testlampje
-
- 1500km gereden
- Berichten: 1784
- Lid geworden op: 12 nov 2006, 16:22
testlampje
ff een vraag aan de gevorderde electronica techneuten.
ik wil een testlampje mbt openen en sluiten contactpunten maken wat kan werken terwijl de condensator en spoel aangesloten blijft.
dus zoals de ontsteking is uitgevoerd door de fabrikant zonder draden los te moeten halen ect.
een simpel lampje, spanningsbron en wat draden gaat niet aangezien er door de spoel en condensator heen een constante massa aanwezig blijft.
is dit mogelijk, heeft iemand een idee of wellicht een schematische voorstelling van zoiets.
bij voorbaat dank, direkt mailen kan naar bascappendijk@zonnet.nl
ik wil een testlampje mbt openen en sluiten contactpunten maken wat kan werken terwijl de condensator en spoel aangesloten blijft.
dus zoals de ontsteking is uitgevoerd door de fabrikant zonder draden los te moeten halen ect.
een simpel lampje, spanningsbron en wat draden gaat niet aangezien er door de spoel en condensator heen een constante massa aanwezig blijft.
is dit mogelijk, heeft iemand een idee of wellicht een schematische voorstelling van zoiets.
bij voorbaat dank, direkt mailen kan naar bascappendijk@zonnet.nl
- gklijnhout
- 250km gereden
- Berichten: 305
- Lid geworden op: 03 jul 2011, 18:58
- Locatie: Duiven
Re: testlampje
Zal lastig worden wat wel werkt is de draad naar de bobine losnemen en dan aan de draad welke naar je blok gaat een Ohm meter en massa aansluiten bij het openen van de punten is een weerstandverschil meetbaar.
Ik zou het gezien de vertraging in de meting en van de meter niet gebruiken voor het afstellen van je ontsteking!
Wil je het afstellen van je ontsteking wat luxer doen klok deze dan uit en maak een vast merkteken op je vliegwiel en een vast deel van het carter koop een eenvoudige neon ontstekingsafstellamp bv bij Conrad een inductieve timinglamp model no: 591 531 je hebt dan wel een externe 12 volts accu van bv een auto nodig en kan dan snel je ontstekingstijdstip controleren.
Gert
Ik zou het gezien de vertraging in de meting en van de meter niet gebruiken voor het afstellen van je ontsteking!
Wil je het afstellen van je ontsteking wat luxer doen klok deze dan uit en maak een vast merkteken op je vliegwiel en een vast deel van het carter koop een eenvoudige neon ontstekingsafstellamp bv bij Conrad een inductieve timinglamp model no: 591 531 je hebt dan wel een externe 12 volts accu van bv een auto nodig en kan dan snel je ontstekingstijdstip controleren.
Gert
- NIX
- 10000km gereden
- Berichten: 10820
- Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
- Locatie: Milsbeek
Re: testlampje
Meestal zie je met een lampje wel verschil in sterkte bij openen van de punten.
Kijk eerst even in de FAQ.
- Jeti
- 17500km gereden
- Berichten: 19340
- Lid geworden op: 10 aug 2008, 16:05
Re: testlampje
Een bekende van me heeft een 'open en dicht zoemer' gemaakt om de punten af te kunnen stellen. Als je wilt, kan ik je wel met hem in contact brengen.
Hij heeft er nu dacht ik een stuk of 20 gemaakt en verkocht aan mede-moby-hobbyisten.
Hij heeft er nu dacht ik een stuk of 20 gemaakt en verkocht aan mede-moby-hobbyisten.
-
- Tombo is mijn testpiloot
- Berichten: 14485
- Lid geworden op: 27 dec 2006, 11:58
- Locatie: hilversum
Re: testlampje
Jeti schreef:Een bekende van me heeft een 'open en dicht zoemer' gemaakt om de punten af te kunnen stellen. Als je wilt, kan ik je wel met hem in contact brengen.
Hij heeft er nu dacht ik een stuk of 20 gemaakt en verkocht aan mede-moby-hobbyisten.
dat kan een multimeter ook

moet nog aan gewerkt worden maar ok als ik tijd heb ;)
http://www.ginostuning.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ginostuning.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- 1500km gereden
- Berichten: 1784
- Lid geworden op: 12 nov 2006, 16:22
Re: testlampje
toch vreemd, in al die bromfiets techniek boekjes schrijft men over een simpel testlampje, maar in de praktijk werkt dat niet en kan ook niet werken.
hoe deden de fietsenmakers het dan?
hoe deden de fietsenmakers het dan?
- Piet den Breejen
- 250km gereden
- Berichten: 355
- Lid geworden op: 08 mei 2009, 16:19
- Locatie: Sommelsdijk
Re: testlampje
Gewoon op het merkteken op het vliegwiel en het lipje op de grondplaat.
Doe ik ook gewoon, nooit geen problemen gehad.
Doe ik ook gewoon, nooit geen problemen gehad.
