Eerst zal ik me even voorstellen:
Ik ben Ruud, 32 jaar en woonachtig in Herten (bij Roermond). Sinds een paar weken ben ik zeer blijde bezitter van een FS1 2RU. Zeker met het mooie weer zoals nu heb ik er al heel wat uren plezier van gehad. Ik heb de brommer voor een redelijk zachte prijs kunnen kopen, en er zijn hier en daar wat puntjes waar ik aan wil werken, maar dat komt allemaal wel goed

Nu heb ik wel 1 probleem wat zich regelmatig voordoet, en wat af en toe wel wat hinderlijk kan zijn.
De brommer rijdt verder echt te gek, maar ik merk dat na een stuk ingehouden rijden (bijvoorbeeld in druk verkeer, stoplichten, of over een slechte zandweg) de motor regelmatig zwaar begint te schokken. Dan houdt hij een seconde in, dan accelereert hij weer een seconde of wat, en dat blijft zich dan afwisselen. Als ik op zo'n moment stil kom te staan, dan valt de motor ook uit (wat hij normaal gesproken niet doet), en dan krijg ik hem ook lastig aan de praat. Wil ik hem dan aan de praat krijgen dan moet ik 'm echt een aantal keren flink lang aanduwen (met de kickstarter lukt het dan sowieso niet).
Hoewel ik wel basiskennis heb van verbrandingsmotoren en hoe alles werkt, ben ik absoluut geen techneut.
Logisch beredeneerd krijg ik de indruk dat ik de motor op zo'n moment verzuip. Ik ben op zich vrij zuinig met de gashendel, maar dat is wel een beetje waar het op lijkt.
Misschien krijgt hij wel een wat te rijk mengsel. Het valt me sowieso op dat de brommer bijna te gemakkelijk start. Ook als hij een paar dagen stil heeft gestaan dan krijg ik hem binnen no time en zonder choke aan. Wat hier ook opvallend bij is: Als ik start met de choke aan, dan vliegt hij enorm hoog in te toeren, terwijl het stationair toerental met een warme motor (zonder choke) wel goed is, hij valt namelijk net niet uit en blijft rustig pruttelen. Omdat juist de choke bedoeld is om wat extra brandstof in te spuiten bij het starten/warmlopen krijg ik de indruk dat hij van zichzelf al wat meer/teveel benzine krijgt.
Ik weet alleen dus niet zeker of dit het probleem is. Misschien kunnen jullie zeggen wat jullie denken?
De brommer is trouwens verder origineel voor zover ik weet. Op dit moment rij ik mengsmering van het tankstation (maar wil wel zelf gaan mengen, ben ik alleen nog niet aan toegekomen).
Alvast bedankt voor jullie input!
Groet en een fijne dag,
Ruud