De FS1 heeft een 6 volt stroom circuit dat was in de jaren 70 gangbaar voor brommers, maar ook toen al branden regelmatig je lampen door.
De gelijkrichter en de accu zijn vaak de oorzaak , dit zijn in mijn ogen de zwakke punten in het systeem.
Ik rij nu sinds enige maanden rond met een fs1 met de componenten van het 12 volt systeem van een Yamaha TZR , deze componenten zijn de accu, de gecombineerde spaninningsregelaar/gelijkrichter, de claxon en het knipperlicht relais.
De knipperlichten en het remlicht hebben nu 12 volt 10 watt lampen en de teller en het achterlicht 12 volt 4 watt lampjes voor de koplamp zijn gewoon 12 volt lampen te koop.
De bevindingen zijn dat het 12 volt systeem veel stabieler is dan het 6 volt systeem De knipperlichten knipperen feller en regelmatiger en andere weg gebruikers zien nu ook overdag dat je de knipperlichten gebruikt met de 6 volt kaarsjes was dat vaak niet zo, de claxon klinkt luider en ook de verlichting schijnt feller.
Dat ik voor het TZR systeem gekozen heb is puur toeval ik had er in het verleden een gesloopt en de componenten liggen.
Afgelopen zondag gebeurden er iets waardoor ik besloten heb al mijn FS1,tjes met deze tzr onderdelen uit te gaan voeren.
Het stekkertje van de koplamp was uit het vrouwtje geschoven en de koplamp stopten er dus mee, normaal gesproken zouden nu de teller en het achterlicht door branden.
Maar nee door de tzr spanningsregelaar gingen ze niet eens feller branden en ik kon thuis het stekkertje weer in klikken en ik had weer gewoon licht.

Dit is de Spanning regelaar / gelijkrichter van de TZR , deze heeft 4 aansluitingen.
twee ervan gebruik je voor de rode en de witte draad van je huidige gelijk richter en een aansluiting leg je aan de massa.
De vierde aansluiting gebruik ik niet maar ik kan me voorstellen dat deze op de ontsteking aangesloten zou kunnen worden al weet ik dat niet zeker.
Deze regelaar zit ook op de Yamaha aerox en neos.