Hoe kan deze vastloper ontstaan zijn?

Alles over de techniek en sleutelen
chris van riel
100km gereden
100km gereden
Berichten: 111
Lid geworden op: 25 jun 2014, 19:37
Locatie: Zwolle

Hoe kan deze vastloper ontstaan zijn?

Bericht door chris van riel »

Vanmiddag eindelijk de kans gekregen om een proefritje te kunnen maken en de juiste sproeiermaat te vinden. de sproeiers die ik gebruik komen van fs1parts hilversum. de olie die ik gebruik is die van castrol.

Ik rij met een originele 2ru cilinder, de zuiger die ik gebruikte was de zogeheten 'graphite' zuiger die te krijgen is bij fs1shop. Deze zat er nog maar net in.

Ik heb hem eerst rustig warm gereden, daarna een stukje vol gas, en daarna weer rustig, op dat moment liep de boel dus helemaal in de soep.

De bougie was droog, en donker bruin van kleur.
Hier wat foto's

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Iemand suggesties wat er mis is gegaan?
En iemand enig iedee wat het ongeveer kost om een cillindertje naar eerste overmaat te laten maken?
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23441
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Re: Hoe kan deze vastloper ontstaan zijn?

Bericht door marco »

Te weinig zuigerspeling ?
Yamaha Sheriff 1981
ginofs1
Tombo is mijn testpiloot
Tombo is mijn testpiloot
Berichten: 14485
Lid geworden op: 27 dec 2006, 11:58
Locatie: hilversum

Re: Hoe kan deze vastloper ontstaan zijn?

Bericht door ginofs1 »

35 euro
moet nog aan gewerkt worden maar ok als ik tijd heb ;)
http://www.ginostuning.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
chris van riel
100km gereden
100km gereden
Berichten: 111
Lid geworden op: 25 jun 2014, 19:37
Locatie: Zwolle

Re: Hoe kan deze vastloper ontstaan zijn?

Bericht door chris van riel »

De zuigerspeling is denk ik niet de boosdoener, voelermaatje 0.05 kreeg ik er makkelijk tussen met het monteren. Ik vermoed dat hij eventjes geen olie gehad heeft. Hoe kun je het oliepompje het beste testen?
Gebruikersavatar
NIX
10000km gereden
10000km gereden
Berichten: 10822
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:46
Locatie: Milsbeek

Re: Hoe kan deze vastloper ontstaan zijn?

Bericht door NIX »

Met de combinatie 'Hij zat er net in' en 'een stukje volgas' heb je jezelf al antwoord gegeven.
Kijk eerst even in de FAQ.
fs1man
2500km gereden
2500km gereden
Berichten: 3862
Lid geworden op: 16 okt 2008, 23:31

Re: Hoe kan deze vastloper ontstaan zijn?

Bericht door fs1man »

Dat vermoed ik ook helaas.
Censuur op onderschriften is als sinterklaas zonder zwarte piet.
Gebruikersavatar
gklijnhout
250km gereden
250km gereden
Berichten: 305
Lid geworden op: 03 jul 2011, 18:58
Locatie: Duiven

Re: Hoe kan deze vastloper ontstaan zijn?

Bericht door gklijnhout »

chris van riel schreef:De zuigerspeling is denk ik niet de boosdoener, voelermaatje 0.05 kreeg ik er makkelijk tussen met het monteren. Ik vermoed dat hij eventjes geen olie gehad heeft. Hoe kun je het oliepompje het beste testen?


In het begin bij het opstarten van mijn fs1 ook een klemmer gehad oorzaak was dat de oliepomp niet meer meeliep na onderzoek bleek ik de borgklip voor het tandwiel welke de oliepomp aandrijft er vermoedelijk niet goed op had gedaan deze was er namelijk af en het tandwiel met stift lag los in het carter.
Voordat ik de boel met een nieuwe zuiger weer liet lopen heb ik de oliepomp geheel gedemonteerd waarbij er inwendig behoorlijk wat drek in deze pomp zat na reinigen en weer monteren heb ik om zeker te zijn dat deze werkte hem met een paar noodslangetjes aangesloten goed ONTLUCHT en met de boormachine een tijde laten lopen daarbij wisselend deze met een minimale en maximale opbrengst getest hierbij gaf hij voldoende smeerolie en na montage loopt deze nu alweer vele kilometers zonder problemen.
Gezien ik nog een aantal pompjes heb liggen heb ik ook deze gedemonteerd welke allemaal inwendig behoorlijk vuil waren !!!!
Kapot kan er eigenlijk weinig aan maar verstopt raken kunnen zij als de beste !!!

Pas wel op bij een mogelijke demontage er zitten een paar hele kleine onderdeeltjes in welke je zomaar kwijt raakt in.

Gert.
Laatst gewijzigd door gklijnhout op 01 mar 2015, 11:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
fizzie
500km gereden
500km gereden
Berichten: 821
Lid geworden op: 14 sep 2011, 15:37

Re: Hoe kan deze vastloper ontstaan zijn?

Bericht door fizzie »

Zo te zien idd geen smering gehad.
Gebruikersavatar
fastboy
250km gereden
250km gereden
Berichten: 313
Lid geworden op: 28 apr 2013, 00:19
Locatie: houthalen oost limburg B

Re: Hoe kan deze vastloper ontstaan zijn?

