Zundapp vs FS1

Algemene vragen en antwoorden over de FS1
Plaats reactie
Kevin_91

Zundapp vs FS1

Bericht door Kevin_91 »

Hallo luitjes :D

ik ben momenteel hard op zoek naar een leuke oude schakelbrommer en heb altijd voorliefde gehad voor zundappjes en kreidlers.
Nadat ik Kreidler's had afgestreept vanwege de hoge prijzen bleef zundapp over. Totdat een collega van mijn vader vertelde dat ie een FS1 in de schuur heeft staan. Echt een wrak, maar zodra ik hem zag was ik verliefd op het model :!:

Nu heb ik op marktplaats een paar erg leuke FS1's zien staan en ik heb het idee dat ze niet heel veel geld hoeven te kosten, in vergelijking met Zundapps dan :P
Ik heb alleen wel een paar vraagjes over deze japanse brommertjes.
Hoe betrouwbaar zijn ze? Ik wilde een zundapp omdat deze, als je er een gereviseerd blok onder legt, eigenlijk niet kapot zijn te krijgen. Van FS1's heb ik echt geen idee.
Zijn ze nog betrouwbaar als ze wat harder lopen? Denk aan een snelle 50 met 16mm of een 60cc (of is het nou 65cc?) zodat het rond de 80 loopt.
Zijn ze makkelijk om aan te sleutelen? Ik doel dan vooral op afstellen van carburateur, ontsteking en het koppelingsmechanisme.
Hoe zijn de rijkwaliteiten? Ze zien er vrij licht uit en ben daarom bang dat het wat wiebelig en instabiel rijdt.

Tot slot: zijn er nog andere punten die ik zeker in de gaten moet houden of die ik moet weten?

Alvast bedankt :D
drummer
500km gereden
500km gereden

Bericht door drummer »

Zundapp is makkelijk kapot te krijgen! Alleen Kreidler is wat dat betreft beter, vandaag ook de hoge prijs.
Het prijsverschil betekend niet dat FS1 slechter is. Het heeft er ook mee te maken dat onderdelen goedkoper zijn dan Dapp spul.

Opvoeren gaat met fs1's heel goed omdat het oorspronkelijk motorfietsen waren en dus berekend zijn op hoge snelheden.
Sleutelen gaat volgens mij makkelijker dan bij Dapp's, maar dat weet ik niet zeker. Het is in ieder geval niet moeilijk!
Rijden is niet wiebelig, als je maar hard genoeg gaat :lol:
De zwakke punten (zouden) zijn; de kleine cilinder dus veel warmlopers (maar gebeurt zelden). En de koppeling moet je voorzichtig mee zijn, maar dat moet altijd. Anders moet je een scooter nemen! :mrgreen:

Misschien dat iemand die een Zundapp én een Fs1 heeft nog wat meer kan vertellen over de verschillen?

Sowieso, als je een fs1 wilt gaan kopen, bespreek hem dan eerst op het forum, dan kijken wij wel ff het het waard is! :wink:
Kevin_91

Bericht door Kevin_91 »

bedankt voor je antwoordje :)

heb de verkoper van deze FS1 een mailtje gestuurd voor wat meer informatie zoals topsnelheid (ik ben bang dat deze wel erg hard loopt?), waar het blok precies lekt en wat zijn richtprijs is.
http://link.marktplaats.nl/266943123

vind hem qua uiterlijk in ieder geval helemaal het einde :D
Tombo
17500km gereden
17500km gereden

Bericht door Tombo »

Bij een FS1 heb je het voordeel dat je het net zo duur (of goedkoop) kan maken als je zelf wilt. Voor een paar 100 euro kan je met nieuwe imitatiedelen een best mooi brommertje maken. Wil je het allemaal origineel, en zoals uit de folder, dan gaat het knaken kosten (en als je het goed doet, soms nog meer als een Kreidler of Zundapp ;)).
Kwa betrouwbaarheid ligt het ook vaak aan de eigenaar. Als je je brommer goed afstelt, vet genoeg mengt en altijd netjes warmrijd, gaat het ook niet zomaar stuk.
In vergelijking met een Zundapp schakelt een FS1 10932439408*10^38 keer beter en preciezer. Enige minpuntje aan een FS1 is de koppeling, bij heftig opvoeren wilt deze nog wel eens slippen. Maar met een normale setup is het een kwestie van een keer goed afstellen (en nieuw spul gebruiken) en het slipt ook niet meer. Sommige mensen hebben problemen met de electra, deze is voor een brommer uit de '70er jaren best modern (accu, knipperlichten etc, dat hadden de duitse brommers allemaal niet).
Instabiel rijden valt mee, ze zijn lichter als een zundapp, wat een voordeel is, lekker hard door de bochten jagen 8) Ik heb zelf een Kreidler gehad en vond deze lomp en boers rijden
drummer
500km gereden
500km gereden

