Een Homoet 4P is een uitlaat welke op een Yamaha FS1 gemonteerd kan worden. Deze uitlaat heeft een aantal voordelen ten opzichte van een normale FS1 uitlaat, namelijk:
• Prestatieverbetering
• Geluid
• Looks
Die laatste 2 kunnen persoonlijk zijn, maar de meeste mensen die een Homoet monteren doen het eigenlijk voor alle 3 de punten

Een Homoet 4P (voor een FS1) past zo onder een FS1, maar er zijn een aantal dingen waar je op moet letten.
Uitlaatbocht
Een Homoet wordt geleverd zonder bocht. Er moet een losse 32mm bocht in. Je kan deze bochten kopen o.a. bij www.50cc.nl, alleen deze bocht past er standaard net niet in. Je dient de bocht iets af te schuren/slijpen bij het uiteinde. Een andere manier om aan een uitlaatbocht te komen is om er 1 van een imitatie uitlaat af te halen. Je kan gewoon de bocht afzagen waar het “dikke gedeelte” van de uitlaat begint. Dit heb ik zelf ook gedaan, en werkt goed.
De uitlaatbocht schuif je in je Homoet uitlaat met wat vloeibare pakking, zodat de uitlaat niet gaat lekken. Je kan de bocht zelf vastlassen aan de uitlaat, voordeel hiervan is het een stevig geheel vormt. Bijkomend nadeel is dat je de wartel niet kan vervangen mocht je wartel doldraaien. Je kan ook een uitlaatklem monteren om de Homoet en de bocht, om de uitlaat te klemmen. Het beste is dan ook nog om in de Homoet 2 gleuven te zagen, zodat je de Homoet kan samenknijpen.
De bocht van 50cc.nl schijnt ook te lang te zijn. Deze moet zo'n 3,5cm afgezaagt worden. De bocht moet er niet verder insteken als het rechte stuk van de Homoet.
Kickstarter
Een Homoet steekt standaard vrij ver naar buiten toe. Als je hier niks aan doet komt je kickstarter tegen de uitlaat aan. Je krijgt dan krassen, en het metaal slijt in. Dit is simpel op te lossen door de uitlaatsteun aan het frame iets naar binnen te buigen. Je uitlaat steekt nou ook niet zo ver meer uit.
Let op, als je een FS1 met trappers hebt, en dus een trapperkickstarter, kan je de kickstarter niet meer gebruiken! Deze komt namelijk tegen de uitlaat aan als je de kickstarter gebruikt!
Standaard/middenbok
Een punt waar je ook op moet letten bij een gemonteerde Homoet, is de middenbok. Bij een standaard of een imitatie FS1 uitlaat zit er een rubber op de uitlaat welke de uitlaat tegenhoud. Bij een Homoet zit dit niet. Wat je kan doen is een stukje hoekprofiel afzagen, en deze achter (naar de “binnenkant” van de brommer toe) de uitlaatsteun monteren. Nou komt je middenbok tegen het hoekprofiel aan. Wanneer je dit niet doet, bestaat de kans dat je middenbok tegen de binnenkant van je Homoet aanklapt elke keer als je hem inklapt. Na een tijdje krijg je diepe krassen, ook in het metaal zelf.
Sproeier
Bij het monteren van een Homoet verander je je motorische setup. Het is dus ook belangrijk om je bougie in de gaten te houden. Vaak moet je een andere sproeier monteren. Ik zelf moest bijvoorbeeld van lange sproeier 100 naar lange sproeier 120.
Ook met dank aan mpro09
