De FS1 heeft een 6 volt stroom circuit dat was in de jaren 70 gangbaar voor brommers, maar ook toen al branden regelmatig je lampen door.
De gelijkrichter en de accu zijn vaak de oorzaak , dit zijn in mijn ogen de zwakke punten in het systeem.
Ik rij nu sinds enige maanden rond met een fs1 met de componenten van het 12 volt systeem van een Yamaha TZR , deze componenten zijn de accu, de gecombineerde spaninningsregelaar/gelijkrichter, de claxon en het knipperlicht relais.
De knipperlichten en het remlicht hebben nu 12 volt 10 watt lampen en de teller en het achterlicht 12 volt 4 watt lampjes voor de koplamp zijn gewoon 12 volt lampen te koop.
De bevindingen zijn dat het 12 volt systeem veel stabieler is dan het 6 volt systeem De knipperlichten knipperen feller en regelmatiger en andere weg gebruikers zien nu ook overdag dat je de knipperlichten gebruikt met de 6 volt kaarsjes was dat vaak niet zo, de claxon klinkt luider en ook de verlichting schijnt feller.
Dat ik voor het TZR systeem gekozen heb is puur toeval ik had er in het verleden een gesloopt en de componenten liggen.
Afgelopen zondag gebeurden er iets waardoor ik besloten heb al mijn FS1,tjes met deze tzr onderdelen uit te gaan voeren.
Het stekkertje van de koplamp was uit het vrouwtje geschoven en de koplamp stopten er dus mee, normaal gesproken zouden nu de teller en het achterlicht door branden.
Maar nee door de tzr spanningsregelaar gingen ze niet eens feller branden en ik kon thuis het stekkertje weer in klikken en ik had weer gewoon licht.

Dit is de Spanning regelaar / gelijkrichter van de TZR , deze heeft 4 aansluitingen.
twee ervan gebruik je voor de rode en de witte draad van je huidige gelijk richter en een aansluiting leg je aan de massa.
De vierde aansluiting gebruik ik niet maar ik kan me voorstellen dat deze op de ontsteking aangesloten zou kunnen worden al weet ik dat niet zeker.
Deze regelaar zit ook op de Yamaha aerox en neos.
De 12 volt accu van de TZR past met wat kleine aanpassingen aan de accuplaat gewoon in de accu ruimte en kan met het bestaande accu riempje op zijn plaats worden gehouden.
Ik heb de brakke zekering houder van de fs1 vervangen voor een zwevende steek zekering houder met aan een kant een oogje waarmee je hem op de accu schroeft en aan de andere kant een rond stekkertje zodat hij goed in de originele bedrading past.
Bij de oude draadbomen voor zij contact moeten de oogjes voor de gelijkrichter vervangen worden door vrouwelijke platte stekkers, en bij de nieuwere draadbomen stuurcontact even uit het hoofd alleen het stekkertje aan de witte draad.
Ik heb gisteren 12 volt accu,s en regelaars besteld voor mijn andere fs1,tjes , de accu,s zijn zojuist gebracht als het andere spul binnen is maak ik wel een schema met een tekening en wat foto,s.
Voor de kosten hoef je het niet te laten ongeveer 50 euro per brommer , maar je hebt dan een stabiel stroom circuit waarin de lampen heel blijven ook al stopt er een mee omdat hij aan het eind van zijn brand uren zit.
Daarnaast is het ook veiliger omdat andere weg gebruikers nu wel zien dat je de knipperlichten aan hebt.
Persoonlijk vind ik dit een zinnige update voor je FS1.

De 6 volt FS1 accu naast De 12 volt TZR accu.