Bericht door drummer »

Tombo schreef: Wil je het allemaal origineel, en zoals uit de folder, dan gaat het knaken kosten

Als ik zo de advertentie zie, is dat niet echt de bedoeling van deze jongen :wink:
Kevin_91

Bericht door Kevin_91 »

nee dat klopt :P
ik hoef geen originele brommer, als hij maar naar mijn smaak is. En dat is die witte zeker :)

@Tombo: vanaf wanneer wordt het als HEFTIG opvoeren gezien wat betreft die koppeling?

Ik ben verder ook nog helemaal niet thuis in de cilinders, carburateurs en bijbehorende topsnelheden. Is daar ergens een overzichtje van?
Tombo
17500km gereden
17500km gereden

Bericht door Tombo »

Als je richting de 100 km/h gaat moet je wel het e.e.a. aanpassen, zwaardere koppelingsveren, extra ijzeren tussenplaat enzo.
Bij de FAQ staat als het goed is een opvoerartikel, ook op de hoofdpagina (dus niet het forum, maar bij "Home"), links in het menu
drummer
500km gereden
500km gereden

Bericht door drummer »

Maar even om je gerust te stellen
Met de setup zoals die in de adventie staat, zaldie de 100 niet halen :P
Kevin_91

Bericht door Kevin_91 »

nee ik verwacht ook niet dat hij 100 zal gaan
maar er zit dus een 65cc cilinder op, icm met een 16mm carb (waar ik even vanuit ga) loopt dat toch zeker wel 85?
drummer
500km gereden
500km gereden

Bericht door drummer »

Hangt o.a. van de vertanding af. Maar dit kan je altijd zelf nog aanpassen.
Triforce
2500km gereden
2500km gereden

Bericht door Triforce »

Kevin_91 schreef:nee ik verwacht ook niet dat hij 100 zal gaan
maar er zit dus een 65cc cilinder op, icm met een 16mm carb (waar ik even vanuit ga) loopt dat toch zeker wel 85?

elke cilinder is anders en rijdt anders, de cilinder is een 60cc cilinder want 65cc heb je eigenlijk niet.

Ik heb wel een brommer te koop die 85 á 90 loopt maar je hebt nog steeds wel een heel klein beetje werk aan maar verder is hij perfect.
Kevin_91

Bericht door Kevin_91 »

ik neem aan dat die lightning FS1 van jou is dan?
mooie brommer maar Zwolle vindt mijn vader te ver weg ;)
Triforce
2500km gereden
2500km gereden

Bericht door Triforce »

Kevin_91 schreef:ik neem aan dat die lightning FS1 van jou is dan?
mooie brommer maar Zwolle vindt mijn vader te ver weg ;)

Die is idd van mij, jammer maar jah kan hé dat vaders het te ver vinden :P
Kevin_91

Bericht door Kevin_91 »

hij vindt het sowieso al niet zo leuk dat ik voor een nieuwe brommer aan het kijken ben, aangezien dit nummer 5 wordt in exact 2 jaar.

dat is toch niet zo heel extreem :?

maar goed: had er nog iemand naar die advertentie gekeken die ik plaatste? Is het wat denken jullie?
Triforce
2500km gereden
2500km gereden

Bericht door Triforce »

Kevin_91 schreef:hij vindt het sowieso al niet zo leuk dat ik voor een nieuwe brommer aan het kijken ben, aangezien dit nummer 5 wordt in exact 2 jaar.

dat is toch niet zo heel extreem :?

maar goed: had er nog iemand naar die advertentie gekeken die ik plaatste? Is het wat denken jullie?

Het is zowiezo een goede brommer zoals hij er zo uit ziet.
Stervelgen met je wel even mee oppassen want die kunnen een slag hebben als de eigenaar te veel stoeprandjes op en af heeft gereden.
Een voordeel is dat hij een schijfrem heeft.
Maar jij moet verder beoordelen als jij hem wel wilt hebben, en het beste is natuurlijk om hem van dichtbij te zien zodat je echt goed kan inspecteren.
Plaats reactie