een maximale ruimte tussen de punten ergens tussen de 0,3 en 0,4 mm.

met eventueel ander model puntjes en/of een ander type vliegwiel zou je een ander (gefixeerd) tijdstip kunnen bereiken

mooiste blijft uiteraard een systeem welk nav toerental, gasklepstand en belasting het tijdstip continu bijregelt
Axel

Bericht door Axel »

whitefalcon schreef:Update, Carb na paar uurtjes weken weer in elkaar geflanst, na doorgeblazen te hebben.
Weer onde de brommert geschroeft en........
Totaal geen verschil :evil: weer een avond voor niks zitten klooien...

Ik probeer morgen wel de uitlaat schoon te maken met gootsteenontstopper, misschien dat het daar nog in zit.
Puntjes zijn nog goed en condensator heb ik net vernieuwd, bougie moet op 6/7mm staan toch of zetten jullie hem groter 8mm ofzo?

Electrodeafstand van de bougie moet dacht ik tussen 0.5 en 0.6 mm zitten. En het kan idd goed een verstopte uitlaat zijn. Had ik ook, brommer liep perfect stationair alleen hij reageerde totaal niet op gasgeven, als ik volgas gaf in neutraal bleef ie nagenoeg op hetzelfde toerental draaien. Brommer 3 keer binnenste buiten getrokken en als laatste optie maar even een andere uitlaat eronder gehangen ----> probleem opgelost :P
ginofs1
Tombo is mijn testpiloot
Tombo is mijn testpiloot

Bericht door ginofs1 »

koppel schreef:ik ben de afgelopen 30 jaar geen fs1 tegengekomen met een verstelbare grondplaat, of de eigenaar zou zelf sleuven gefreesd moeten hebben.

derhalve valt het ontstekingstijdstip niet of nauwelijks te veranderen

als je originele contactpunten monteert en afstelt op 0,35 mm, dan staat ie goed

met deze simpele kennis heb ik overigens jarenlang kneiterhard op z'n ding gereden

helaas heer koppel je begrijpt er geen zak van :lol:
kom maar weer eens langs dan zal ik je de geheimen van een fs1 ontsteking ontrafelen.
gezellig met een biertje aan de bar. ik heb je al een tijd niet gezien
interesse?
ginofs1
Tombo is mijn testpiloot
Tombo is mijn testpiloot

Bericht door ginofs1 »

verstelbare grond plaat bestaat niet die moet je zelf maken :wink:
en dan kan je wel de punten en tijdstip onafhankelijk stellen :wink:
koppel
1500km gereden
1500km gereden

Bericht door koppel »

wellicht is er een methode/optie die ik niet ken, ben overigens wel bekend met de oude truuk met het vloeipapier, het lampje + batterij, of een ohm meter om zo het exacte moment te bepalen wanneer de punten gaan openen.

in de garage werkte ik vroeger met een contacthoekmeter en een stroboscooplamp, kon je ook de vervroeging controleren

ik kom graag eens langs, zal wel oktober worden, moet ff m'n opleiding deze maand afronden

grt

bas
ginofs1
Tombo is mijn testpiloot
Tombo is mijn testpiloot

Bericht door ginofs1 »

koppel schreef:wellicht is er een methode/optie die ik niet ken, ben overigens wel bekend met de oude truuk met het vloeipapier, het lampje + batterij, of een ohm meter om zo het exacte moment te bepalen wanneer de punten gaan openen.

in de garage werkte ik vroeger met een contacthoekmeter en een stroboscooplamp, kon je ook de vervroeging controleren

ik kom graag eens langs, zal wel oktober worden, moet ff m'n opleiding deze maand afronden

grt

bas

oke ik hoor het wel
Plaats reactie