Bericht door fastboy »

Deze pompjes kunnen met shimringen van verschillende diktes perfekt worden afgesteld....
Na restauratie van mijn rd50dx had ik hetzelfde probleem ....de brommer werd na ongeveer 1 km rijden heeel warm en je voelde de kracht gewoon wegnemen ,altijd op tijd gestopt zodat er geen schade aan de motor kwam ...na lang zoeken ... toch opgelost ...lag aan afstelling van het pompje ...gaf alleen stationair olie en na wegrijden niks meer.
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23441
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Re: Hoe kan deze vastloper ontstaan zijn?

Bericht door marco »

Daar is het kuiltje voor in de gasschuif om het pompje af te stellen
Yamaha Sheriff 1981
chris van riel
100km gereden
100km gereden
Berichten: 111
Lid geworden op: 25 jun 2014, 19:37
Locatie: Zwolle

Re: Hoe kan deze vastloper ontstaan zijn?

Bericht door chris van riel »

lijkt me vreemd als het aan die ringetjes ligt, want pompje heeft het altijd goed gedaan namelijk. dus miss wat gert zegt, dat er gewoon drek in zit ofzo.
maar begrijp ik dat ze met de verkeerde afstelling gewoon geen olie meer geven na een bepaald toerental?
heb het pompje nog niet uit elkaar geschroeft dus weet nog niet helemaal hoe het zit hoor
chris van riel
100km gereden
100km gereden
Berichten: 111
Lid geworden op: 25 jun 2014, 19:37
Locatie: Zwolle

Re: Hoe kan deze vastloper ontstaan zijn?

Bericht door chris van riel »

ohw hee dan is dat ook weer opgelost, vroeg me al af waarom dat was.. thx marco! :mrgreen:
hoe werkt dat afstellen dan precies?
Gebruikersavatar
gklijnhout
250km gereden
250km gereden
Berichten: 305
Lid geworden op: 03 jul 2011, 18:58
Locatie: Duiven

Re: Hoe kan deze vastloper ontstaan zijn?

Bericht door gklijnhout »

chris van riel schreef:ohw hee dan is dat ook weer opgelost, vroeg me al af waarom dat was.. thx marco! :mrgreen:
hoe werkt dat afstellen dan precies?


Als 1e moet je er voor zorgen dat de draaischijf daar waar je extra gaskabel omheen zit goed soepel kan draaien maar ook door deze draaibeweging van links naar rechts kan schuiven daarna bij een gemonteerde kabel met het gashandvat zover de gasschuif in de carburateur optrekken dat de markering (deukje) in deze gasschuif gelijk komt met de bovenkant van de luchtdoorlaat hierbij is het dus belangrijk dat de juiste gasschuif is gemonteerd dus niet een van een 10 mm in een 16 mm carburateur.
Als de gasschuif op deze juiste hoogte staat moet je de kabel van de oliepomp zo afstellen dat de markering (streepje) aan de voorkant van de draaischijf gelijk staat met de markering (ook een streepje) op het vaste deel van de oliepomp.
Daarna je blokje net zolang met de kickstarter rond draaien en naar het centrale asje cq moertje welke door de draaischijf heen steekt gehaal naar links dus maximaal er uit steekt en dan nog even doorgaan zodat deze maximaal naar binnen is gezakt ! nu moet je tussen het plaatje welke onder het kleine moertje zit en de draaischijf een klein spleetje overhouden deze kan je meten en moet 0.20 mm bedragen hij mag in geen geval de draaischijf raken !
Met deze luchtspleet kan je de opbrengst van de pomp afstellen hoe groter de luchtspleet is hoe meer olie deze bij een bepaald toerental geeft.
Als je nu gas geeft (motor uit) dan zal je zien dat de draaischijf niet alleen draait maar ook naar rechts verplaatst en de eerder genoemde luchtspleet groter wordt.

Monteer tussen de oliepomp en je blok een stukje doorzichtige silicone slang van een scooter vul een paar liter mengsmering in je tank en start je brommer weer, als je nu naar het slangetje kijkt kan je zien dat daar olie door wordt gepomp en als dit niet zo is dan loopt deze niet gelijk weer vast.

Het is een heel gepriegel en snap best dat menigeen deze pompjes liever weg gooit maar een keer goed schoon en afgesteld is het heerlijk kan op iedere hoek gewoon tanken en je hoeft geen mengolie mee te nemen! af en toe een fles vol in het olie tankje en je kunt er weer volop tegen aan.

Afbeelding

Deze fs1 heeft ook best wat aanloop problemen gehad maar heeft nu vele kilometers (7000) met oliepomp zonder problemen gereden.

Gert.
Gebruikersavatar
marco
Sheriff of the Posbank
Sheriff of the Posbank
Berichten: 23441
Lid geworden op: 25 feb 2007, 16:56
Locatie: in the-middle-of-nowhere-noord-holland : Edam

Re: Hoe kan deze vastloper ontstaan zijn?

Bericht door marco »

Mooi gesproken
Yamaha Sheriff 1981
chris van riel
100km gereden
100km gereden
Berichten: 111
Lid geworden op: 25 jun 2014, 19:37
Locatie: Zwolle

Re: Hoe kan deze vastloper ontstaan zijn?

Bericht door chris van riel »

Inderdaad marco! En wat een ding hee.. zeer mooi gedaan gert! Wat een pracht stuk!
Uitleg gaat zeker van pas komen. moest het een paar keer lezen om het te te snappen maar het gaat nu wel goedkomen denk ik. Als ik de boel los ga schroeven word het allemaal vast een stuk duidelijker
Plaats reactie