Zoals ik in een ander topic al heb geschreven is mijn FS1 na ongeveer 10.000 km te hebben gereden voorzien van een reserve blok.
Het oude blok (3F2) eens uit elkaar gehaald en bekeken wat er in deze 10.000 km aan slijtage is geweest.

Zo was hij bij aankoop half 2011 van een paar heel aardige mensen in de buurt van Alkmaar.

En zo na een paar maanden poetsen en sleutelen 1e rit eind 2011.

Blok bijna 10.000 km na revisie.

Configuratie:
Yamaha Type 468 (FS1)
Blok: 3F2
Cilinder: F5B ligt nabewerkt
Cil.kop: Type K.star onbewerkt
Ontsteking: Electroniche (Gino)
Bougie: NGK B7HS
Carburateur: Mikuni 16 mm met 175 sproeier
Uitlaat: Megafoon type met 32 mm voorpijp
Tandwielen: Voor 13 tands achter 43 tands
Smering: Autoluub oliepomp
Koppeling: 2 plaats
Snelheid: Blok liep eigenlijk tot er resonantie`s voelbaar waren perfect en had geen last van stilvallen in de 4e versnelling, op de vlakke weg draaide deze constant 8200 T/Min wat overeenkomt met ongeveer 70 km/h
Na demontage bleek de cilinder er nog redelijk goed uit te zien van slijtage is er vrijwel geen sprake wel zijn er loopsporen zichtbaar ook kwam ik er achter dat er een koppakking tussen heeft gezeten welke een te grote boring had en na controle van mijn voorraad bleek inderdaad een aantal van deze setjes een 43mm pakking te bevatten.
Gelukkig bij het nu draaiende blok zit wel een juiste pakking.



De zuiger en zuigerveren hebben het wat zwaarder gehad veren zijn versleten en zuiger heeft op de omtrek redelijk sporen van gebruik en slijtage bruine verkleuringen op de flanken zijn (met uitzondering van de koolvlek aan de uitlaatkant welke vreemd genoeg uit het midden zit) veroorzaakt door de gebruikte mengolie.


Krukas welke de reden was om het blok te wisselen heeft aan de drijfstang geen slijtage cq verkleuringen rechter krukaslager heeft geen voelbare speling maar het linker krukaslager is versleten heeft speling maar erger nog de krukas is op de plaats waar het lager zit ingelopen waarbij deze linker wang onbruikbaar is geworden.

Helaas was de batterij van mijn schuifmaat leeg anders had ik de maten er bij gezet maar de glimmende plek op de as zegt al genoeg het lager kan er ook met de hand zo op en af worden geschoven.
Versnellingsbak en lagers zien er nog perfect uit alleen de veertjes van het schakelmechaniek zijn aan vervanging toe dat wat op het laatst ook wel merkbaar was doordat hij wat minder makkelijk schakelde.
Koppeling ondanks dat deze zeker als het blok koud was best wel eens wilde slippen heeft alleen de gebruikelijk slijtage op de drukplaten en de transmissiedempers cq rubbers zijn nog lekker vast.



Wat ga ik doen:
Uiteraard alle lagers, keerringen en pakkingen vervangen, Cilinder honen en nw zuiger monteren tevens de spoelpoorten polijsten en aanpassen aan de carterdelen, krukas hiervoor ga ik eerst kijken wat ik nog heb liggen mogelijk de linker tap met drijfstangset vervangen anders op aanbod van medeforumlid ingaan en krukas compleet vervangen, koppeling aanpassen en eigen creatie 3 plaats monteren gelijk aan die nu in het gemonteerde reserveblok zit en het prima doet.
Modificatie van koppelingsworm in linker kap zodat deze wat onderhoudsvriendelijker is.
Blok geheel reinigen, glasparelen en delen welke kleur behoeven opnieuw spuiten.

Wat de voortgang betreft houd ik jullie op de hoogte.
Huidig gemonteerde blok met gelijke configuratie doet het goed en heeft inmiddels 300 km gereden, afgelopen weekend deze even los gehad en loopt eigenlijk gelijk als de bovenstaand machine koppeling is wel wennen deze pakt goed maar fel en slipt absoluut niet enig punt van kritiek is dat het primaire tandwiel waarschijnlijk niet bij de koppeling hoort deze is dan ook zo rond de 6500 t/min iets hoorbaar en hoop dat dit nog wat minder wordt.
Gert.