-
- 1500km gereden
- Berichten: 1784
- Lid geworden op: 12 nov 2006, 16:22
Re: testlampje
gaat er om dat ik precies kan zien wanneer de punten open gaan.
gepruts met vloetjes vind ik niks.
anno 2015 moet er toch een betere methode bestaan.
gepruts met vloetjes vind ik niks.
anno 2015 moet er toch een betere methode bestaan.
- Piet den Breejen
- 250km gereden
- Berichten: 355
- Lid geworden op: 08 mei 2009, 16:19
- Locatie: Sommelsdijk
Re: testlampje
Wat voor verschil maakt het uit denk je?
-
- 1500km gereden
- Berichten: 1784
- Lid geworden op: 12 nov 2006, 16:22
Re: testlampje
vind het geen zuivere en betrouwbare meetmethode, net zo min als gerommel met voelermaten.
in de auto industrie werd gewerkt met een contacthoekmeter om de lichthoogte van de punten te bepalen.
in deze tijd waarbij de planeet is volgestort met high tech moet er toch iets beters voorhanden zijn.
in de auto industrie werd gewerkt met een contacthoekmeter om de lichthoogte van de punten te bepalen.
in deze tijd waarbij de planeet is volgestort met high tech moet er toch iets beters voorhanden zijn.
- marco
- Sheriff of the Posbank
- Berichten: 23438
- Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
- Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam
- Piet den Breejen
- 250km gereden
- Berichten: 355
- Lid geworden op: 08 mei 2009, 16:19
- Locatie: Sommelsdijk
Re: testlampje
Voelermaten heb je helemaal niet nodig met het afstellen. Alleen om de punt afstand te meten. Dan kun je zien of het nokje versleten is.
Iets wat simpel is, moet je simpel houden zeg ik altijd maar.
De optie van Marco is een hele goede alternatief.
Iets wat simpel is, moet je simpel houden zeg ik altijd maar.
De optie van Marco is een hele goede alternatief.
-
- 1500km gereden
- Berichten: 1784
- Lid geworden op: 12 nov 2006, 16:22
Re: testlampje
mensen, goed bedoeld maar hier heb ik niks aan.
ik zoek een betrouwbare en snelle methode om het openen van de contactpunten mbt een conventionele vliegwielontsteking te kunnen bepalen.
honderduizenden zoniet miljoenen van deze voertuigen hebben rondgereden vanaf wo-II tot aan ongeveer 1985.
die moesten ook wel eens worden gecontroleerd door service monteurs in die tijd.
kan mij nog herinneren dat ik in de jaren 80 een nieuwe vespa kocht, bij 1000 km beurt sloot de monteur een spanningbron aan op de ontsteking waardoor het vliegwiel naar een kant wegdraaide, weet niet meer of dit rechtsom of linksom was, nadat hij eerst het vliegwiel in een bepaalde positie zette, waarschijnlijk BDP of iets dergelijks.
zo'n foefje zoek ik, en dan iets maken zodat je dit goed kan uitvoeren.
ik zoek een betrouwbare en snelle methode om het openen van de contactpunten mbt een conventionele vliegwielontsteking te kunnen bepalen.
honderduizenden zoniet miljoenen van deze voertuigen hebben rondgereden vanaf wo-II tot aan ongeveer 1985.
die moesten ook wel eens worden gecontroleerd door service monteurs in die tijd.
kan mij nog herinneren dat ik in de jaren 80 een nieuwe vespa kocht, bij 1000 km beurt sloot de monteur een spanningbron aan op de ontsteking waardoor het vliegwiel naar een kant wegdraaide, weet niet meer of dit rechtsom of linksom was, nadat hij eerst het vliegwiel in een bepaalde positie zette, waarschijnlijk BDP of iets dergelijks.
zo'n foefje zoek ik, en dan iets maken zodat je dit goed kan uitvoeren.
-
- 2500km gereden
- Berichten: 4203
- Lid geworden op: 17 mar 2011, 22:37
- Locatie: almere(vh hilversum)
- Contacteer:
Re: testlampje
heb je hier iets aan Bas?
http://www.oldtimerrestauratie.com/inde ... ng-stellen
http://www.oldtimerrestauratie.com/inde ... ng-stellen
- NIX
- 10000km gereden
- Berichten: 10820
- Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
- Locatie: Milsbeek
Re: testlampje
Op een accu-bobine ontsteking ging en lampje helemaal aan of uit. Later werden stroboscopen gebruikt om bij draaiende motor te tijdstip te checken. Het kan wel degelijk met een testlampje, alleen dan moet je het verschil in felheid kunnen zien (wij hebben een vliegwiel-magneet ontsteking en gen accu-bobine). En dat is geen vertraging als je het gewoon met draaien aan het vliegwiel doet. En zoals al eerder aangegeven: met een losse 12V accu kun je gewoon een stroboscoop pakken. Die pak ik heel soms bij een ontsteking waar ik twijfels over hou. Maar ik stel zelf eigenlijk altijd op het oog en uit de stroboscoopmetingen blijkt dat ik er eigenlijk altijd perfect op zit.
Kijk eerst even in de FAQ.